تازه وارد ها به بازار خودرو ايران
ميتسوبيشي، آئودي و جيلي در ایران!
به گمان همه آنهايي که معتقدند خيابانهاي شهر ديگر جايي براي ورود ماشينهاي جديد ندارد، بايد جلوي ساخت يا واردات اتومبيل را گرفت اما اين طور که پيداست بازار خودرو در ايران گوشش به اين حرفها بدهکار نيست و در راه تنوع بيشتر محصولات قدم ميگذارد.
به گمان همه آنهايي که معتقدند خيابانهاي شهر ديگر جايي براي ورود ماشينهاي جديد ندارد، بايد جلوي ساخت يا واردات اتومبيل را گرفت اما اين طور که پيداست بازار خودرو در ايران گوشش به اين حرفها بدهکار نيست و در راه تنوع بيشتر محصولات در بازار قدم ميگذارد. شنيدن اين خبر که قرار است برندهاي تازه نفسي وارد بازار ايران شوند قطعا براي طرفداران اتومبيل جالب خواهند بود، خصوصا براي طرفداران دو برند خاطرهانگيز آلماني و ژاپني...
در مورد اينکه قرار است کداميک از محصولات فهرست متنوع آئودي وارد بازار ايران شوند اطلاعات دقيقي در دست نيست اما ظاهرا طيف قابل توجهي از ساختههاي اين کمپاني از جمله نمونههاي دوديفرانسيل مشهورش يعني Q5 و Q7 و سدانهاي پرطرفدار A4 ، A6 و A8 در فهرست فروش قرار دارند.
گرچه فعالان بازار خودروي ايران در دهه 1350 از برند آئودي خاطره خوبي نداشتند و متقاعد کردن مشتريان براي خريد مدلهاي اين کمپاني مثل آئودي 100 و 80 چندان آسان نبود اما بيشک براي طرفداران اتومبيل در 10 سال اخير، برند آئودي از احترام ويژهاي برخوردار شده و حالا اين زيرمجموعه ممتاز کمپاني فولکسواگن، خودش را هم تراز مرسدس بنز، بي ام و، لکسوس و ديگر برندهاي فاخر دنيا ميداند. ادعايي که اصلا بيراه نيست.
آئودي در شرايطي هفتخوان ورود به بازار ايران را پشتسر ميگذارد که ماجراهاي جالبي در اين مسير روي داده است. چند سال قبل شرکت «آميغ فناور» با تبليغات نسبتا وسيعي خود را نماينده فروش اين کمپاني بزرگ معرفي کرد و نظر مشتريان را به خود جلب ساخت، اما آنچنان که در خبرها آمد حداکثر 100 دستگاه از اين خودروساز از طريق نمايندگياش وارد بازار شد و کمي بعد کار بين دو طرف بالا گرفت.
کريم آميغي مدير عامل آميغ فناور که مدعي بود در کمپاني آئودي چند سال سابقه کار داشته از خودروساز آلماني شکايت کرد و 23 ميليون دلار خسارت طلب کرد. ظاهرا قرار بوده نمونههاي وارداتي با استاندارد يورو4 وارد ايران شود اما آئودي استاندارد بالاتر از يورو2 را به مشتريان ايراني تحويل نداده بود.
اين ماجرا عملا ادامه واردات خودروهاي با آرم «چهار حلقه متحد» را متوقف کرد و امکان رقابت آئودي را با رقباي بزرگي چون مرسدس و بيامو سلب کرد. بعدا هم تلاش کرمان خودرو براي واردات آئودي به جايي نرسيد.
با گذشت حدود پنج سال از اين ماجرا، حالا دوباره زمزمه ورود دوباره اين خودروي لوکس و باکيفيت به بازار ايران به گوش ميرسد. بنا بر اطلاعات به دست آمده و کنجکاوي هاي خبرنگار مجله «تختگاز» ورود آئودي به ايران قطعي است اما اين بار يکي از بزرگترين و مشهورترين تجار کشور به اين کار مبادرت خواهد ورزيد.
احمد ابريشمچي از مشهورترين چهرههاي بازار موبايل ايران است به اين خاطر که واردکننده اصلي گوشيهاي نوکياست. شنيده ميشود که حالا نماينده نوکيا در ايران وارد بازار خودرو هم شده و توانسته از ميان کساني که به شدت به دنبال دستيابي به نمايندگي واردات و فروش آئودي در ايران بودهاند، طرف آلماني را روي ميز مذاکره بنشاند و رضايت آنها را به خود جلب کند. ابريشمچي در شرايطي مجوز واردات آئودي را به دست آورده که در اين راه يکي ديگر از غولهاي بازار موبايل و مبل يعني علي انصاري را پشت سر بگذارد.
در مورد اينکه قرار است کداميک از محصولات فهرست متنوع آئودي وارد بازار ايران شوند اطلاعات دقيقي در دست نيست اما ظاهرا طيف قابل توجهي از ساختههاي اين کمپاني از جمله نمونههاي دوديفرانسيل مشهورش يعني Q5 و Q7 و سدانهاي پرطرفدار A4 ، A6 و A8 در فهرست فروش قرار دارند. طبيعتا مدلهاي اسپرتي اين کمپاني يعني سري S نيز ميتواند براي طرفداران سرعت در ايران جالبتوجه و البته قابل خريد باشد.
ورود آئودي به بازار ايران طبيعتا کار را براي رقباي آن از جمله مرسدس، لکسوس و بيامو سخت خواهد کرد چون اين برند باکيفيت و قدرتمند حرف هاي زيادي براي گفتن در بخش نيمه لوکس و فاخر بازار جهاني دارد.
بي ترديد شنيدن خبر ورود دوباره ميتسوبيشي به بازار ايران براي نسلهاي مختلفي از خريداران هيجانانگيز خواهد بود. ميتسويشي موتورز تا چند سال قبل از غولهاي خودروسازي جهان بود و هنوز هم محصولات زيبا و جذاب اين کمپاني در اوايل دهه 1990 در خيابانهاي شهر تردد ميکنند.
اوايل دهه 1370 و مصادف با روزهايي که واردات خودرو به بازار ايران آزاد شده بود، شرکت «الماس داران» محصولات ميتسوبيشي از جمله گالانت، لنسر و پاجرو را به بازار ايران آورد و دل بسياري از طرفداران خودرو را ربود. در کنار واردات پرشمار اين محصولات، ورود چند دستگاه از مدل اسپرت و زيباي ميتسوبيشي ملقب به نام جي تي 3000 هم نگاهها را به سوي خود خيره ساخت. پس از ممنوعيت واردات خودرو در سال 72، واردات ميتسوبيشي نيز براي مدتي به محاق رفت و چند سال بعد دوباره با توليد نسل دوم از مدل پاجرو در گروه بهمن، تعداد محدودي از اين خودروي الماس نشان به بازار ايران راه پيدا کرد. حالا و پس از حدود 18 سال دوباره ميتسوبيشي به بازار شلوغ و پرماجراي ايران مي آيد، درحاليکه نسبت به دوره قبل تفاوتهاي بسياري در اين کمپاني به وجود آمده است. ميتسوبيشي هماکنون چهارمين خودروساز ژاپن پس از تويوتا، هوندا و نيسان است و البته از نظر تيراژ توليد هم فاصله معنيداري با اين سه رقيب دارد.
حالا ميتسوبيشي موتورز قصد دارد با سه مدل وارد ايران شود که دو مدل از آن براي بازار ايران تازگي خواهد داشت. شرکت آرين موتور پويا، نماينده جديد اين کمپاني ژاپني ظاهرا سه مدل لنسر، اوتلندر و ASX را براي ورود به بازار ايران مناسبتر از بقيه ديده است.
به هر حال ميتسوبيشي در توليد مدلهاي SUV و کراس اوور سابقه و توانايي ويژهاي دارد و فعلا قصد دارد محصولات پرطرفدارترش را به بازار ايران سرازير کند. تحقيقات مجله تختگاز به اين نتيجه رسيده که اولين پارتي از محصولات جديد ميتسوبيشي تا پايان سال جاري به بازار ايران وارد خواهد شد.
بازار خودروي ايران در بخش محصولات ارزانقيمت از تنوع و کيفيت بالايي برخوردار نيست و هر از گاهي رقباي انگشتشماري از خارج وارد بازار توليدات داخل مي شوند و معمولا از پس رقابت با مدل هاي توليدي ايرانخودرو و سايپا برنميآيند. در بازار خودروهاي زير 30 ميليون تومان سالهاست که چشم مشتريان به ديدن مدلهايي مثل پرايد، ريو، پژو 405، 206، تندر و بقيه مشتقات اين خودروها عادت کرده و گهگاه نمونههايي مثل هيونداي ورنا و آوانته نيز خودي نشان دادهاند. با اين اوصاف ورود نمونه هاي چيني به اين بخش از بازار، چندي است که تحرکاتي را در اين بخش از بازار ايجاد کرده و رفته رفته شماري از مشتريان را به خريد خودروهاي چيني راغب مي کند.
در اين بخش ورود ميکروماشين کمپاني چري يعني امويام 110 را بايد نقطه آغاز تلقي کرد. پس از ورود بدل چيني دوو ماتيز، آرام آرام مدلهايي مثل چري A15 و ليفان با چند محصول نيز، خودي در بازار نشان دادند و براي خود مشترياني دست و پا کردند. حالا در شرايطي که چينيها مثل همه جاي دنيا در صدد رسوخ به بازار خودرو در ايران هستند، ميتوان منتظر معرفي برندهاي ديگري از اين کشور نيز بود.
کنجکاويهاي مجله «تخت گاز» در بازار پرماجراي خودروي ايران حکايت از ورود برند تازهاي از چينيها دارد. حالا ميتوانيم با اطمينان از واردات محصولات «جيلي» توسط واردکنندگان هيونداي و کيا به ايران صحبت کنيم. کنجکاويهاي ما به اين نتيجه رسيده که خانواده گرامي، صاحبان شرکت آسان موتور نماينده کمپاني هيونداي موتور و اطلس خودرو وارد کننده محصولات کيا موتورز در ايران ضلع سوم واردات خودرو را با کمپاني «جيلي» خودروساز بخش خصوصي در چين تکميل خواهند کرد.
جيلي که در سال 1986 و به همت ليشوفو مالک فعلي آن تاسيس شده، در ابتدا کارش را با توليد يخچال آغاز کرد و بعد در سال 1994 با توليد موتورسيکلت علاقه خود را به نوع متفاوتي از محصولات صنعتي نشان داد. در سال 1998 اولين اتومبيل خود که يک نمونه ون بود را ساخت و بالاخره در سال 2001 مجوز توليد خودرو را از مقامات ايالتي دريافت کرد. جيلي هم مثل تمام خودروسازان چين کارش را با کپيکاري آغاز کرد اما در اين سالها رشد بسيار سريع و پيشرفت بسيار خوبي داشت و حالا يکي از موفقترين خودروسازان بخش خصوصي در چين است. جيلي در سالهاي 2006 و 2007 با حضور در نمايشگاههاي اروپايي و امريکايي توسعه بازار را در پيش گرفت اما نقطه اوج فعاليتهاي اين خودروساز جاهطلب، خريدن سهام عمده کمپاني صاحبنام سوئدي يعني ولوو در سال 2010 بود. جيلي حالا تصميمگيرنده اصلي ولوو است و قصد دارد توليد اين برند را در چين آغاز کند و طبعا از تکنولوژي اين خودروساز باسابقه استفاده کند.
ورود جيلي به بازار ايران قاعدتا بايد در محدوده خودروهاي ارزان قيمت تعريف شود اما هنوز به درستي معلوم نيست که کداميک از محصولات اين خودروساز به خيابانهاي شهرهاي کشورمان وارد خواهد شد.
اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)