شركت خودروسازي نيسان در زمره خودروسازاني قرار دارد كه به رغم تاثيرپذيري از بحران مالي اخير همچنان با قدرت به فعاليتهاي خود ادامه ميدهد و هر از چند گاهي اخباري از رونمايي مدلهاي جديد آن به گوش ميرسد. در اين گزارش سراغ يكي از مدلهاي قدرتمند اين شركت رفته و آن را تست كردهايم. اين خودرو كه 370Z نام گرفته براي سال 2009 طراحي و ساخته شده و توانسته محبوبيت زيادي كسب كند. نيسان 370Z خودرويي است كه شباهتهاي زيادي به آستونمارتين DBS دارد و علاوه بر شباهتهاي ظاهري، موتور هر دو خودرو در بخش جلويي واقع شده و قدرت آن به چرخهاي عقب منتقل ميشود. در همين حال هر دوي آنها اسپرت بوده و تنها براي دو سرنشين ساخته شدهاند، اما بايد گفت كه حتي به رغم چنين شباهتهايي قياس نيسان 34 هزار دلاري با آستونمارتين 278 هزار دلاري به هيچ عنوان كار درستي نيست و ما نيز قصد انجام چنين كاري را نداريم.
بر روي اين خودرو موتور 7/3 ليتري V6 نصب شده است كه قدرت خروجي آن 332 اسببخار در هفت هزار دور در دقيقه و گشتاور آن معادل 270 پوند- فوت در پنج هزار و 200 دور در دقيقه است و براي آن حداكثر دور موتوري برابر با هفت هزار و 500 دور در دقيقه تعيين شده است. در انتقال قدرت اين موتور به چرخها عوامل مختلفي دخيل هستند كه مهمترين آنها جعبهدنده شش سرعته دستي است كه با دستور راننده وظيفه خود را به خوبي انجام ميدهد. شركت نيسان در طراحي و ساخت اين خودرو تمام تلاش خود را به كار گرفته است تا ضمن حفظ كيفيت و دوام، وزن و اندازه خودرو را كاهش داده و بر قدرت آن بيافزايد. به همين رو وزن نيسان 370Z معادل سه هزار و 355 پوند محاسبه شده كه از اين ميزان 55 درصد روي چرخهاي جلو و 45 درصد روي چرخهاي عقب واقع شده است. همچنين با محاسبه وزن و قدرت آن به اين نتيجه رسيديم كه نسبت وزن به قدرت آن 1/10 پوند/ اسببخار است كه رقم قابلتوجهي است. فاصله محوري نيسان 370Z جمعوجور معادل 4/100 اينچ(55/2 متر) و طول، عرض و ارتفاع آن به ترتيب 21/167، 86/72 و 98/51 اينچ(24/4، 85/1 و 32/1 متر) اندازهگيري شده است. اين خودروي دو سرنشينه فضاي كافي در اختيار راننده و سرنشين قرار ميدهد و درون آن ميتواند تا 9/6 فوت مكعب بار جا داد.
شركت نيسان براي اين مدلش به صورت استاندارد قيمت 30 هزار و 625 دلار تعيين كرده، اما خودروي حاضر در تست بهايي معادل 34 هزار دلار دارد. با توجه به چنين قيمتي اين خودرو داراي سيستم کنترل پایداری و اصطكاك است و بر روي آن كيسههاي هواي دوتايي جلو، جلو بغل و پردهاي جلو نصب شده است. همچنين خودرو و موتور آن به ترتيب سه سال يا 36 هزار مايل(6/57 هزار كيلومتر) و پنج سال يا 60 هزار مايل(96 هزار كيلومتر) گارانتي شدهاند، اين در حالي است كه اطلاعات مربوط به تعميرات كنار جادهاي آن هنوز در دست نيست.
همانطور كه انتظار ميرفت نيسان 370Z در جريان تست جاده عملكرد قابل قبولي از خود بر جاي گذاشت و در طول تست شتاب توانست طي مدت زمان 8/1 ثانيه سرعت خود را به 30 مايل(48 كيلومتر) در ساعت برساند. همچنين براي شتابهاي صفر تا 40 و 50 مايل(64 و 80 كيلومتر) در ساعت اين خودرو نيز به ترتيب زمانهاي 7/2 و 6/3 ثانيه ثبت شد. نيسان 370Z در ادامه تست اثبات كرد كه در بهترين حالت ميتواند در مدت زماني 7/4 ثانيهاي به شتاب 60 مايل(96 كيلومتر) در ساعت دست پيدا كند كه اين مدت زمان براي شتاب 100 مايل(160 كيلومتر) در ساعت معادل 12 ثانيه بود.
براي تست يكچهارم مايل اين خودرو نيز ركورد 3/13 ثانيه در 7/105 مايل در ساعت به ثبت رسيد. در بخش ترمزگيري اين خودرو نشان داد كه پس از طي مسافتي معادل 106 فوت(30/32 متر) ميتواند از سرعت 60 مايل در ساعت متوقف شود.
در مشخصات نيسان 370Z آمده است كه در باك آن ميتوان تا 19 گالن(71 ليتر) بنزين پر كرد و پس از انجام تست مشخص شد كه با هر گالن بنزين اين خودرو ميتواند 18 مايل(8/28 كيلومتر) در شهر و 26 مايل(6/41 كيلومتر) در جاده طي مسير كند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)