95392922491553730149

شاید خیلی دوست داشته باشید روزی موتور سنگین سوار شوید، شاید فقط صدای موتور سنگین یکی از لذت‌بخش‌ترین صداهای زندگی شما شود اگر هم فراتر از این داستان‌ها را دوست دارید و می خواهید روزی یک موتور 1000 داشته باشید گفت‌وگویی با محسن عسگری یکی از موتور سوار هایی که همیشه سوار بر بهترین و تک‌ترین موتورهای ایران بوده را انجام داده‌ایم که در ذیل می‌آید:

* علاقه‌مندی شما به موتور ریس از کجا شروع شد ؟
یکی از دوستان من RF400 داشت و 4 سال پیش بود که من سوار موتوراش شدم و عشق موتور سنگین از آن زمان در وجود من جرقه زد.
البته من قبلاً رنو5 اسپرت داشتم‌ اما این دو دنیای متفاوت از همدیگرند ولی سرعت و هیجان موتور ریس را هیچ گاه اتومبیل ندارد.
* چه چیزی در موتور ریس بود که شما را گرفتار خودش کرد؟
بیشتر خود موتور و هیجان و سرعت و برخورد مردم و... باعث شد که من دیگر این دنیا (دنیای موتور ریس) را ترک نکنم.
* با این محدودیت‌هایی که وجود دارد باز هم انگیزه‌ای برای شما باقی می‌ماند که سوار بر این موتورها شوید؟
این نکته جالبی بود و برمی‌گردد به عشق به موتور ریس کسی که عشق این موتورها را داشته باشد هزینه سنگین یا همان خرید موتورها را تقبل می‌کند و زمستان و تابستان هم منتظر مجوز یا تورهای موتورسواری برای سوارشدن بر این موتورها می‌شود.
* در حال حاضر چه موتوری دارید؟
GSX 1000.
*به نظر شما چه چیز این موتور جالب است؟
طراحی ظاهری، و اگزوزهایی که روی این موتور نصب می‌شود با تمامی اگزوزهای موتورهای دیگر تفاوت داشته و صدای بسیار مهیبی دارد.
* آیا این موتورها واقعاً سنگین است که با نام موتور سنگین شناخته می‌شود؟
من هم از ابتدا شنیدم موتور سنگین ولی هر چقدر هم فکر کردم متوجه نشدم چون به آن صورت تفاوت وزنی احساس نمی‌شود این هم که کمی سنگین‌تر از بقیه موتورها هست نسبت به حجم و قدرتش سنگین نیست ولی عامیانه شده بین مردم که این موتورها را موتور سنگین بنامند.
بهترین موتوری که داشتید؟
هوندا CBR 2008
* بهترین و بدترین خاطره ات از موتور‌سواری چیست ؟
بهترین خاطره‌‌ها همیشه در تورهایی که می رویم اتفاق می افتد و بدترین آن هم تصادف یک ماه قبل بود.
* در مورد تصادفی که یک ماه قبل داشتید کمی توضیح بدهید؟
جلوی درب پیست بود که من در لاین 3 بودم و ماشینی در لاین يك بود که پیچید جلوی من و تصادف کردیم.
* وقتی در اتوبان حرکت می‌کنید برخورد مردم با شما موتورسوارها چگونه است ؟
بسیار تعجب می‌کنند، ابراز احساسات و علاقه هم زیاد است.
* تا به حال شده که شما تحت تاثیر همین ابراز احساسات قرار بگیرید و مسیری رو با سرعت تمام بروید؟!
بوده که از ما درخواست کردند که ما گاز بدهیم و ما هم روی دوستان رو زمین نينداختیم و این کار را انجام دادیم.
* بیشترین سرعتی که رفتید؟
299 کیلومتر بوده که البته این را هم بگویم که کیلومتر این موتورها از این سرعت بیشتر نشان نمی‌دهد ولی دور موتور من همین‌طور در حال بالا رفتن بود فکر کنم بیش از 300 کیلومتر سرعت داشتم‌!
* شما حرکت نمایشی هم انجام می‌دهید؟
به هیچ وجه.
* شنیده شده که موتور سواری تفریح مرفهین است، بعضی‌‌ها هم پول ندارند ولی بسیار خوب موتورسواری می‌کنند، نظرتون در مورد این جملات چیست‌؟
هزینه که خیلی زیاده ولی موتورسوارانی هم هستند که پول ندارند که موتور ریس بخرند ولی واقعاً موتورسوارند!
* وقتی داخل پیست هستی و می‌بینی که 125 سی‌سی‌‌ها آن طور دور موتورهای شما می‌گردند چه احساسی دارید؟
ما همه همین‌طوری بودیم. به خاطر همین اصلاً فخر نمی‌فروشیم و اگر سوالی دارند و ... در خدمتشان هستیم کلاً موتورسوارها به این شکل هستند.
* چرا در جامعه به اشتباه باب شده که می‌گویند این موتور‌‌ها برای خلاف کردن است؟!
این یک حرفی است که از روی ناآگاهی صورت می‌گیرد راننده موتور تریل یا موتور سبک که راحت‌تر می‌تواند خلاف کند چون او مانوری که می‌تواند انجام بدهد با موتور ریس نمی‌شود انجام داد این موتور فقط برای پیست است و کسی هم که در پیست می‌آید و تمرین می‌کند 100 درصد آدم خلافی نیست مطمئن باشید! و تمامی کسانی هم که در پیست می‌آیند و تمرین می‌کنند همه در فدراسیون و پلیس و آگاهی پرونده دارند پس این حرف کاملاً باطل است.
* تفاوت موتورسوار خیابانی با موتور‌سوار پیست چیست‌؟
من که کسی را در خیابان ندیدم با موتور ریس ولی اگر آزادی عمل بود و جایی بود برای موتورسواری کسی دیگر در اتوبان سوار نمی شد، و موتورسوارهای پیست بسیار حرفه‌ای ترند چون اکثر خیابانی‌سوارها فقط حرکات نمایشی خوبی می‌زنند نمی‌شود گفت که موتور‌سوارهای اصولی هستند.
* شرایط موتور (ریس) سواری برای تازه واردها چیست؟
باید به فدراسیون بیایند و کارهای قانونی را انجام دهند.
* در مورد لوازم این موتورها توضیح می‌دید؟
ببینید پاور یکی از این لوازم‌‌ها هست که برنامه‌‌های موتور را تنظیم می‌کند، دنده زنجیر هست که دانه‌‌های آن هم بزرگتر می‌شود و شتاب موتور هم بالا می‌برد و برای حرکات نمایشی بسیار کار‌آمد است، محافظ عقب و جلو برای فلاپ‌‌ها، نئون و اگزوز که به نظر من مهم‌ترین آن همین اگزوز هست که جذابیت و قدرت موتور را بالا می‌برد.
* راستی لوازم موتور سیکلت‌‌ها چگونه تامین می‌شود ؟
لوازم‌‌ها از طریق مسافر از خارج ایران وارد می‌شود.
* در آخر مصاحبه به نظرت ‌مطلبی مانده است که بگوید‌؟
امیدوارم بالاخره برای مسوولین و دست‌اندرکاران جامعه روزی بی‌خطربودن و منتفی‌بودن بحث خلاف این موتورها اثبات شود، هرچند ما ده‌‌ها بار اثبات کردیم مسوولین باید در پی برنامه‌‌های خوب برای این موتورسواران باشند آخه اون شخصی که 30-20 میلیون تومان پول موتور میده چه گناهی کرده که نمی‌تواند در شهر سوار موتورش شود.