آویرا ۱۲ ، چتری برای تمام فصول دیجیتال ( راهنما )


نیازی نیست درباره اهمیت آنتی ویروس ها چیز بگوییم . چون مطمئنا هم خودتان میدانید و هم زیاد در این مورد شنیده اید و خوانده اید . پس صحبت اضافی را کنار میگذاریم . شاید شما هم مثل خیلی از کاربران دیگر از آنتی ویروس های تجاری استفاده میکنید . استفاده از نسخه تجاری یک نرم افزار در ایران نیاز به هزینه زیادی ندارد . کافیست به خدمات کامپیوتری محل زندگی خود بروید و از او یک پک کامل از تمام آنتی ویروس ها را درخواست کنید . به سرعت برق و باد ، یک نسخه رایتی آن را در مقابل شما میگذارد که تقریبا همه آنتی ویروس های مطرح از کسپرسکی و نود ۳۲ و نورتون و مک آفی گرفته تا آوست و آویرا و اِی.وی.جی در آن وجود دارد و صد البته همگی هم کرک شده و قفل شکسته و از این مسائل . به قیمتی در حدود یک یا دو هزار تومان . در نگاه اول شاید عالی به نظر برسد . تمام برنامه هایی که هر کدامشان قیمتی حدود چند ده هزار تومان دارند را توانستید با نهایتا دو هزار تومان بخرید . ولی از اینجا به بعد باید به دنبال سرورهای آپدیت رایگان بگردید که البته هیچ اطمینانی در بروز بودن و امنیت شان نیست و یا دنبال یوزرنیم و پسورد برای آپدیت آنتی ویروس خود باشید که آن هم معلوم نیست سوخته باشد یا نه .
من که اگر روزی قصد استفاده از آنتی ویروس ها تجاری داشته باشم ، حتما نسخه اصل را با لایسنس قانونی خواهم خرید . اما فعلا نسخه های رایگان هم جوابگوی نیازهای من هست و امنیت سیستم را به خوبی تامین میکنند . آنتی ویروس هایی مثل آوست ، آویرا و ای.وی.جی نسخه های رایگانی دارند که میتوانید از آنها استفاده کرده و امنیت سیستم خود را تا حد بسیار زیادی بالا ببرید . شاید همه امکانات نسخه های تجاری را در نسخه رایگان نداشته باشد ، اما به شما قول میدهیم که استفاده از یک نسخه رایگان هم میتواند امنیت شما در دنیای کامپیوتر و اینترنت حفظ کند .

نکته : این مطلب هیچگونه هدف تبلیغاتی را دنبال نمیکند و گویا آی تی تنها هدف خود را آشنا کردن کاربران با بخش های مختلف این نرم افزار عنوان میکند . همچنین برای تهیه این مطلب از هیچ شرکت و یا فرد خاصی پولی دریافت نشده است . پس در قسمت نظرات از وارد آوردن چنین اتهاماتی به گویا آی تی و نویسنده ی مطلب خودداری کنید .
امروز قصد معرفی و بررسی قابلیت های نسخه ۱۲ آنتی ویروس قدرتمند ، رایگان و محبوب شرکت آویرا را داریم . این آنتی ویروس توسط بسیاری از کاربران ایرانی و خارجی مورد استفاده قرار گرفته و اکثرا هم از کارکرد آن رضایت دارند .
به منظور شروع میتوانید نسخه رایگان آنتی ویروس آویرا را از وبسایت این شرکت دریافت کنید . پس از نصب و اجرای برنامه با ظاهر ساده و البته زیبای آویرا ۱۲ روبرو خواهید شد .
11066
شاید بیشترین چیزی که توجه شما را جلب کرده باشد ، علامت ضربدر قرمز رنگ بالای پنجره آویرا باشد . این مورد به دلیل اینست که هنوز فرصت آپدیت کردن آویرا را پیدا نکردم . البته باید عرض کنم که آویرا را روی یک سیستم عامل مجازی بروی Virtual Box اجرا کردم و به همین دلیل است که هنوز آن را آپدیت نکرده ام . اما شما دوستان که از آویرا استفاده میکنید و یا قصد استفاده از آن را دارید ، بروزرسانی این آنتی ویروس را فراموش نکنید .
شاید مهمترین بخش آویرا پنل سمت چپ باشد که از آنجا میتوانید به بیشتر امکانات این آنتی ویروس دسترسی پیدا کنید . اگر موافق باشید از همین پنل و از بالاترین بخش آن شروع کنیم .
۱- Overview : در این بخش تنها یک آیتم وجود دارد و آن هم Status است . همانطور هم که از نامش پیدا ، وضعیت آنتی ویروس را به شما گزارش میدهد . وقتی که وارد قسمت Status میشود ، صفحه سمت راست به دو بخش تقسیم میشود . PC Protection و Internet Protection . قسمت Internet Protection کلا غیر فعال است ( به دلیل رایگان بودن این نسخه ) و به جز Firewall ( که معمولا در بیشتر نسخه های رایگان وجود ندارد ) حتی قسمت هایی مثل Web Protection و Mail Protection که مسئولیت محافظ وب و ایمیل ها بر عهده دارند هم غیر فعال هستند و محدودیت نسخه های رایگان تا این اندازه هم جالب به نظر نمیرسد . حتی قابلیت های ساده ای مانند Child Protection و Game Mode هم در این نسخه وجود ندارند .
در بخش زیر مجموعه PC Protection ، قسمت های متنوعی وجود دارند . اکنون به صورت مختصر در مورد هر بخش توضیحی خواهیم داد .
Realtime Protection : آنتی ویروس ها چند روش محافظتی دارند که از بین آنها میتوان به Realtime و on-Demand اشاره کرد . روش on Demand هنگامی به کار گرفته میشود که یکی از فایل های سیستم قصد برقراری ارتباط با یک فایل دیگر را داشته باشد . در این روش فایل ها بررسی شده و در صورت کشف آلودگی و یا موارد مشکوک دیگر ، آنتی ویروس به شما اطلاع میدهد و یا طبق سیاست های خود عمل میکند .
اما در روش Realtime Protection ، نظارت بر سیستم شما به صورت دائم خواهد بود . یعنی هر عملی که بروی کامپیوتر شما انجام میشود ، سریعا توسط آنتی ویروس بررسی شده و آلودگی ها گزارش داده خواهند شد . در این روش از سیستم On Access استفاده میشود تا به محض ایجاد دسترسی به یک فایل ، بررسی ها جهت کشف آلودگی انجام شود . در صورتی که بخواهید این قسمت را از کار بیاندازید ، کافیست روی آیتم سبز رنگی که در مقابل این گزینه قرار دارد ، کلیک کنید تا این بخش غیر فعال شود . در مقابل همین آیتم یک دکمه با آیکون “چرخ دنده” وجود دارد که با کلیک بروی آن به قسمت تنظیمات مربوط به سیستم Realtime Protection خواهید رفت .
2778
اگر وارد این قسمت شده و تنظیمات Realtime Protection قابل مشاهده نبود ، بایستی از قسمت بالا و سمت چپ روی آیتم مقابل Expert Mode کلیک کنید ( دقیقا همین جایی که در تصویر علامت گذاری شده است ) . قسمت Realtime Protection شامل دو بخش است .
بخش اول که با کلیک بروی همین گزینه ( مانند تصویر بالا ) تعدادی از تنظیمات در سمت راست به نمایش در می آیند .
۱- بخش Files : در این بخش میتوانید نحوه اسکن شدن فایل ها در آویرا را تغییر دهید . این بخش دارای سه گزینه است :
All Files : در صورتی که بخواهید همه فایل های اسکن شوند ( بدون در نظر گرفتن محتوا و نوع آنها ) گزینه All Files را انتخاب کنید .
Use smart extension :اگر این گزینه را انتخاب کنید ، آویرا به صورت هوشمند تصمیم میگیرد که کدام فایل ها را اسکن کند . این روش کمی کند است .
Use file extension list :اگر میخواهید فایل ها بر اسال نوع شان اسکن شوند ، میتوانید این گزینه را فعال کنید . در پایین این گزینه نیز یک دکمه قرار دارد که با کلیک بروی آن ، لیستی از پسوندهای مربوط به فایل ها را مشاهده خواهید کرد . میتوانید موارد مد نظر خود را به لیست اضافه کرده و یا حذف کنید .

۲- بخش Scan Mode : در این بخش میتوانید زمان هایی که فایل ها باید توسط آنتی ویروس بررسی شوند را مشخص کنید . البته منظور زمانبندی کردن اسکن نیست . منظور اینست که در هنگام انجام شدن چه عملی ( مثل اجرای فایل توسط سیستم عامل ) آنتی ویروس شروع به اسکن فایل کند . این بخش هم شامل سه گزینه است :
Scan when reading : در صورتی که این گزینه را فعال کنید ، قبل از خوانده شدن فایل ها توسط برنامه های دیگر و یا اجرا شدن توسط سیستم عامل ، آویرا آنها را اسکن میکند .
Scan when writing : اگر این گزینه فعال باشد ، آویرا هنگام نوشتن شدن یک فایل ، شروع به بررسی آن خواهد کرد .
Scan when writing and reading : این هم یک گزینه ترکیبی است . یعنی هم قبل از خوانده شدن و هم بعد از نوشته شدن یک فایل ، آویرا شروع به بررسی آن میکند .

۳- بخش Scan archives : این بخش مربوط به اسکن کردن فایل های فشرده شده است . این گزینه به صورت پیشفرض غیر فعال است . اما اگر آن را فعال کنید ، آویرا فایل های فشرده شده را به اصلاح “دیکمپرس” ( خارج سازی از حالت فشرده ) میکند و سپس محتوای درون آنها را اسکن خواهند کرد . لازم به ذکر است که استفاده از این روش اسکن ، کارایی زیادی را از سیستم میگیرد . پس اگر سیستم قدرتمندی ندارید ( مثلا نت بوک ها ) ، استفاده از این روش توصیه نمیشود . این بخش هم شامل سه گزینه است :
Max. recursion depth : در این قسمت در واقع میتوان عمق اسکن یک فایل فشرده را تعریف کرد . در هنگام اسکن ، آویرا فایل های فشرده ای را که در یک فایل فشرده ی دیگر قرار دارند نیز میتواند دیکمپرس کرده و محتوای آنها را اسکن کند . در اینجاست که شما میتوانید عمق اسکن را مشخص کنید . مثلا میتوانید مشخص کنید که تا عمق ۲ فایل فشرده شده را اسکن کند ( یکی فایل فشرده ی اصلی و دیگری فایل فشرده ای که دورن فایل فشرده ی اصلی قرار دارد ) .
Max. number of files : در اینجا میتوانید مشخص کنید که حد اکثر چه تعداد فایل موجود در یک فایل فشرده ، اسکن شوند .
Max. size : میتوانید محدودیت خود را از بر اساس حجم فایل تعریف کنید . به عنوان مثال فایل هایی که حداکثر ۱۰۰۰ کیلوبایت باشند ، دیکمپرس شده و اسکن شوند . توجه داشته باشید اعدادی که در این بخش وارد میکنید ، باید بر حسب کیلوبایت باشند .

سه گزینه نیز زیر مجموعه ی بخش Scan میباشند که در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد .
۱- بخش Action and detection : در این قسمت تنها یک گزینه وجود دارد که با عنوان Use event log مشخص شده است . اگر این گزینه فعال باشد ، یک مدخل جدید در Event Viewer ویندوز ایجاد خواهد شد که گزارشات مربوط به فعالیت های آویرا در آنجا ثبت میشوند .
۲- بخش Exceptions : مسلما ممکن است در هر کاری ما بخواهیم استثنائاتی را تعریف کنیم . بخش Exceptions هم مخصوص همین کار است . در این بخش میتوانید در مورد دو دسته از فایل ها استثنا قائل شوید . دسته اول که فایل های مربوط به پردازش ها و دسته دوم نیز فایل های عادی هستند . هر فایلی که در این بخش قرار بگیرد ، توسط آویرا جزو استثنائات تلقی شده و دیگر توسط سیستم Realtime Protection مورد بررسی قرار نخواهد گرفت .
پس از کلیک بروی بخش Exceptions ، دو قسمت جداگانه را مشاهده خواهید کرد .
Process to be omitted by the realtime protection : در این قسمت باید فایل اجرایی ( با پسوند EXE ) مربوط به پردازش ها را اضافه کنید . البته میتوانید با کلیک بروی دکمه Process ، لیستی از پردازش های جاری روی سیستم را مشاهده کرده و انتخاب های خود را از بین آنها انجام دهید . اگر پردازش مورد نظر خود را در لیست پردازش ها پیدا نکردید ، میتوانید فایل مربوط به آن را از روی هارددیسک سیستم انتخاب کنید .
File objects to be omitted by the realtime protection : در این قسمت نیز میتوانید فایل های مورد نظر خود را اضافه کنید تا از اسکن شدن شان توسط سیستم Realtime Protection صرف نظر گردد .

۳- بخش Heuristic : در این بخش شما میتوانید تنظیمات مربوط به سیستم هوشمند کشف تهدیدات را تغییر دهید . در واقع Heuristic سیستمی است که باعث کشف تهدیدات به صورت هوشمندانه میشود . بدون اینکه آنتی ویروس ، اطلاعات مربوط به بدافزار جدید را در پایگاه اطلاعاتی خود داشته باشد . این بخش هم به دو قسمت تقسیم میشود .
Macrovirus heuristic : این قسمت مربوط به ماکرو ویروس ها میشود و تنها دارای یک گزینه است . اگر گزینه Macrovirus heuristic فعال باشد ، ماکروهای خطرناک موجود در یک داکیومنت در صورت تعمیر ، حذف خواهند شد . البته آویرا ماکروهای مشکوک را فقط به شما گزارش میکند .
Advanced Heuristic Analysis and Detection – AHeAD : این هم روشی پیشرفته تر در زمینه ی کشف تهدیدات به صورت هوشمند میباشد . این سیستم توسط آویرا با نام AHeAD معرفی شده است . در صورتی که این گزینه فعال باشد ، شما میتوانید سطح امنیتی این سیستم را نیز مشخص کنید .

۳- بخش Report : همانطور که از نام این بخش مشخص است ، مخصوص قسمت گزارشات آویرا میباشد . این قسمت شامل دو بخش است و در آنها تنظیمات مربوط به ثبت گزارشات قرار دارند .
Reporting : در این قسمت میتوانید سطح گزارشگیری آویرا را مشخص کنید .
Off : هیچ گزارشی توسط آویرا ثبت نخواهد شد .
Default : در صورت انتخاب این گزینه ، گزارشات مهم ثبت خواهند شد . مثل پیدا کردن یک بدافزار ، هشدارها و خطاهای بوجود آمده .
Extended : در صورت انتخاب این گزینه ، گزارشات کم اهمیت تر ثبت خواهند شد .
Complete : تمام گزارشات ثبت خواهند شد .

Limit report file : در این قسمت میتواند محدودیت هایی را بر فایل گزارش ها اعمال کنید .
Limit size to : در صورت فعال کردن این گزینه ، این امکان را بدست خواهید آورد تا بتوانید سقف معینی برای حجم فایل های گزارشات تعیین کنید که به صورت پیشفرض یک مگابایت است .
Write configuration in report file : در صورتی که این گزینه فعال باشد ، هنگام ثبت فایل مربوط به گزارش ، وضعیت پیکربندی سیستم on-access نیز در آن فایل نوشته خواهد شد .

۲- قسمت بعدی در بخش PC Protection ، قسمت Scan System میباشد . با کلیک بروی همین گزینه ، میتوانید سیستم را به صورت کامل اسکن کنید . در کنار این گزینه دکمه چرخ دنده وجود دارد که با کلیک بروی آن میتوانید به تنظیمات Scan System دسترسی پیدا کنید .
3643
در قسمت تنظیمات به بخش System Scanner میرسیم که خود شامل چند زیر مجموعه است . بخش Scan اولین بخشی است که به بررسی آن خواهیم پرداخت .
Files : این قسمت را قبلا توضیح داده ایم .
Scan Process : در این بخش میتوانید تغییراتی در پروسه اسکن بوجود بیاورید . به عنوان مثال اگر گزینه Allow stopping the scanner را غیر فعال کنید ، دکمه Stop در حین عملیات اسکن ، غیر فعال خواهد شد و شما نمیتوانید پروسه اسکن را خاتمه دهید . همچنین بخش بعدی که Scan Priority نام دارد ، مسئول اولویت بندی اسکن میباشد . البته تاثیر گذاری این بخش منوط به این است که چند پروسه به صورت همزمان در سیستم در حال اجرا باشند . این اولویت بندی در سرعت اسکن تاثیر گذار خواهد بود . یعنی اگر اولویت بندی را روی کم تنظیم کنید ، سرعت اسکن کردن کم خواهد بود ، اما میتوانید با دیگر برنامه ها نیز کار کنید . اما اگر اولویت بندی را روی زیاد تنظیم کنید ، کار کردن با دیگر برنامه ها مشکل خواهد بود ، البته عملیات اسکن با حداکثر سرعت انجام خواهد شد .

Additional Settings : در این بخش میتوانید تنظیمات اضافی را انجام دهید .
Scan boot sector of selected drives : در صورتی که این گزینه فعال باشد ، بوت سکتور درایوهایی که برای System Scan انتخاب شده باشند ، اسکن خواهند شد .
Scan master boot sector : اگر این گزینه فعال باشد ، Master Boot Sector یا همان MBR هارددیسک یا هارددیسک های موجود در سیستم ، اسکن خواهند شد .
Ignore offline files : در صورتی که این گزینه فعال باشد ، فایل هایی که با عنوان آفلاین شناخته میشوند ، اسکن نخواهند شد .
Integrity checking of system files : اگر این گزینه فعال باشد ، فایل های سیستمی مهم ویندوز به منظور تغییر توسط بدافزارها برررسی خواهند شد . اگر یک فایل اصلاح شده پیدا شد ، آن فایل به عنوان فایل مشکوک گزارش خواهد میشود . قابلیتی که این ابزار در اختیار شما میگذارد ، حجم زیادی از هارددیسک سیستم شما را خواهد گرفت . به همین دلیل به صورت پیشفرض غیر فعال است .
Optimized Scan : اگر این گزینه فعال باشد ، ظرفیت پردازنده به صورت بهینه در طول یک اسکن ، استفاده خواهد شد . به منظور کارایی ، یک اسکن بهینه شده در حد استاندارد انجام خواهد شد .
Follow symbolic links : در صورت فعال بودن این گزینه ، اسکنر لینک هایی که به پوشه ها و فایل ها داده شده است را به منظور یافتن بدافزارها جستجو خواهد کرد .
Search for rootkits before scan : اگر این گزینه فعال باشد ، آویرا دایرکتوری ویندوز را به منظور یافتن روتکیت ها به صورت سریع بررسی میکند . البته این یک اسکن جامع و کامل به حساب نمی آید اما سرعت این روش بسیار بالاست .
Scan Registry : در صورتی که این گزینه فعال باشد ، آویرا رجیستری ویندوز را به منظور پیدا کردن ارجاعات به بدافزارها اسکن خواهد کرد .

بخش بعدی Action and detection است . در این بخش میتوانید دستورات مورد نظر خود را برای زمانی که آویرا بدافزاری را پیدا میکند ، تعریف کنید .
Interactive : در صورتی که این گزینه فعال باشد ، در هنگام پیدا کردن یک بدافزار توسط آویرا ، شما پیغام هشداری دریافت خواهید کرد و میتوانید تصمیمات خود را در آن زمان اتخاذ کرده و اعمال کنید .
Automatic : اگر میخواهید اقداماتی که پس از پیدا شدن بدافزار توسط آویرا صورت میگیرد ، به شکل خودکار باشد ، بایستی از این قسمت استفاده کنید . پس از فعال شدن این گزینه میتوانید دیگر تنظیمات این بخش را نیز انجام دهید . مثلا اگر بخواهید قبل از هر اقدامی فایل های آلوده را به قرنطینه آویرا بفرستید باید گزینه Copy file to quarantine before action را فعال کنید . در قسمت زیر همین گزینه ، چند منوی کشویی قرار دارند . یکی از آنها با عنوان Primary Action مشخص شده است که اقدام اولیه را مشخص میکند . منوی بعدی Secondary Action میباشد که در صورت موفقیت آمیز نبودن اقدام اولیه ، انجام خواهد شد .

بخش بعدی Archives است . این بخش خود به دو قسمت اصلی تقسیم میشود . Archive settings و Archives دو بخشی هستند که در ادامه به بررسی گزینه های آنها خواهیم پرداخت . ابتدا Archive settings را مورد بررسی قرار میدهیم .
Scan archives : در صورتی که این گزینه فعال باشد ، فایل های فشرده شده ی موجود در لیست فایل های فشرده ، اسکن خواهند شد .
All archive types : اگر این گزینه فعال باشد ، تمام انواع فایل های فشرده که در لیست فایل های فشرده موجود باشند ، اسکن خواهند شد .
smart extension : در صورتی که این گزینه را فعال نگه دارید ، اسکنر آویرا به صورت خودکار فایل های فشرده را پیدا میکنند ، حتی اگر دارای پسوندهای دیگری باشند . البته استفاده از این گزینه باعث کاهش سرعت اسکن خواهد شد .
Limit recursion depth : قبلا چیزهایی در مورد عمق اسکن گفته بودیم . در این قسمت باز هم میتوانید عمق اسکن فایل های فشرده شده را محدود کنید . البته این بار برای قسمت System Scanner ( قبلا در مورد اعمال همین محدودیت اما برای قسمت Realtime Protection توضیح داده بودیم ) . یادتان باشد که استفاده از این گزینه نیازمند استفاده ی آویرا از منابع سخت افزاری سیستم به میزان بالاست . در کادر Maximum recursion depth میتوانید عمق اسکن را کم یا زیاد کنید .
قسمت اصلی دومی که در این پنجره قرار دارد ، Archives است که لیستی از انواع فایل های فشرده ای که توسط آویرا اسکن خواهند شد را نمایش میدهد . میتوانید بعضی از آنها را غیر فعال کنید .

بخش بعدی Exceptions میباشد . همانطور که قبلا هم گفتیم در این قسمت میتوانید استثنائاتی را قائل شوید . در این بخش تمامی مسیرها یا فایل های فشرده را که اضافه میکنید ، جزو مواردی قرار خواهند گرفت که توسط اسکنر آویرا بررسی نخواهند شد .

بخش Heuristic را نیز که قبلا توضیح داده ایم و تفاوتی وجود ندارد .

بخش Report یا همان گزارشات نیز مانند بخش Heuristic قبلا توضیح داده شده است .

قسمت بعدی در صفحه اصلی آویرا و در بخش PC Protection ، قسمت مربوط به آپدیت آویرا میباشد . با کلیک بروی Start Update میتوانید آویرا را آپدیت کنید . با کلیک بروی علامت چرخ دنده نیز میتوانید به بخش تنظیمات مربوط به آپدیت بروید .
4504
با کلیک بروی شاخه اصلی آپدیت ، در قسمت سمت راست بخشی به نام Automatic update ظاهر خواهد شد .
قسمت اول که شبیه یک تکست باکس است مربوط به بازه های زمانی میباشد که آویرا اقدام به آپدیت اتوماتیک خود میکند .
Start job while connecting to the internet : در صورتی که این گزینه را فعال کرده باشد ، عملیات آپدیت به محض اتصال شما به اینترنت انجام خواهد شد .
Repeat job if the time has already expired : اگر در زمانی که برای آویرا تعیین کرده اید بر حسب اتفاق مثلا کامپیوترتان خاموش باشد ، عملیات آپدیت پس از روشن شدن سیستم ، مجددا انجام خواهد شد .

اکنون به بخش زیر شاخه های قسمت آپدیت میرسیم و اولین زیر شاخه Product update است . با کلیک بروی قسمت Product update در قسمت سمت راست ، گزینه هایی ظاهر خواهند شد .
Download and install product updates automatically : اگر این گزینه فعال باشد ، آپدیت ها به صورت اتوماتیک دانلود و نصب شده و سپس سیستم در صورت نیاز ، ریست خواهد شد .
Download product updates If a restart is necessary…. : در صورتی که این گزینه فعال باشد ، آپدیت ها به صورت اتوماتیک دانلود و نصب خواهند شد . اما اگر سیستم نیاز به ریست شدن داشته باشد ، این کار باید توسط خود کاربر انجام شود .
Notify user if product updates are available : در صورت انتخاب این گزینه ، هنگامی که وجود آپدیت جدیدی تشخیص داده شود ، به شما یک پیغام هشدار نمایش داده خواهد شد ( و یا از طریق ایمیل مطلع میشوید ) . یک گزینه وابسته به این قسمت نیز در پایین آن وجود دارد که به عنوان Notify once again after n days مشخص شده است . در صورتی که در هنگام به نمایش در آمدن پیغام ها اقدام به آپدیت کردن برنامه نکنید ، وارد این قسمت شده و آن را فعال کنید تا دوباره پیغام به شما نمایش داده شود . عدد مقابل این گزینه نیز مشخص میکند که پس از مدت زمان تعیین شده ، دوباره پیغام به نمایش در بیاید .
Do not download product update : در صورت انتخاب این گزینه نیز به طور کلی هیچ آپدیتی دریافت نخواهد شد .

شاخه بعدی Restart settings است که مربوط به تنظیمات ری استارت سیستم میشود .
Restart the computer after : اگر این گزینه فعال باشد ، کامپیوتر پس از مدت زمان معین شده ( که به صورت پیشفرض ۳۰۰ ثانیه است ) ریست خواهد شد . البته یک شمارش معکوس نیز به شما نشان داده میشود . این گزینه برای زمانی مناسب است که در قسمت Product update ، گزینه اول را انتخاب کرده باشد . در اینصورت قبل از ریست شدن سیستم ، پیغامی به همراه یک شمارش معکوس نمایش داده میشود و اگر بخواهید کارهای ناتمام خود را موقتا ذخیره کنید ، متوجه خواهید شد که چقدر زمان دارید . البته زمان مشخص شده قابلیت کم یا زیاد شدن را داراست . لازم به ذکر است که پیغام حاوی شمارش معکوس ، قابلیت لغو کردن ندارد و پس از مدت زمان تعیین شده ، سیستم ریست خواهد شد .
Periodic restart reminder : اگر این گزینه فعال باشد و سیستم نیاز به ریست شدن داشته باشد ، پیغامی مبنی بر این موضوع به شما نمایش داده خواهد شد . سپس شما میتوانید گزینه Remide me later را انتخاب کرده تا این پیام بعدا نمایش داده شود . تقریبا شبیه عملیاتی که بعد از نصب آپدیت های ویندوز انجام میشود و ویندوز به شما یادآوری خواهد کرد که سیستم نیازمند ریست شدن است .
Query whether computer should be restarted : اگر این گزینه فعال باشد و سیستم نیازمند ریست باشد ، تنها یک پیغام به شما نمایش داده خواهد شد و به شما پیشنهاد میدهد که سیستم را ریست کنید . میتواند سیستم را ریست کرده و یا این عملیات را لغو کنید .
Restart Computer without query : در صورت انتخاب این گزینه بدون هیچ پیغامی سیستم ریست خواهد شد .

شاخه بعدی در قسمت آپدیت ، Web server میباشد که میتوانید در آنجا تنظیمات مربوط به سرور و پروکسی را انجام دهید .

دوباره به صفحه اصلی آویرا باز میگردیم . آخرین قسمت در بخش PC Protection ، قسمت Upgrade میباشد . با کلیک بروی این قسمت به وبسایت آویرا خواهید رفت . از آنجا میتوانید نسخه های جدیدتر را دریافت کنید .

دوباره به پنل سمت چپ باز خواهیم گشت . بخش System Scanner را باز کنید .
5403
در قسمت سمت راست آیتم های جدید ظاهر خواهند شد که نشان دهنده های قسمت های مختلف سیستم هستند . بخش مورد نظر خود را انتخاب کنید . در اینجا ما Local Drives را انتخاب کرده ایم . سه آیکون هم در قسمت بالا این آیتم ها مشاهده میکنید .
اگر روی آیکون اول ( از سمت چپ ) کلیک کنید ، بخش مورد نظر شما که آن را از لیست زیر انتخاب کرده اید ، اسکن خواهد شد . در صورت کلیک بروی آیکون دوم ( از سمت چپ ) اسکن در حالت Administator یا مدیر سیستم انجام خواهد شد . ممکن است بعضی مواقع آنتی ویروس دسترسی هایی در حد مدیر لازم داشته باشد که با کلیک بروی آیکون دوم ، شما اجازه ی این دسترسی ها را میدهید .
اما آیکون سوم نقش یک میانبر را بازی میکند . شما میتوانید بخش مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس روی این آیکون کلیک کنید . یک میانبر در دسکتاپ سیستم ایجاد خواهد شد و از این به بعد میتوانید با کلیک بروی آن ، به صورت مستقیم و بدون معطلی شروع به اسکن بخش مورد نظر خود کنید .

گزینه بعدی که در پنل سمت چپ وجود دارد ، Realtime Protection است . این بخش بیشتر جنبه اطلاع رسانی دارد . با کلیک بروی آن میتواند وضعیت فعلی این بخش را مشاهده کنید . به عنوان مثال ، تعداد فایل های اسکن شده ، کشف شده ، تعمیر شده ، حذف شده ، مشکوک ، منتقل شده و یا تغییر نام داده شده . یا آخرین ویروس و یا برنامه ناخواسته ی یافت شده .

اکنون از پنل سمت چپ به بخش Administration میرویم . در این بخش میتواند کارهای مدیریتی انجام دهید . مثل مدیریت قرنطینه ، زمانبندی ، مشاهده گزارشات و رخدادها .
اولین قسمت از این بخش ، قرنطینه یا Quarantine است . در این قسمت میتوانید فایل های قرنطینه شده را مشاهده کرده و یا فایلی را به این قسمت اضافه کرده یا حذف کنید . در پنجره ای که با کلیک بروی این قسمت باز میشود ، یک ردیف از دکمه در قسمت بالا قرار دارند که به ترتیب از سمت چپ به آنها اشاره خواهیم کرد .
6355
۱- اسکن کردن فایل های انتخاب شده که در قسمت قرنطینه هستند .
۲- دسترسی به اطلاعات فایل انتخاب شده .
۳- بازگرداندن فایل انتخاب شده .
۴- بازگرداندن فایل انتخاب شده به محلی که شما مشخص خواهید کرد .
۵- افزودن یک فایل جدید به قسمت قرنطینه .
۶- ارسال فایل انتخاب شده از طریق ایمیل .
۷- حذف فایل انتخاب شده از قسمت قرنطینه .
۸- گرفتن خروجی از مشخصات فایل انتخاب شده .
۹- دسترسی به دایرکتوری فایل های قرنطینه .

دومین قسمت از این بخش ، Scheduler یا زمانبندی میباشد . در این قسمت میتوانید یک برنامه زمانبندی برای آویرا تعریف کنید تا در زمان های مشخص به اسکن سیستم بپردازد .
قسمت سوم هم Reprots یا گزارشات است . کافیست روی این قسمت کلیک کنید تا گزارشات آویرا را مشاهده نمایید .


گویاآی تی