راجنیش چاندرا موهان
امروز با نام اشو (Osho) در جهان شناخته شده‌است. بنا به گفتهٔ راجنیش او این نام را از واژهٔ اشنیک (Oceanic) به معنای (پیوسته به آب دریا و یکی شده با آن) برگرفته که برای نخستین بار در آثار ویلیام جیمز بکار رفته‌است.
از آنجا که واژهٔ اشنیک (دریاگون) تنها به توصیف و تجربه می‌پردازد و شامل شخص تجربه کننده نمی‌شود، راجنیش واژهٔ (اشو) را برای خود برگزید.
او بعدها پی برد که این واژه از قدیم در میان ساکنان خاور دور رواج داشته و به معنای (شخص مقدسی که آسمان بر او گل می‌افشاند)) بکار رفته‌است.
اشو ، عارف، هندی در ۱۱ دسامبر ۱۹۳۱ در هند زاده شد و در ۱۹ ژانویه ۱۹۹۰ درگذشت، از سال ۱۹۶۳ در اقصی نقاط هند به ایراد خطابه در زمینه‌های معنوی و عوالم روحانی پرداخت . در سال ۱۹۷۴ کمون خود در شهر پونا ، هندوستان ، را بنیان نهاد . در سال۱۹۸۱جهت معالجه به ایالات متحده رفت و در آنجا پنج سالی اقامت گزید . پیروان او به عنوان سانیاسین شهره‌اند ، در مدت چهار ماه اراضی کوهپایه‌های ایالت اورگون را خریداری و شهری بنا نهادند که به راجنیش پورام مشهور شد.

در آمریکا، اشو و طرفدارانش روابط پر تلاطمی با ساکنان منطقه داشتند. در سال 1984 برای پیروزی در انتخاباتی که به منظور انتخاب دو عضو Wasco County Circuit Court برگزار می شد اقدام به ایجاد مسومیت غذایی اهالی منطقه The Dallas نمودند. پیرو بررسی های انجام شده، اشو به جرائمی مانند حمله زیستی به ساکنان منطقه، توطئه قتل وکیل ایالت اورگون، و تخلف در روادید محکوم، دستگیر، و از آمریکا اخراج گردید. بیست و یک کشور مانع از ورود او به کشورشان شدند تا سرانجام او به پونا برگشت.

آثار اشو به اکثر زبان‌های زندهٔ معاصر ترجمه شده است.

راه کمال
نغمه زندگی
فقط یک آسمان
بشنو از این خموش
عشق، رقص، زندگی
زندگی به روایت بودا
راز
الماسهای اشو
مراقبه، هنر وجد و سرور
خلاقیت
بلوغ
الماسهای آگاهی
و چندین اثر دیگر
-------------------------
کلیک کنید : دنیای اشو