بررسی پرستاران نشان داد : رنگ صورتی در نقاشی کودکان به معنای داشتن آرزوی بسیار زیاد است

4755d1319515230 D985D8B9D986D8A7DB8C D8B1D986DAAF D8B5D988D8B1D8AADB8C D8AFD8B1 D986D982D8A7D8B4DB8C DAA9D988D8AFDAA9D8A7D986 imagehandler ashx jpg


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، بررسی سیده فاطمه قاسمی و فاطمه والی زاده از دانشکده پرستاری مامایی خرم آباد که نتایج آن در نهمین همایش کشوری کودکان ارائه شد حاکی از آن است که بکارگیری رنگها در نقاشی کودکان معنا و مفهوم خاصی دارد به عنوان مثال رنگ سبز پشتکار و استقامت را در کودک نشان می دهد و رنگ قهوه ای ابراز نیاز شدید به آرامش و آسایش جسمی در کودک.

در این بررسی همچنین آورده شده است: نقاشی زبان کودک است و کودکان برخلاف بزرگسالان از طریق نقاشی، قصه گویی و بازی شناخته می شوند و از طریق نقاشی می توان به دنیای درونی و روح کودک پی برد و نیازهای او را شناخت و پی به تفکرات درونی وی برد.

بر پایه این گزارش، نقاشی در کودکان به عنوان وسیله ای برای بیان نظرات و احساسات آنان است. خانواده، دوستان، فعالیت های درسی، سرگرمی و محل زندگی کودک، تعطیلات و ملاقات های او، داستانهای بازگو شده برای کودک و فیلم های دیده شده توسط او از عوامل تاثیرگذار بر روی نقاشی کودک است.

در بخش دیگری از این بررسی آمده است: فیلم های دیده شده توسط کودک همچنین از نظر محتوای موضوعی، تفاوت جنسی نقش مهمی در نقاشی کودک دارد به عنوان مثال پسران بیشتر صحنه خشن و وسایل نقلیه و اشیاء را نقاشی می کنند و دختران بیشتر صحنه آرام و گل و گیاه را به رشته تصویر در می آورند همچنین دختران نسبت به پسران از رنگها و تزئینات بیشتری استفاده می کنند.

نتایج این بررسی می افزاید: برای تصویر نقاشی کودکان باید به مواردی چون سن، جنس رنگهای به کار گرفته در نقاشی و نوع مدادی که با آن نقاشی کشیده می شود و محل انتخاب برای نقاشی بر روی صفحه توجه کرد.