راز ماندگارى قرآن
اما بدون ترديد، به عنوان يك اصل موضوعى و مسلّم، پذيرفته شده است كه قرآن كريم تنها نسخه بىبديل وحى الهى است كه از تحريف و تصرّف بشرى محفوظ مانده؛ اگرچه نقش اصلى و اساسى آن هدايت انسان و رساندن او به معارف حقيقى است و نازل شده تا آنچه را انسانها در راه تكامل حقيقى، كه همان تقرّب به خداى متعال است، نياز دارند به آنها بياموزد. اين كتاب سترگ، با آنكه كتاب فيزيك، كيهانشناسى، زمينشناسى و مانند آن نيست و نيز در صدد بيان مسائل علمى نمىباشد، با اين همه نه تنها با حقايق علمى و يافتههاى قطعى علمى (كه به قطع عقلى برمىگردند) تعارضى ندارد، بلكه اگر تعارضى هم به چشم مىخورد، ابتدايى و بدوى است و با دقت و تأمّل رفع مىشود. قرآن حاوى گزارههايى از علوم نيز مىباشد و نكات علمى بسيارى را مطرح ساخته است كه به صراحت يا ظهور قابل برداشت مىباشند و با تازهترين قوانين و نظريات اثبات شده علمى هماهنگي دارند؛ براى نمونه، مىتوان به مواردى همچون حركت خورشيد، حركت كوهها و زمين، لقاح گياهان و زوجيت آنها، حرمت گوشت خوك و خون اشاره كرد.
اين مفاهيم بيانگر واقعيت هستند، نه اينكه طبق فهم و عرف زمانه ارائه شده باشند و مدار برداشت از قرآن بر محور كشف قصد و اراده الهى از آيات قرآن و معنادارى و فهمپذيرى متن آن است كه عقل، نصّ وحى، سنّت و منش پيامبر و امامان معصوم: و سيره جارى مسلمانان شاهد و گواه آن مىباشد. افزون بر اين، اعتقاد به فهمناپذيرى قرآن با توصيفهايى كه در آيات وحى براى قرآن آمده، مانند هدايت، موعظه، ذكر، شفا و نور ناسازگار مىباشد. بر اين اساس، تفسير وسيلهاى براى نزديك شدن و كشف معانى و مدلولات قرآن و فهم آن است و شرط انتساب سخنى به قرآن، آن است كه به گونهاى روشمند از متن قرآن كشف شود و نحوه استناد آن به متن نشان داده شود؛ زيرا قرآن اگرچه به هدف فهم مردم نازل شده، اما در عين حال، كتابى در نهايت فصاحت و بلاغت و شيوايى و مشحون از كنايه، استعاره، تمثيل، تشبيه، اشاره، رمز و بدايع ادبى است و نيز به اقتضاى فرايند نهضت اسلام و شكلگيرى جامعه اسلامى عصر پيامبر (ص) نازل شده و فهم آن مستلزم آگاهى نسلهاى بعدى از فضاهاى نزول آيات و آگاهى از قراين پيوسته و ناپيوسته متن قرآن مىباشد.
بنابراين، پژوهش و دستيابى به مفاهيمى كه در حوزه علوم گوناگون در قرآن كريم بيان شدهاند، نيازمند كاوشهاى عميق و وسيع و روشمندى است كه علاوه بر اتقان، به واژهها و الفاظ بسنده نكند، بلكه در معنا و مفهوم واژهها، عبارتها و پيامهاى قابل استفاده دقت شود و پس از مقايسه با اصول و بديهيات عقلانى و احراز عدم مخالفت با آنها با ساير گزارههاى يقينى قرآنى، مورد استفاده قرار گيرد.
و اين مهم جز از عهده قرآنپژوهان ژرفانديش و متخصص در گرايشهاى علمى ساخته نيست؛ كسانى كه از هرگونه افراط و تفريط و نيز سطحىنگرى و خودباختگى به دور بوده و از هرگونه تحميل مطالب بر قرآن برحذر باشند و حريم قرآن، اين آخرين سروش آسمانى را كه از ابعاد گوناگون مانند فصاحت، بلاغت، محتواى عالى، اخبار غيبى و علمى معجزه مىباشد، حفظ كنند؛ زيرا هرگونه تساهل و تسامح در فهم اين متن مقدّس، درخور سختترين نكوهشهاست: «اَفَلا يتدَّبرونَ القرآنَ اَم على قلوب اقفالُها.» (محمّد: 24 ) روشن است كه استخراج مفاهيم علمى قرآنى بر اساس اصول و مبانى شناخته شده تفسيرى و نيز اصول و مبانى شناخته شده علمى، تلاش عميق و همهجانبه اينگونه متخصصان را مىطلبد. علاوه بر اين، حقايق هزار لايه قرآن بر بال انديشه و جان همگان فرود نمىآيد و راهيابى به كنه و باطن آن ويژه صافىترين جانهاست: «لا يَمَسُّه الاّ المطهَّرونَ» (واقعه: 79 ) و نيز علاوه بر محكمات، متشابهاتى دارد كه هضم آن درخور انديشه فرهيختگان و نخبگان بشرى و راسخان در علم است: «و ما يعلمُ تأويلَه الاّ اللّهُ و الراسخون فى العِلم» (آل عمران: 7) و ديگران از پرتو نور وجود ايشان مىتوانند از اين فيض سرمدى بهرهمند گردند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)