صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 14 , از مجموع 14

موضوع: آسیب شناسی عزاداری سالار

  1. #11
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7107
    Array

    پیش فرض



    هراس نخبگان از عوام يا عوام ‏زدگي آنان
    از جمله عواملي که در گسترش و شيوع تحريفات و آسيب‏هاي عزاداري و رشد و نهادينه شدن آنها نقش داشته، سکوت يا تأييد و حمايت نخبگان ديني از اين گونه مسائل بوده است. نقش و وظيفه انديشمندان، آگاهان، بزرگان و نخبگان جامعه، بويژه نخبگان ديني آن است که فراتر از درک عامه مردم، واقعيت‏هاي سطحي و زيرين جامعه را بشناسند، عوامل رشد و انحطاط را دريابند و به موقع و با روش مناسب، از خود واکنش نشان دهند. اگر همين نخبگان، به هر جهت از انجام وظيفه خود باز مانند، کوتاهي کنند و يا دچار اشتباه شوند، سير انحراف و انحطاط شتاب بيشتري مي‏گيرد. به نظر مي‏رسد که در جريان تحريف فرهنگ عاشورا، اين موضوع، يکي از عوامل تکميل‏کننده و شتاب‏بخش باشد. دليل آن نيز دو چيز مي‏تواند باشد:
    يکي هراس نخبگان از عوام که با مخالفت و مقاومت جدي آنان روبه‏رو گردند و توفيقي نيايند و خود نيز جايگاه اجتماعي‏شان را از دست بدهند، يا آنکه اقدام در برابر آن را، بي‏فايده و پر ضرر دانسته‏اند و از اين رو، به ورطه محافظه‏کاري در معناي غير مثبت آن غلتيده‏اند.
    دليل دوم نيز همسويي کامل و همانند ديگر مردم انديشيدن برخي از آنهاست که به عوام‏زدگي تعبير مي‏شود. عالم عوام‏زده، نه تنها مصلح نيست و نقش اصلاحي ايفا نمي‏کند، که در پي ساختن دستاويزي ديني و توجيه شرعي براي خرده فرهنگ‏هاي عوام نيز برمي‏آيد که ممکن است از روي ساده‏انديشي و يا غرض‏ورزي باشد.
    پيرايش، پالايش و آرايش فرهنگ عمومي مردم، وظيفه نخبگان آگاه است. نقش نخبه و عالم ديني را از جهت‏هاي گوناگون مي‏توان به ديده‏بان، پزشک جراح يا چيزهاي ديگر تشبيه کرد که در اين موارد، فرياد کردن و عمل کردن، اگرچه با واکنش منفي نيز مواجه شود، وظيفه اوست.
    گاه، عدم برخورد نامناسب با اين پديده‏هاي تحريف‏آميز، به دليل هراس از تضعيف و يا تخريب پايه‏ها و هنجارهاي اعتقادي مردم است. البته اين تحليل، فاقد عنصر آينده‏نگري و دوربيني است؛ چرا که اگر اين تحريف‏ها در آينده از پرده بيرون افتد - که به طور حتم چنين است - خطرش براي مباني اعتقادي، صدها برابر بيشتر است.



    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  2. #12
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7107
    Array

    پیش فرض



    تبديل شدن عزاداري به عادت
    اين مقوله، از آسيب‏هاي کلي مربوط به آداب ديني است. منظور از عادت نيز، آن چيزي است که بار انديشه‏اي، برهاني و معنايي خود را به تدريج از دست داده و به هنجارهاي تکراري تبديل شده است.
    يکي از دلايل مهمي که فرهنگ عزاداري به طور کامل نتوانسته نقش خود را ايفا کند و آموزه‏هاي اصلاحي و احياگرانه قيام عاشورا را بازتاب دهد، همين موضوع است. بار عاطفي اين حادثه قوي است. از اين رو، ظرفيت عادت‏پذيري آن، به شدت افزايش مي‏يابد. بسياري از آسيب‏هاي فرهنگ عاشورا، از همين آبشخور سرچشمه مي‏گيرد. هنگامي که موضوعي به عادت تبديل شد، ديگر براي انسان به‏جا آورنده آن، هدف فقط انجام آن است و با بجا آوردن آن، تخليه رواني مي‏شود. در چنين صورتي، انتظار معنادار بودن اين عمل و پويايي آن، انتظاري بي‏معناست؛ چرا که از هر تأمل عقلاني و حتي در حد افراط آن؛ هر گونه تأمل عرفاني نيز تهي است. ديگر خود اين عمل اصالت خواهد داشت و نه چيزي ديگر. اين چنين است که از لحاظ اجتماعي، مي‏تواند اثر نامطلوبي نيز داشته باشد؛ يعني نقش توجيه‏گر و تخديرگرانه به خود بگيرد. گاهي توجيه‏گر کار زشت به جا آورندگان مي‏شود، گاه، دغدغه‏هاي وجدان را کاهش مي‏دهد و گاه نفس ملامت‏گر را به خاموشي وامي‏دارد.



    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  3. #13
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7107
    Array

    پیش فرض



    آميخته شدن فرهنگ‏هاي قومي و سرزميني با عزاداري
    عزاداري، سنتي اجتماعي و مردمي است. از اين رو، هر ملتي و هر سرزميني، از پيش شکل خاص عزاداري خود را دارد و عزاي امام حسين‏عليه السلام را، بر همان پايه تبيين و تعريف مي‏کند. البته به تلقين‏ها و نمادسازي‏هايي نيز دست مي‏يازد، ولي قالب اصلي و کلي، همان قالب عزاداري خويش است. بدين جهت، نه تنها شکل و ظاهر و ريشه عزاداري، به شيوه فرهنگي و قالب عزاداري سرزمين‏ها و ملت‏هاي مختلف وابسته است، که گاه، روحيات و خلقيات يک قوم و ملت نيز، در شکل روايت و بازسازي و تفسير حادثه نيز مؤثر است. از اين رو، همان گونه که زبان‏ها و الفاظ از قومي به قوم ديگر، و از سرزميني به سرزمين ديگر متفاوت است، شيوه‏هاي عزاداري و شدت و ضعف آن و چگونگي برداشت و تجسم نهضت عاشورا، مي‏تواند بر اساس ويژگي‏هاي فرهنگي و اجتماعي آنان متفاوت باشد. بدين‏سان، فرهنگ عزاداري مردم عراق، پاکستان، اردن، بحرين، لبنان، ترکيه و نقاط ديگر جهان، هر يک به تناسب فرهنگ کلي مردمان آن، با يکديگر متفاوت است. اگر چه اين همسازي ميان گراميداشت امام حسين‏عليه السلام و نهضت عاشورا، با فرهنگ عزاداري کلي يک ملت و سرزمين، طبيعي به نظر مي‏رسد، بايد نکته‏اي را در نظر داشت و آن، تلاش براي هماهنگ ساختن و قاعده‏مند کردن عزاداري سيدالشهدا بر اساس فرهنگ يک ملت با فلسفه و اهداف و روح قيام است.
    اين موضوع ضمن آنکه از ورود تحريفات خواسته و ناخواسته جلوگيري مي‏کند، به اعتلاي فرهنگ عمومي جامعه نيز مي‏انجامد. البته مسئله ديگر که بسي مهم‏تر و در مسير انحراف مؤثر است، عاريه گرفتن فرهنگ عزاداري قومي توسط قوم ديگر و ملتي توسط ملت ديگر، آن هم نه نقاط قوت که نقاط ضعف و قالب‏هاي شکلي آن است. نمونه‏هاي بارز آن، ورود قمه‏زني از ترکيه عثماني و يا به روايتي از مسيحيت و زنجيرزني از هندوستان به عزاداري‏هاي ايران و عراق است.



    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








  4. #14
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    نوشته ها
    28,440
    تشکر تشکر کرده 
    12,424
    تشکر تشکر شده 
    11,190
    تشکر شده در
    5,632 پست
    قدرت امتیاز دهی
    7107
    Array

    پیش فرض



    ضعف دانش و بينش عمومي
    فقدان يا نقصان دانش و انديشه در جامعه، زمينه‏ساز هر گونه انحراف و تحريفي است. در اين زمينه، ميزان و سطح سواد عمومي جامعه، عامل مهمي است. در اين ميان تعداد باسوادان جامعه، سطح سواد اقشار و گروه‏هاي سني تأثيرگذار چون جوانان، ميانگين تحصيلات در جامعه، و نيز ميانگين سواد نخبگان و سکانداران هدايت امور جامعه، اهميت دارد. به يقين، در جامعه‏اي که بيشتر افراد آن، بي‏سواد يا کم‏سواد باشند، ميزان و شدت شيوع تحريفات و خرافات بسيار بالاست. از سوي ديگر، اظهار مطالب درست و علمي و عميق از سوي عالمان آگاه نيز به سبب نبود قدرت هضم و درک آنها دشوار است.
    مسئله ديگري که ارتباط محکمي با دانش عمومي پيدا مي‏کند، بينش عمومي است که با سطح کيفي دانش و اطلاعات ارتباط دارد. هر چه سطح بينش و فرهنگ عمومي - که يکي از ارکان آن دانش است - بالاتر باشد، روحيه پرسشگري، نقادي و نقدپذيري و نيز درک و تحليل موضوعات هم بالاتر خواهد بود که نتيجه آن، از بين رفتن امنيت رواني براي مطرح‏کنندگان مطالب سست و بي‏پايه، و اعتلاي جايگاه عالمان و واعظان آگاه و مصلح است.



    d79gibl38tqrm7is3x77


     


    x5lc1ibig9cekrsxpqe5








صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/