پينوشتها:
1. تفسير صافي، ج 3، ص 430.
2. تفسير نمونه، ج 14، ص 436.
3. نويسندگان تفسير نمونه اصرار دارند که «غض» به معناي کاستن قلمرو نگاه است.(همان، ج 14، ص 437). اما مانعي ندارد که آيه هم به آن معنا و هم به معناي خيره نگاه نکردن و کوتاهي خود نگاه باشد؛ زيرا مورد اول در مورد قبل از برخورد با زنان پيش مي آيد و مورد دوم پس از برخورد و نگاه مرد به آنان پيش مي آيد.
4. تفسير نمونه، ج 14، ص 439.
5. ر.ک: تفسير قمي و تفسير نمونه ذيل آيه.
6. صافي، ج 3، ص 430 که از کافي حکايت مي کند.
7. برخي پوشاندن صورت و دست ها را واجب يا مطابق احتياط مي دانند، و برخي ديگر غير واجب يا مستحب مي دانند، البته جواز باز بودن صورت و دست ها در موردي است که منشأ فساد و انحراف نشود و اين نوعي تسهيل بر زنان در امور زندگي است.(تفسير نمونه، ج 14، ص 449 و 500).
8. همان، ج 14، ص 440.
9. ر.ک: تفسير نور الثقلين، ج 3، ص 593؛ تفسير نمونه، ج 14، ص 451.
10. در احاديث اهل بيت(ع) نيز به ممنوعيت نگاه غلامان اشاره شده است و برخي با توجه به روايات مخالف آن را خلاف احتياط مي دانند.(تفسير نمونه، ج 14، ص 452 و وسائل الشيعه، کتاب النکاح، باب 124، ح 8).
11. اين مطلب از احاديث استفاده مي شود(ر.ک: وسائل الشيعه، ابواب مقدمات نکاح، باب 111؛ جواهر الکلام، ج 29، ص 94؛ تفسير نمونه، ج 14، ص 452).
12. اين مطلب را برخي مفسران حکايت کرده اند.(تفسير نمونه، همان).
13. ر.ک: تفسير نمونه، ج 17، ص 289.
14. نک: لسان العرب، مجمع البحرين، مفردات، تاج العروس، و تفسير نمونه ذيل آيه.
15. همسران را قبل از دختران آورد، زيرا همسران در خانه مي مانند و به مرد نزديک ترند، ولي دختران همسر ديگران مي شوند و مي روند.(تفسير نمونه، ج 17، ص 432).
16. در تفسير اين آيات نيز از تفسير قرآن مهر(ويژه ي جوانان) دکتر محمدعلي رضائي اصفهاني و همکاران قبل از چاپ استفاده شد.
منبع: رضایی اصفهانی، محمد علی؛ (1387) پرسش های قرآنی جوانان: روابط دختر و پسر، قم، انتشارات پژوهش های تفسیر و علوم، چاپ سوم.
/ج
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)