93922349677113929683

سجادولدی: بعد از یک هفته تعطیلی یک بار دیگه خدمتتون رسیدیم تا برنامه‌ای دیگر از سری برنامه‌های جذاب دنده آخر رو براتون روایت کنیم‌. راستش این برنامه که قراره الان خدمتتون شرح بدیم، از جمله برنامه‌‌های بسیار زیبای دنده آخره! من مدت زیادیه که دارم برنامه‌‌های تاپ گیر را برای شما روایت می‌کنم، اما به جرات می‌تونم بگم تقریباً در هیچ کدوم از برنامه‌‌های قبلی به اندازه این برنامه، لذت و هیجان دیدن حرکات سرعتی توسط یک اتومبیل رو حس نکرده بودم. دیدن این برنامه رو به همه شما توصیه می‌کنم.

اگر خواستید، به ایمیل هفته‌نامه یک نامه بفرستید و در تیترش بنویسید، Top Gear تا شما هم بتوانید این فیلم رو ببینید. ریچارد‌‌هاموند در این برنامه سنگ تموم گذاشته و تا اونجا که ممکن بود، با خودروی آلمانی گاز و ویراژ داد‌. این برنامه به تست سوپر خودرویی آلمانی با نام Gumpert Apollo مربوط می‌شه.
خودرویی نه چندان زیبا اما با عملکرد واقعاً فوق‌العاده. از همون ابتدا با فیلمبرداری مخصوص و حرکات سریع، معلوم بود که قراره حسابی با این خودرو کارهای سرعتی و ویراژهای شدید انجام بگیره‌.
در ابتدا دوربین در حالی که خودرو ثابت ایستاده به دور آن چرخیده و از زوایای مختلف آن را نشان می‌دهد. خودرویی که با ارتفاع بسیار پایینش، برای حرکت با سرعت‌‌های بالا طراحی و ساخته شده است.
ریچارد سوار بر این خودرو شده و در پیست مخصوص تاپ گیر شروع به حرکت می‌کند. وی سپس می‌گوید: این خودرو با سایر سوپر خودروها فرق دارد. در این اتومبیل نباید انتظار امکاناتی همچون دوربین دید شب و ... را داشته باشید. اما در عوض لذت رانندگی با این خودرو آنچنان بالا است که دیدن مانورها و تیک‌آف‌‌های خودرو در فیلم چنان انسان را به وجد می‌آورد که دوست دارید یک ثانیه هم که شده به جای ریچارد بوده و با این خودروی دوست‌داشتنی رانندگی کنید‌.
یکی از موارد جالب توجه در این خودرو نداشتن شیشه عقب است، بنابراین یک دوربین به جای شما کار دیدن قسمت عقبی خودرو را انجام می‌دهد و نتیجه را روی یک مانیتور کوچک جلوی داشبورد به شما نشان می‌دهد‌. این خودرو مانند بسیاری از خودروهای دیگر به سیستم Traction Control مجهز است. این سیستم برای کنترل میزان چرخش و لیز خوردن لاستیک‌‌ها بر روی زمین طراحی شده است.
اما در خودروی گامپرت این سیستم به صورت دیگری نصب شده و شما می‌توانید به وسیله یک گردونه ولوم (Volume) همانند آن چه که در ضبط‌‌ها وجود دارد، مقدار عملکرد این سیستم را کم و زیاد کنید. ریچارد همین کار را نیز می‌کند و میزان عملکرد آن را به 17 درصد از عملکرد نهایی می‌رساند.
به این ترتیب، این خودرو با داشتن موتور 4.2 لیتر و 8 سیلندر آئودی و مجهز بودن به دو توربو شارژر به راحتی بر روی زمین لیز می‌خورد و دود سفید رنگی از چرخ‌‌های آن به آسمان بلند می‌شود.
با خاموش کردن این سیستم، خودروی شما مانند یک اسکیت روی یخ خواهد بود و به خاطر قدرت بسیار بالای موتور که در این خودرو حدود 700 اسب‌بخار است، به راحتی روی زمین با کوچکترین اشاره به گاز لیز می‌خورد.
ریچارد حسابی با خودرو روی پیست جولان می‌دهد. صدای لیز خوردن چرخ‌‌ها روی زمین گوش شما را پر می‌کند و فیلمبرداری واقعاً فوق‌العاده (تاکید می‌کنم واقعاً فوق‌العاده) شما را به دنیایی دیگر می‌برد.
در این خودرو شما می‌توانید ارتفاع بدنه با زمین و میزان نرمی فنرها را نیز تنظیم کنید. ریچارد هم کمی با خودرو سر و کله می‌زند و برخی تغییرات را روی آن انجام می‌دهد.
اما این تغییرات باعث می‌ شوند تا در امتحان بعدی، خودرو حسابی در پیچ لیز بخورد. به همین دلیل ریچارد رو به دوربین می‌گوید، من فکر می‌کنم بهتر است دست به تنظیمات اولیه خودرو نزنید! اما یکی از مشکلات این خودرو نداشتن امکان تغییر جای صندلی راننده است‌.
این موضوع به خاطر طراحی مهندسی اولیه خودرو است. زیرا اگر مکان صندلی جا به جا شود، نسبت تقسیم وزن این خودرو به هم می‌خورد‌. ببینید مهندسان آلمانی تا کجا را هم بررسی و پیش‌بینی کرده‌اند. در انتها ریچارد می‌خواهد ببیند این خودرو به چه سرعتی می‌تواند برسد، در پیست تاپ گیر تاکنون خودروهای بسیاری برای رسیدن به سرعت‌‌های رویایی تست شده‌اند. اما این بار قضیه فرق می‌کند. ریچارد با فشردن دکمه استارت موتور را روشن کرده و با فشردن گاز شروع به حرکت می‌کند. ماشین مثل موشک از جای خود کنده می‌شود و با شکافتن هوای جلو به پیش می‌رود.
سرعت این خودرو به حدی است که دوربین به زیبایی تکان خوردن گیاه‌‌های روییده در کنار پیست را بعد از عبور اتومبیل از کنار آن‌‌ها نشان می‌دهد. ریچارد در حالی که هر لحظه بر سرعتش می‌افزاید می‌گوید: این خودرو در عرض 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعتش 224 مایل بر ساعت (بیش از 360 کیلومتر در ساعت) است.
صحنه‌‌ها جنون سرعت را نشان می‌دهند و با شنیدن صدای کشیدن گلنگدن در یک اسلحه در موسیقی زمینه، شما ناخودآگاه به یاد گلوله و سرعت آن می‌افتید.
ریچارد بازهم بر سرعتش می‌افزاید. سرعت خیلی تند بالا می‌رود. 190 ، 200 ، 250 و در نهایت 300 کیلومتر بر ساعت‌. که در اینجاست ریچارد می‌گوید باید دیگر ترمز کنم‌! به این ترتیب این خودرو با رسیدن به سرعتی بالغ بر 300 کیلومتر در ساعت و پیمودن مسافتی حدود 2800 متر رکورد می‌شکند‌.