تازه​ وارد ها به بازار خودرو ايران
ميتسوبيشي، آئودي و جيلي در ایران!


به گمان همه آنهايي که معتقدند خيابان​هاي شهر ديگر جايي براي ورود ماشين​هاي جديد ندارد، بايد جلوي ساخت يا واردات اتومبيل را گرفت اما اين طور که پيداست بازار خودرو در ايران گوشش به اين حرف​ها بدهکار نيست و در راه تنوع بيشتر محصولات قدم مي​گذارد.




48165 810

به گمان همه آنهايي که معتقدند خيابان​هاي شهر ديگر جايي براي ورود ماشين​هاي جديد ندارد، بايد جلوي ساخت يا واردات اتومبيل را گرفت اما اين طور که پيداست بازار خودرو در ايران گوشش به اين حرف​ها بدهکار نيست و در راه تنوع بيشتر محصولات در بازار قدم مي​گذارد. شنيدن اين خبر که قرار است برندهاي تازه ​نفسي وارد بازار ايران شوند قطعا براي طرفداران اتومبيل جالب خواهند بود، خصوصا براي طرفداران دو برند خاطره​انگيز آلماني و ژاپني...

48166 488



48167 925

در مورد اينکه قرار است کدام​يک از محصولات فهرست متنوع آئودي وارد بازار ايران شوند اطلاعات دقيقي در دست نيست اما ظاهرا طيف قابل توجهي از ساخته​هاي اين کمپاني از جمله نمونه​هاي دوديفرانسيل مشهورش يعني Q5 و Q7 و سدان​هاي پرطرفدار A4 ، A6 و A8 در فهرست فروش قرار دارند.

48179 442



48169 304



48170 307





48171 306


چهار حلقه فاخر

گرچه فعالان بازار خودروي ايران در دهه 1350 از برند آئودي خاطره خوبي نداشتند و متقاعد کردن مشتريان براي خريد مدل​هاي اين کمپاني مثل آئودي 100 و 80 چندان آسان نبود اما بي​شک براي طرفداران اتومبيل در 10 سال اخير، برند آئودي از احترام ويژه​اي برخوردار شده و حالا اين زيرمجموعه ممتاز کمپاني فولکس​واگن، خودش را هم تراز مرسدس بنز، بي ام و، لکسوس و ديگر برندهاي فاخر دنيا مي​داند. ادعايي که اصلا بيراه نيست.

آئودي در شرايطي هفت​خوان ورود به بازار ايران را پشت​سر مي​گذارد که ماجراهاي جالبي در اين مسير روي داده است. چند سال قبل شرکت «آميغ فناور» با تبليغات نسبتا وسيعي خود را نماينده فروش اين کمپاني بزرگ معرفي کرد و نظر مشتريان را به خود جلب ساخت، اما آنچنان که در خبرها آمد حداکثر 100 دستگاه از اين خودروساز از طريق نمايندگي​اش وارد بازار شد و کمي بعد کار بين دو طرف بالا گرفت.

کريم آميغي مدير عامل آميغ فناور که مدعي بود در کمپاني آئودي چند سال سابقه کار داشته از خودروساز آلماني شکايت کرد و 23 ميليون دلار خسارت طلب کرد. ظاهرا قرار بوده نمونه​هاي وارداتي با استاندارد يورو4 وارد ايران شود اما آئودي استاندارد بالاتر از يورو2 را به مشتريان ايراني تحويل نداده بود.

اين ماجرا عملا ادامه واردات خودروهاي با آرم «چهار حلقه متحد» را متوقف کرد و امکان رقابت آئودي را با رقباي بزرگي چون مرسدس و بي​ام​و سلب کرد. بعدا هم تلاش کرمان خودرو براي واردات آئودي به جايي نرسيد.

با گذشت حدود پنج سال از اين ماجرا، حالا دوباره زمزمه ورود دوباره اين خودروي لوکس و باکيفيت به بازار ايران به گوش مي​رسد. بنا بر اطلاعات به دست آمده و کنجکاوي هاي خبرنگار مجله «تخت​گاز» ورود آئودي به ايران قطعي است اما اين بار يکي از بزرگ​ترين و مشهورترين تجار کشور به اين کار مبادرت خواهد ورزيد.

احمد ابريشم​چي از مشهورترين چهره​هاي بازار موبايل ايران است به اين خاطر که واردکننده اصلي گوشي​هاي نوکياست. شنيده مي​شود که حالا نماينده نوکيا در ايران وارد بازار خودرو هم شده و توانسته از ميان کساني که به شدت به دنبال دستيابي به نمايندگي واردات و فروش آئودي در ايران بوده​اند، طرف آلماني را روي ميز مذاکره بنشاند و رضايت آنها را به خود جلب کند. ابريشم​چي در شرايطي مجوز واردات آئودي را به دست آورده که در اين راه يکي ديگر از غول​هاي بازار موبايل و مبل يعني علي انصاري را پشت سر بگذارد.

در مورد اينکه قرار است کدام​يک از محصولات فهرست متنوع آئودي وارد بازار ايران شوند اطلاعات دقيقي در دست نيست اما ظاهرا طيف قابل توجهي از ساخته​هاي اين کمپاني از جمله نمونه​هاي دوديفرانسيل مشهورش يعني Q5 و Q7 و سدان​هاي پرطرفدار A4 ، A6 و A8 در فهرست فروش قرار دارند. طبيعتا مدل​هاي اسپرتي اين کمپاني يعني سري S نيز مي​تواند براي طرفداران سرعت در ايران جالب​توجه و البته قابل خريد باشد.

48172 663

ورود آئودي به بازار ايران طبيعتا کار را براي رقباي آن از جمله مرسدس، لکسوس و بي​ام​و سخت خواهد کرد چون اين برند باکيفيت و قدرتمند حرف هاي زيادي براي گفتن در بخش نيمه لوکس و فاخر بازار جهاني دارد.


48173 220

48174 735

48175 976

48176 633


الماس سه گانه

بي ​ترديد شنيدن خبر ورود دوباره ميتسوبيشي به بازار ايران براي نسل​هاي مختلفي از خريداران هيجان​انگيز خواهد بود. ميتسويشي موتورز تا چند سال قبل از غول​هاي خودروسازي جهان بود و هنوز هم محصولات زيبا و جذاب اين کمپاني در اوايل دهه 1990 در خيابان​هاي شهر تردد مي​کنند.

اوايل دهه 1370 و مصادف با روزهايي که واردات خودرو به بازار ايران آزاد شده بود، شرکت «الماس​ داران» محصولات ميتسوبيشي از جمله گالانت، لنسر و پاجرو را به بازار ايران آورد و دل بسياري از طرفداران خودرو را ربود. در کنار واردات پرشمار اين محصولات، ورود چند دستگاه از مدل اسپرت و زيباي ميتسوبيشي ملقب به نام جي تي 3000 هم نگاه​ها را به سوي خود خيره ساخت. پس از ممنوعيت واردات خودرو در سال 72، واردات ميتسوبيشي نيز براي مدتي به محاق رفت و چند سال بعد دوباره با توليد نسل دوم از مدل پاجرو در گروه بهمن، تعداد محدودي از اين خودروي الماس نشان به بازار ايران راه پيدا کرد. حالا و پس از حدود 18 سال دوباره ميتسوبيشي به بازار شلوغ و پرماجراي ايران مي آيد، درحاليکه نسبت به دوره قبل تفاوت​هاي بسياري در اين کمپاني به وجود آمده است. ميتسوبيشي هم​اکنون چهارمين خودروساز ژاپن پس از تويوتا، هوندا و نيسان است و البته از نظر تيراژ توليد هم فاصله معني​داري با اين سه رقيب دارد.

حالا ميتسوبيشي موتورز قصد دارد با سه مدل وارد ايران شود که دو مدل از آن براي بازار ايران تازگي خواهد داشت. شرکت آرين موتور پويا، نماينده جديد اين کمپاني ژاپني ظاهرا سه مدل لنسر، اوت​لندر و ASX را براي ورود به بازار ايران مناسب​تر از بقيه ديده است.

به هر حال ميتسوبيشي در توليد مدل​هاي SUV و کراس اوور سابقه و توانايي ويژه​اي دارد و فعلا قصد دارد محصولات پرطرفدارترش را به بازار ايران سرازير کند. تحقيقات مجله تخت​گاز به اين نتيجه رسيده که اولين پارتي از محصولات جديد ميتسوبيشي تا پايان سال جاري به بازار ايران وارد خواهد شد.

48177 505


48178 989

48168 403

48180 290

48181 112

48182 417

48183 827

48184 310



48185 469


يک چيني ديگر

بازار خودروي ايران در بخش محصولات ارزان​قيمت از تنوع و کيفيت بالايي برخوردار نيست و هر از گاهي رقباي انگشت​شماري از خارج وارد بازار توليدات داخل مي شوند و معمولا از پس رقابت با مدل هاي توليدي ايران​خودرو و سايپا بر​نمي​آيند. در بازار خودروهاي زير 30 ميليون تومان سال​هاست که چشم مشتريان به ديدن مدل​هايي مثل پرايد، ريو، پژو 405، 206، تندر و بقيه مشتقات اين خودروها عادت کرده و گهگاه نمونه​هايي مثل هيونداي ورنا و آوانته نيز خودي نشان داده​اند. با اين اوصاف ورود نمونه هاي چيني به اين بخش از بازار، چندي است که تحرکاتي را در اين بخش از بازار ايجاد کرده و رفته رفته شماري از مشتريان را به خريد خودروهاي چيني راغب مي کند.

در اين بخش ورود ميکروماشين کمپاني چري يعني ام​وي​ام 110 را بايد نقطه آغاز تلقي کرد. پس از ورود بدل چيني دوو ماتيز، آرام آرام مدل​هايي مثل چري A15 و ليفان با چند محصول نيز، خودي در بازار نشان دادند و براي خود مشترياني دست و پا کردند. حالا در شرايطي که چيني​ها مثل همه جاي دنيا در صدد رسوخ به بازار خودرو در ايران هستند، مي​توان منتظر معرفي برندهاي ديگري از اين کشور نيز بود.

کنجکاوي​هاي مجله «تخت گاز» در بازار پرماجراي خودروي ايران حکايت از ورود برند تازه​اي از چيني​ها دارد. حالا مي​توانيم با اطمينان از واردات محصولات «جيلي» توسط واردکنندگان هيونداي و کيا به ايران صحبت کنيم. کنجکاوي​هاي ما به اين نتيجه رسيده که خانواده گرامي، صاحبان شرکت آسان موتور نماينده کمپاني هيونداي موتور و اطلس خودرو وارد کننده محصولات کيا موتورز در ايران ضلع سوم واردات خودرو را با کمپاني «جيلي» خودروساز بخش خصوصي در چين تکميل خواهند کرد.

جيلي که در سال 1986 و به همت لي​شوفو مالک فعلي آن تاسيس شده، در ابتدا کارش را با توليد يخچال آغاز کرد و بعد در سال 1994 با توليد موتورسيکلت علاقه خود را به نوع متفاوتي از محصولات صنعتي نشان داد. در سال 1998 اولين اتومبيل خود که يک نمونه ون بود را ساخت و بالاخره در سال 2001 مجوز توليد خودرو را از مقامات ايالتي دريافت کرد. جيلي هم مثل تمام خودروسازان چين کارش را با کپي​کاري آغاز کرد اما در اين سال​ها رشد بسيار سريع و پيشرفت بسيار خوبي داشت و حالا يکي از موفق​ترين خودروسازان بخش خصوصي در چين است. جيلي در سال​هاي 2006 و 2007 با حضور در نمايشگاه​هاي اروپايي و امريکايي توسعه بازار را در پيش گرفت اما نقطه اوج فعاليت​هاي اين خودروساز جاه​طلب، خريدن سهام عمده کمپاني صاحب​نام سوئدي يعني ولوو در سال 2010 بود. جيلي حالا تصميم​گيرنده اصلي ولوو است و قصد دارد توليد اين برند را در چين آغاز کند و طبعا از تکنولوژي اين خودروساز باسابقه استفاده کند.

ورود جيلي به بازار ايران قاعدتا بايد در محدوده خودروهاي ارزان قيمت تعريف شود اما هنوز به درستي معلوم نيست که کدام​يک از محصولات اين خودروساز به خيابان​هاي شهرهاي کشورمان وارد خواهد شد.

48186 942

48187 169
48188 582
اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir