پى‏نوشت‌ها و مآخذ
1- رك: دائرة‏ المعارف مصاحب و لغتنامه دهخدا ماده "فرهنگ‏".

2- رك: لسان‏العرب و مجمع‏البحرین، ماده "عشر".

3- الآثار الباقیه عن القرون الخالیه باب "القول على ما یستعمله اهل الاسلام‏".

4- فضایل الخمسه من الصحاح الستة‏3/260 و 262 ط سال 1384 مطبعة النجف و بحارالانوار 44/25.

5- همان ماخذ. "احب الله من احب حسینا حسین سبط من الاسباط‏" و فهارس مسند ابن حنبل ماده "احب‏".

6- فضایل الخمسه‏3/261. عن جابر: كنا مع رسول‌الله ‏صلى الله علیه و آله فدعینا الى طعام فاذا لحسین ‏علیه‏السلام یلعب فى‏الطریق مع‏ الصبیان فاسرع‏ النبى امام ‏القوم ثم ‏بسط یده فجعل حسین یفر هاهنا و هاهنا...

7- ...فدیت من فدیته بابنى ابراهیم. اشاره به این موضوع است كه خداوند به پیامبر صلى الله علیه و آله وحى نمود كه یكى از دو فرزندت (حسین‏ علیه‏السلام یا ابراهیم ‏علیه‏السلام) را فداى دیگرى كن و این چنین نیست كه بخواهم هر دو براى تو بمانند. آنگاه پیامبر گریه كرد و این چنین مصلحت دید كه ابراهیم ‏علیه‏السلام را به خاطر فرزندش امام حسین ‏علیه‏السلام (كه فرزند على و زهرا علیهماالسلام نیز مى‏باشند) فدا كند. رك. فضایل الخمسه‏3/257 به نقل از تاریخ بغداد.

8- وسائل الشیعه، 15/97 ط اسلامیه: ریحانتى من الدنیا الحسن و الحسین...

9- فضائل الخمسه،3/270 و ما بعد و بحارالانوار 44/250.

10- ...فوضعته فى حجره ثم حانت منى التفاتة فاذا عینا رسول‏الله تهریقان من الدموع. قالت قلت‏یا نبى‏الله... رك: فضایل الخمسه‏3/270. این روایت از مستدرك حاكم نقل شده او گفته است این روایت‏ بنابر شرط شیخین صحیح است.

11- لقد كان لكم فى رسول الله اسوة حسنة. سوره ی احزاب آیه ی 21.

12- "اضواء على السنة المحمدیة و دفاع عن الحدیث‏" تألیف محمود ابوریه ط 5 صفحه‏126 به بعد.

13- دائرة المعارف بستانى و مصاحب ماده "عشر" و در زیارت عاشورا آمده است. "هذا یوم تبركت‏ به بنوامیة..."

14- فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه، سوره ی زمر آیه ی‏ 17 و 18.

15- الحسین ابوالشهدا عباس محمود العقاد، ص‏33-32، ط. دارالهلال.

16- همان ماخذ، ص‏21.

17- همان ماخذ، ص‏21.

18- سموالمعنى فى سمو الذات ط 2، ص‏57، تالیف عبدالله علائلى.

19-تاریخ طبرى، ط دارالمعارف مصر، 5/331.

20-تفسیر روح‌البیان، اسماعیل حقى بروسوى، 4/418 ذیل آیه ی 28 سوره ابراهیم؛ و نیز تفسیر قرطبى، 9/364، ذیل همان آیه، فضائل الخمسه‏3/303 باب‏26.

21- فضایل الخمسه‏3/303 و 304 و 305.

22- الحسین ابوالشهدا، صص 25-23.

23- الآثار الباقیة عن القرون الخالیه، تألیف ابوریحان محمدبن احمد البیرونى باب "القول على ما یستعمله اهل الاسلام‏". و ترجمه ی الآثار الباقیه فصل بیستم، ترجمه ی اكبر دانا سرشت و دائرة‏المعارف بستانى ماده "عشر".

24- الآثار الباقیه باب "القول على ما یستعمله اهل الاسلام‏" و ترجمه آن فصل بیستم، ترجمه اكبر دانا سرشت.

25- بحارالانوار، 44/270.

26- همان، 44/271.

27- الكامل فى التاریخ، ذكر احداث سال یازدهم.

28- ...و انى لم اخرج اشرا ولا بطرا ولا مفسدا ولا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى... رك: بحارالانوار، 44/329 و سمو المعنى لسمو الذات، ص‏106،1359.

29- ...الا ترون ان الحق لایعمل به و ان الباطل لایتنهى عنه... تاریخ طبرى 5/229 ط - المطبعة الحسینیةالمصریه.

30-سبقت العالمین الى المعالى بحسن خلیقه و علو همة و لاح بحكمتى نورالهدى فى لیال فى الضلالة مدلهمة یرید الجاحدون لیطفؤوه و یابى الله الا ان یتمه. رك: بحارالانوار 44/194.

31-البرهان فى تفسیر القرآن، سوره فجر.

32-همان.

33-حسین وارث آدم، صفحه 212 به بعد.

34-لؤلؤ و مرجان، انتشارات نوین، ص‏38.

35-همان ماخذ.

36-وسائل الشیعه،3/53 ط اسلامیه.

36-مجله رسالة الاسلام، سال 11، شماره‏3، ص‏264.

38-الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا فى سبیل‏الله باموالهم و انفسهم اعظم درجة عندالله، سوره توبه، آیه 20.

39-سیاسة الحسینیه، ص ‏8 ، و 51 ط زهره.

40-اعیان الشیعه، 1/581... ان الدعى ابن الدعى قد ركز بین اثنتین...

41-تفسیر قرطبى،9/342 ذیل آیه و ذكرهم بایام الله، سوره ی ابراهیم، آیه ی 54.

42-كنزالعمال، 8/571، ط بیروت مؤسسة الرسالة، و صحیح مسلم، باب صیام عاشورا، فمن شاء صامه و من شاء تركه.

43-مجمع‏البحرین، ماده "عشر" فى حدیث مناجاة موسى و قد قال یارب لم فضلت امة محمد صلى الله علیه و آله على سایر الامم...

44-اعیان الشیعه، 1/586 و587 / بحارالانوار 44/278.

45- ...فجعل طینة شیعتنا من نضح طینتنا فقلوبهم تحن الینا... / بحارالانوار67/126.

46-قل ان كنتم تحبون الله فاتبعونى یحببكم الله، آل عمران، آیه ی 31.

47-فضائل الخمسه،3/285. روایات در این باره بسیار است ‏به همین مأخذ ص 270 رجوع شود.

48-سیاسة الحسینیة، ص‏50، ط سال 1351.

49-اعیان‏الشیعه، 1/586 ط دارالتعارف بیروت.

50-بحارالانوار، 44/283.

51-رك: اعیان‏الشیعه، 1/586.

52-براى آگاهى بیشتر رك: بحارالانوار، 44/278، باب 34.

53-بحارالانوار 44/279.