سياوش عدالت: 13 فوريه سال 1968 براي صنعت خودروي جهان روز به يادماندني است. در اين روز شركتي پا به عرصه وجود گذاشت كه تا به امروز روند رو به رشد فعاليت‌هايش را پيگيري كرده و در حال حاضر در زمينه فعاليتش در زمره بهترين‌ها در جهان جاي گرفته است.

در سيزدهمين روز از دومين ماه سال 1968 يعني اندكي بيش از 41 سال گذشته شركت «Studi Staliani Realizzazione Prototipi S.P.A» توسط دو خانواده با نام‌هاي جوجيارو و مانتواني تاسيس شد و تاكنون دو نسل از آن زمان گذشته است و اكنون اين شركت را با نام «ايتال‌ديزاين» مي‌شناسند. حضور اين شركت در صنعت خودروي جهان حاوي خبر خوشي بود و از آينده‌اي بهتر حكايت داشت.
وجود ايتال‌ديزاين در آن زمان با المان‌هايي همچون عرض‌اندام يك طراح خوش‌فكر، كوتاه‌ترشدن عرضه مدل‌هاي جديد و فرايند توليد خودروي جديدتر معني مي‌شد و اين امر با اقبال را به دنبال داشت. شراكت جيورجتو جيوجيارو و آلدو مانتواني، از آغاز شراكت موفقي به نظر مي‌رسيد و همان‌طور نيز شد. براي اين دو همه چيز با يك طراحي شروع شد و آن هم پروژه آلفاسود (Alfa Sud) براي شركت خودروسازي آلفارومئو بود. براي شركت خودروسازي آلفارومئو جاي بسي خوشحالي است كه توانسته است به چنين افتخاري دست پيدا كرده و در تاريخ پر از افتخار ايتال ديزاين جاودانه شود.
پروژه آلفاسود شامل تحقيقات سبك شناختي و شناسايي مدل‌ها، طراحي ساختاري و ساخت اولين نمونه‌ها براي تست جاده و صندلي كمك به آغاز به كار فاز توليد در خط مونتاژ بود.
همزمان جيوجيارو بلافاصله يك لابراتور تحقيقاتي را افتتاح كرد كه يكي از لابراتور فعال‌‌هاي شركت طي سال‌هاي پس از آن را شكل داد. در اين دوران بود كه مدل اوليه ايتال ديزاين به طور تجربي و بدون ثبت سفارش از سوي يك شركت خاص ساخته شد و بر شهرت هر چه بيشتر اين شركت افزود.
اين مدل اوليه كه بيتزاريني مانتا نام داشت براي اولين بار در نمايشگاه خودروي تورين در سال 1968 رونمايي شد و به اولين خودرو در ميان بيش از 75 خودروي رويايي ايتال ديزاين تبديل شد و به رغم گذشت مدت زمان زيادي اكنون نيز توجه زيادي به آن مي‌شود.
در همين سال‌ها بود كه ايتال ديزاين همكاري خود با شركت خودروسازي فولكس‌واگن را شروع كرد كه اين همكاري منجر به توليد سه مدل پرطرفدار به نام‌هاي پاسات، گلف و اسكيروگو شد و ايتال ديزاين را به يك شركت با شهرت جهاني تبديل كرد. از ديگر شركت‌هاي معتبر خودروسازي كه ايتال ديزاين را به عنوان طراح خود برگزيد، مي‌توان به ب‌ام‌و و هيونداي اشاره كرد. ايتال ديزاين در همكاري با هيونداي مدل پوني اين شركت را به نحو بسيار زيبا و ماهرانه‌اي طراحي كرد و اين اولين خودرويي بود كه در سال 1974 به طور كامل در كره ساخته شد.
در آوريل سال 1975 شركت خودروسازي فيات ايتاليا اين دفتر طراحي را به كار گرفت تا با توليد مدلي جديد جان تازه‌آي به لانچيا دهد و در اين راستا ايتال ديزاين مدل دلتا را طراحي كرد كه از استقبال خوبي برخوردار شد.
شركت فيات چالش ديگري نيز براي ايتال ديزاين به همراه داشت و آن هم طراحي خودروي پاندا فيات بود. جيوجيارو و مانتواني بايد به درخواست‌هاي فيات براي توليد خودرويي با فضاي كافي براي سرنشينان و با قيمت كم پاسخ مي‌دادند و اين امر منجر به آن شد تا طراحان و مهندسان ايتال ديزاين مهارت‌هاي خود را يكجا گردآوري كرده و خودرويي جذاب طراحي كنند. اين خودرو همان‌طور كه گفتيم پاندا نام گرفت و به رغم كوچك‌بودن فضاي كافي در اختيار راننده و سرنشينان قرار مي‌داد.
در پنج سال اول دهه 80، ايتال ديزاين خود را با تجهيزات پيشرفته و پيچيده‌تري همچون طراحي با كمك كامپيوتر (CAS)، طراحي كامپيوتري (CAD)، مهندسي با كمك كامپيوتر (CAE) و توليد با كمك كامپيوتر (CAM) مجهز كرد كه حاصل تكنولوژي‌هاي جديد بود. با استفاده از اين سيستم‌هاي پيشرفته، شركت ايتال ديزاين روش عملياتي جديدي ارائه كرد كه به اين شركت اجازه داد تا تمامي فرايند ايجاد و طراحي يك وسيله نقليه و ارتباط مستقيم با مشتريان و عرضه‌كنندگان را مديريت كند.
در اين سال‌ها ايتال ديزاين سه خودروي بسيار موفق را براي گروه خودروسازي فيات طراحي و ايجاد كرد كه Thema،Uno و Croma نام داشتند كه اين موفقيت‌ها با همكاري با شركت‌هاي سئات، كرايسلر، رنو، فورد و تويوتا ادامه يافت و رنگ و بوي تازه‌تري به خود گرفت و اين دوره‌اي بود كه ايتال ديزاين وارد مرحله دوم فعاليت خود شد. در اين دوره كه معادل سال 1996 ميلادي بود فابريزيو جيوجيارو و ماركو مانتواني به ترتيب به بخش طراحي و مدل‌ها و بخش طراحي و توسعه شركت ايتال ديزاين پيوستند و مسووليت‌هاي مهمي به‌آنها واگذار شد.
در شروع دهه 90 ايتال ديزاين شركت Sallig را در اختيار گرفته و به يك گروه طراحي تبديل شد. Sallig يك شركت تاسيس شده در سال 1960 بود كه در زمينه طراحي و توليد مواد آكريليك و ديگر مواد خودرويي فعاليت مي‌كرد و اكنون نيز در بخش تجهيزات و ابزارآلات هوانوردي و خانه‌داري مشغول به فعاليت است.
شركت مهندسي متدهاي تكنولوژي (ETM) نيز در اين دوره به گروه ايتال ديزاين ملحق شد. اين شركت در سال 1984 تاسيس شده بود و حضور فعالي در صنعت خودرو داشت. فعاليت‌هاي ايتال ديزاين هر روز توسعه بيشتري مي‌يافت و در سال 1992 بود كه اين فعاليت‌هاي بين‌المللي منجر به ايجاد شركت ديسنواينداستريال ايتال ديزاين (Diseno Industrial Staldesignsrt) شد. هدف از ايجاد چنين شركتي تعامل با صنعت توليد پيچيده اسپانيا در طراحي و توليد مدل‌ها، ابرمدل‌ها و نمونه‌هاي اوليه بود.
علاوه بر اروپا شركت ايتال ديزاين براي حضور گسترده در بازار آسيا در سال 1996 كنسرسيوم تكنولوژي طراحي مشتركي با گروه فاتا (FATA) ايجاد كرد كه سهم هر كدام از دو گروه در اين كنسرسيوم 50درصد بود و هدف از ايجاد آن فعاليت در بازارهاي چين و ويتنام عنوان شد. در اوايل سال 1999 نيز گروه ايتال ديزاين به نام جديد ايتال ديزاين جيوجيارو S.P.A تغيير نام داد. در ژوئن سال 2000 ميلادي و به منظور ارائه خدمات مشترك ميان شركت‌هاي ايتال ديزاين جيوجيارو S.P.A و تكنولوژي خودروي IDIADA، شركت جديدي شروع به فعاليت كرد كه هدف اين شركت جديد مستقر در فرانكفورت آلمان تضمين ارائه خدمات متنوع به فعالان بخش خودرو بود كه از عهده ديگر شركت‌ها برنمي‌آمد كه اين خدمات شامل ايجاد و مهندسي تا ساخت مدل‌ها و نمونه‌هاي آزمايشگاهي بود. تجديد و تحليل سرمايه‌گذاري‌ها و متدهاي توليد، خدمات آزمايشگاهي در خصوص ايمني خودرو، سروصداي خودرو، لرزش و راحتي خودرو، موتور و آلايندگي آن هم از ديگر خدمات ارائه شده از سوي اين شركت بود.
كم‌كم كارخانه‌هاي IDIADA در اسپانيا توسعه يافت و مراكز تست و مطالعاتي آن در فضايي به وسعت سه ميليون و 700 هزار متر مربع گسترده شد. همچنين 250 متخصص در اين مركز به كار گرفته شد و شعباتي نيز در آلمان و كره‌جنوبي آغاز به فعاليت كردند. در اوت سال 2000 ايتال ديزاين فرانسه SRL (IDF) در پاريس تاسيس شد و به بازارهاي خودرويي فرانسه و اروپا خدمت‌رساني كرد و هدف از ايجاد آن انتقال تجربيات 30 ساله ايتال ديزاين از تورين به پاريس بود.
ايتال ديزاين فرانسه بلافاصله به مركز طراحي، مراكز CAS و CAM، بخش داخلي، خارجي و نهايي خودرو و بخش نقاشي مجهز شد و كار به جايي رسيد كه اين مركز قادر شد تا به تنهايي مدل‌هاي تحقيقاتي سفارش شده از سوي مشتريان را طراحي و توليد كند.
در همين سال ايتال ديزاين 60درصد سهام شركت مهندسي استوديو (Studeo) را از آن خود كرد و طي سال 2001 بخشي از سهام شركت مهندسي اروپا را به تملك خود درآورد. اين شركت در زمينه ارائه خدمات مهندسي به صنعت خودرو و طراحي، تخصصي خاصي داشت. شركت ايتال ديزاين در چنين دوراني بود كه استراتژي بين‌المللي خود را در زمينه تغيير شركت خانوادگي به شركت مديريتي پيگيري كرد و هدف از اين اقدام را رويارويي بهتر با برنامه‌هاي پيچيده به منظور توسعه بهتر اعلام كرد. اين امر به ويژه در سال 1997 بيشتر به چشم مي‌آمد. در اين سال داريو تروكو كه فرد بسيار ماهر و با سابقه‌اي بود وارد شركت ايتال ديزاين شد و در حال حاضر وي به عنوان مدير عامل و مدير اجرايي همراه با ديگر موسسان، شركت را اداره مي‌كند.
در طول 35 سال گذشته فعاليت‌هاي ايتال ديزاين با موفقيت‌هاي بسيار زيادي همراه بود كه از آن جمله مي‌توان به طراحي و توليد بيش از 120 مدل پرفروش اشاره كرد. دفاتر اين شركت همكاري نزديكي با شركت‌هاي بزرگ اروپايي همچون آلفارومئو، آئودي، ب‌ام‌و، فيات، فورد اروپا، لامبورگيني، لانچيا، لوتوس، مازراتي، رنو، ساب، فولكس‌واگن، ولوو و گروه پژو سيتروئن داشتند. در زمره شركت‌هاي ژاپني نيز دايهاتسو، ايسوزو، مزدا، ميتسوبيشي، نيسان، سوبارو، سوزوكي و تويوتا همكاري نزديكي با ايتال ديزاين داشتند.
هيوندا و دوو از كره‌جنوبي نيز از ديگر شركت‌هاي معتبري هستند كه فعاليت با ايتال ديزاين را برگزيده‌اند. البته تا يادتان نرفته بايد از همكاري ايتال ديزاين با جنرال‌موتورز، فورد و كرايسلر نيز نام ببريم و جالب اينجا است كه تداوم همكاري اين شركت‌هاي معتبر خودروساز جهان با ايتال ديزاين خود به خوبي گوياي كيفيت بالاي محصولات اين شركت است. به طوري كه گفته شده است ايتال ديزاين در طول دوران فعاليتش همواره بر مواردي همچون كشور مقصد خودرو و فرهنگ مردم آن كشور توجه ويژه‌اي مبذول مي‌كرده است.
چنين سابقه‌اي از يك شركت منجر به طراحي و توليد خودروهاي بي‌نظيري شده است كه مازراتي اسپايدر 3200GT39 در زمره برترين آنها قرار دارند. امروزه ايتال ديزاين سازمان بزرگي با پنج بخش مديريتي است كه بيش از 30 بخش عملياتي را هدايت مي‌كنند كه هدف تمامي آنها استفاده از تكنولوژي‌هاي برتر به منظور توليد محصولات بهتر است.