سوخوي SU47 بركوت، يك جنگنده ما فوق صوت آزمايشي است كه توسط شركت هواپيماسازي سوخو طراحي شده است. ويژگي قابل توجه اين جنگنده بالهاي رو به جلوي آن است كه اين جنگنده را به جنگنده آزمايشي مفهومي X-29 Firkin شبيه كرده است. سوخوي 47 جهت انجام آزمايش های مهم روسها در زمينه مواد كامپوزيت و سيستمهاي پيچيده ديجيتال كنترل پرواز ساخته شده است. سوخوي 47 با بهرهگيري از بالهاي رو به جلو توانمندي انجام مانورهاي بسيار عالي را دارد و قادر است در زاويههاي حملهاي به اندازه 45 درجه به انجام عمليات بپردازد. اين جنگنده تنها قادر است يك خلبان را حمل كند. طول آن 22.6 متر بوده و ارتفاع آن 6.3 متر است. مساحت سطح بالها بالغ بر 61.87 متر بوده و وزن اين هواپيما بيش از 16 تن است و هنگامي كه سوخو 47 بارگذاري شود وزن آن به 25 تن نيز ميرسد البته اين جنگنده استثنايي قادر است با حداكثر وزن 35 تن نيز پرواز كند. همچنين حداكثر سرعت سوخو47 تقريبا 1.6 ماخ بوده و حداكثر سرعت اين جنگنده در سطح دريا 1.34 ماخ خواهد بود.
حال به بررسی تکنولوژی بال رو به جلوي اين جنگنده ميپردازیم. بال رو به جلو مزیتهای گوناگونی را با خود به همراه دارد، که از جمله آنها میتوان به بالاتر بودن نسبت نيروي برا به پسا، مانورپذیری بالا در نبردهای هوایی تن به تن، برد بیشتر هواپیما، دارا بودن ویژگیهای ضد واماندگی یا ستال و سپین، پایداری در زاویه حمله بالا و داشتن سرعت برخاست و نشست پایینتر اشاره کرد. در بدنه این هواپیما بیشتر از آلیاژهای تیتانیوم و آلومینیوم ساخته شده و قسمت محدودی از آن نیز به میزان 13درصد از مواد کامپوزیتی تولید شده است. در کابين این هواپیما به راحتی خلبان در هنگام انجام نبردهای هوایی توجه فراوانی شده است. در این كابين، خلبان به راحتی قادر است که حتی در شتاب g بسیار بالا نیز به ادامه عملیات بپردازد و صدمهای نیز به او وارد نگردد. همچنین این هواپیمای جنگنده از سیستم نجات خلبان یا صندلی پرتابشونده نوینی نیز بهره میبرد که این صندلی، با داشتن قابلیت وفقپذیری بالا نسبت به خلبان و شکل متغيیر، میتواند اثر نامطلوب شتاب g فراوان را بر روی خلبان کاهش دهد که در این شرایط، خلبان قادر است که شتاب g بیشتری را نسبت به حالت معمولی و در هواپیماهای دیگر تحمل نماید. دسته کنترل هواپیما یا همان استیک، دسته با شکل ارگونومیک میباشد که برخلاف بسیاری از هواپیماها در وسط قرار نگرفته بلکه در یکی از جوانب خلبان یا در کنار او برای راحتی بیشتر و تا نشدن دست تعبیه شده است.
این دسته بسیار حساس بوده و از مسیر حرکت یا پیمایش کمی به منظور انجام مانورهای سریع و به موقع برخوردار است که امکانات فراوانی به خلبان این هواپیما میدهد. ارابههای فرود این هواپیما متشکل از دو پایه چرخ اصلی و یکی پایه چرخ دماغه است که در هر كدام یک چرخ سوار شده است.
ارابه فرود جلو به سمت عقب و ارابههای اصلی این هواپیما به سمت جلو و به درون ریشه بال جمع میشوند. در مورد نقش اصلی این هواپیما نیز باید اظهار کرد که برنامههای هوایی کشور روسیه برای مدت زیادی پنهان از دید جهانیان میمانند به همین دلیل، هنوز بر کسی آشکار نیست که این جنگنده اصولاً برای انجام چه ماموریتهایی به کار خواهد رفت و کدام میدان نبرد سرانجام پذیرای این جنگنده روسی مدرن خواهد بود.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)