99204937035318954741


اگر از نشستن در خودرو و ساعت‌ها معطلي در خيابان‌هاي پرترافيك تهران خسته شده‌ايد و هنوز آن قدر از زندگي نا اميد نشده‌ايد كه خيال موتورسواري و ويراژ دادن در پياده‌روها و كوچه و خيابان‌هاي شهر به سرتان بزند و رمقي هم براي پياده گز كردن خيابان‌ها نداريد؛ توصيه مي‌كنيم راه حل ابتكاري يك مخترع ايراني را امتحان كنيد: سواري با خودرويي به ابعاد يك جفت كفش! اين وسيله نقليه ابتكاري در واقع از يك جفت اسكيت تشكيل شده كه نيروي محركه آن از طريق باتري‌هايي كه در يك كوله‌پشتي قرار دارد تامين مي‌شود و به گفته مخترعش مي‌تواند تا 35 كيلومتر در ساعت حركت كند! طاهر قنبري، فرهنگي مبتكري كه به قول خودش به دليل علاقه به كارهاي فني و لمس كردن مشكلات ترافيكي، آلودگي هوا و ساير دردسرهاي ريز و درشت انبوه خودروهاي سرازير شده در تهران دست به كار ساخت اين وسيله شده است مي‌گويد: «هميشه مايل بودم وسيله نقليه‌اي بسازم تا ضمن اين كه اين مشكلات را نداشته باشد، ابتكاري و تازه و البته جمع و جورتر باشد و بالاخره آن را از عالم خيال بيرون آوردم و بدون كمك مالي و فكري با صرف حدود يك سال و نيم وقت آن را ساختم و آن را به عنوان يك اختراع به ثبت رساندم.»


وي گفت: «اين وسيله در اصل اين يك جفت اسكيت از نوع قديمي و فلزي است كه به دليل سنگين بودن و قدرت مانور كم كمتر كسي از آن استفاده مي‌كند كه با ايده تغيير كاربري آن از ورزشي به نقليه با تغييرات عمده از جمله نصب شاسي، گيربكس و دو موتور (دينام) جدا از يكديگر- در هر جفت كفش‌ اسكيت - و همچنين تعبيه يك برد الكترونيكي كه به وسيله فن كوچكي خنك مي‌شود و باتري‌هاي سري شده با ولتاژ جمعا 36 ولت و جريان 9 آمپر كه در داخل كيفي كه در پشت فرد قرار مي‌گيرد، اين ايده را محقق كردم.»
قنبري اضافه كرد: «براي كنترل اين سيستم 8 فيوز در طول مسير جريان برق - از كوله به اسكيت - با سيم‌هاي كاملاً نسوز و روكش دار تعبيه شده و جريان برق و سرعت حركت - از صفر تا 35 كيلومتر در ساعت- از طريق ولومي كه در دست فرد قرار مي‌گيرد كنترل مي‌شود. ترمزهايي هم به صورت لقمه‌اي بر روي چرخ‌هاي جلو اسكيت‌ها كار گذاشته شده كه به وسيله پنجه پا عمل مي‌كند همچنين به منظور حفظ تعادل و هماهنگي در هر لنگه يك پلاتين كار گذاشته شده كه به محض بلندشدن از روي زمين جريان برق قطع مي‌شود.»
وي خاطرنشان كرد: «اين وسيله طوري طراحي شده كه با كمي تغييرات در قسمتهاي الكترونيكي آن به راحتي مي‌توان موتور و باتريهاي قوي‌تر روي آن نصب كرد. با استفاده از باتري‌هاي ليتيومي و ارتقاي موتور مي‌توان سرعت اسكيت را حداقل تا 60 كيلومتر در ساعت افزايش داد.» به گفته اين مخترع، اسكيت برقي مي‌تواند پس از شارژ حداقل به مدت 10 دقيقه حركت كند.
قنبري تصريح كرد: «در جريان بررسي طرح در سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران (پژوهشكده برق و كامپيوتر)، مهندسين مربوطه هيچ گونه ايرادي از طرح نگرفتند و نظر فدراسيون اسكيت را هم جويا شدند كه كارشناسان مربوطه پس از بررسي ضمن تاييد از آن به عنوان يك ايده نو استقبال كردند.»
اين مبتكر فرهنگي دست آخر فروتنانه گفت: « البته اين يك طرح است و مي‌دانم اگر ايرادي هم نداشته باشد، قوانين راهنمايي و رانندگي و جاده‌ها و خيابانها آماده استقبال از آن نيست و حتي ممكن است پياده‌روها را هم براي عابرين ناامن كند، در هر حال اين حركتي است به جلو و كسي چه مي‌داند شايد روزي چيزي شبيه به اين به عنوان تكنولوژي جديد مورد استفاده مردم قرار گيرد!»