کدوم یکی رو بخرم؟رنو مگان 2000 یا سیتروئن زانتیا؟
در این مطلب قصد دارم بنابر در خواست یکی از هموطنان عزیز و پس از مدت ها،دوئلی مجازی بین دو خودروی نام آشنای کشور ایجاد کنم و برای تنظیم این مطلب از تجربیات شخصی خود و دیگر دوستان و گفته های مالکان آنها هم بهره می گیریم.دو خودروی مورد نظر سیتروئن زانتیا و رنو مگان 2000 می باشند که گویا با خروج زانتیا از خط تولید بیش از پیش به سمت باز نشستگی حرکت کرده است اما باید دید که این خودرو بازی را به رقیب تازه نفس می بازد یا خیر؟
زانتیا به عنوان خودرویی قدیمی اما موفق در بازار 30 میلیونی ها،بعد از گذشت سال ها همچنان مورد پسند بسیاری است و این نکته با توجه به سیل خودروها ی به روز وارداتی،نشان دهنده ی توانایی های خاص این خودرو است(البته تا آنجا که با دید تعصب به آن نگاه نکرد)مگان به نظر می رسید با اوج گیری در سال 86 بتواند جایگزین زانتیا شود اما این اتفاق میسر نشد.در مورد طراحی دو خودرو در یکی از مطالب که پیش تر در وبلاگ قرار داده شده توضیحات کاملی دادم ام و تنها نکته ی قابل ذکر اینکه اگر گونه ی هاچ بک مگان وارد کشور می شد،همان بلایی که بر سر 206 آمد،مجددا تکرار می می شد اما این بار اول سدان و بعد تحمیل هاچ بک! در مقابل زانتیا را باید یک مجموعه ی منسجم دانست
در کابین زانتیا نکته ای که جلب توجه می کند کیفیت بهتر مواد،نسبت به مگان است،اگرچه که در طراحی داشبرد،دقت چندانی نشده و نشان دهنده های پشت فرمان خالی از هیجان اند و این دو پارامتر در مگان تا حدودی بر عکس می شوند.زانتیا یک خودرو ی ناچ بک است،پس باید نوید یک اتاق بزرگ تر را بدهد اما مگان به دلیل سقف بلندتر،راحتی بیشتری را برای سرنشینان عقب ایجاد می کند.اگرچه که برای ایجاد این سقف بزرگ طراحی نیم رخ خودرو در قسمت ستون C فدای راحتی شده است.
اگر دو خودرو را در وضعیت 4 سر نشین قرار دهید،زانتیا به دلیل داشتن صندلی های راحت تر،سفر را برای شما دلچسب تر می کند.البته مگان هم صندلی های راحتی دارد و در قسمت سر نشینان عقب فضای مناسب تری دارد.در مورد صندوق بار،برتری با مگان است.در مقابل زانتیا به دلیل حالت خاص باز شدن درب صندوق و قابلیت خواباندن صندلی های عقب،فضای کاربردی تری را ارزانی می دهد.
عملکرد مجموعه تعلیق زانتیا بسیار عالی است.اگرچه که در سال های اخیر،با وطنی شدن برخی قطعات این قسمت،سر و صداهای عجیبی ایجاد می کند اما هنوز هم از لحاظ راحتی و نرمی،یک سر و گردن بالاتر از مگان و دیگر رقبا است.مگان هم در جاده،نرم و بی صدا است اما با اختلافی اندک در پس زانتیا قرار می گیرد.اگر بخواهید از بعد ایمنی به این دو خودرو بنگرید،برنده مگان است که توانسته 5 ستاره ی ایمنی را از موسسه ی EURO N-CAP دریافت کند ،درحالیکه زانتیا تنها یک ستاره به دست آورده است.
زانتیا دارای پیشرانه ی 4 سیلندر 16 سوپاپ به حجم 2000 سی سی است که توان تولید 135 اسب بخار را دارا است،شتاب صفر تا صد آن 5/9 ثانیه و حداکثر سرعت آن 200 کیلومتر بر ساعت است،حجم باک آن 65 لیتر بوده و در هر صد کیلومتر 9 لیتر بنزین می سوزاند.
در مقابل مگان هم دارای پیشرانه ی 4 سیلندر 16 سوپاپه بوده که 132 اسب بخار نیرو تولید می کند،صفر تا صد آن علارقم صد کیلو وزن بیشتر،مانند زانتیا 5/9 ثانیه بوده و می تواند با تندی 200 کیلومتر برساعت بتازد،حجم باک آن60 لیتر بوده و در هر صد کیلومتر،علارقم جعبه دنده ی اتوماتیک 2/8 لیتر بنزین می سوزاند
در نهایت باید گفت زانتیا با وجود قدیمی تر بوده،با اختلاف اندکی پیروز میدان است اما اگر برای شما بیشتر از سواری راحت،ایمنی و راحتی حرکت در شهر اهمیت داشته باشد،مگان با 5 ستاره ی ایمنی و جعبه دنده ی 4 سرعته ی اتوماتیک،گزینه ی بهتری برای شما است.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)