کاراکاس
کاراکاس پایتخت کشور ونزوئلا است. این کشور در محدوده کشورهای امریکای لاتین واقع است.
کاراکاس در شمال این کشور در امتداد پستی و بلندیهای دره کوهستانی تنگ واقع در رشتهکوه ساحلی ونزوئلا (کوردیلرا دلا کوستا) واقع شدهاست. دره دارای هوایی بهاری است و منطقه شهری دره کاراکاس دارای ارتفاعی حدود ۲٬۵۰۰ و ۳٬۰۰۰ پا (۷۶۰ و ۹۱۰ متر) از سطح دریاست. این دره در مجاورت دریای کارائیب واقع است، و توسط رشته کوه پرشیب (سرو ال آویلا) که با ارتفاعی بیش از ۷۴۰۰ پا (۲۲۰۰ متر) در امتداد جنوبی تپهها و رشتهکوهها واقع شده از ساحل جدا میشود. در سال ۲۰۰۵ برآورد جمعیت این مرکز تاریخی کاراکاس، که به نام ناحیه لیبرتادور شهرت دارد، ۱/۲ میلیون نفر بودهاست..
در همان سال، برآورد جمعیت منطقه پایتختی رسمی ۳/۳ میلیون نفر بود. . «ناحیه پایتخت» نام منطقه اصلی کاراکاس است، که بخشی از ایالت میراندا را پوشش میدهد. جمعیت کاراکاس (جمعیتنگاری شهری) (کاراکاس بزرگ، از جمله شهرهای همجوار ناحیه پایتخت) حدودا ۷/۴ میلیون نفر است.
تاریخچه کاراکاس
بیش از پانصد سال پیش، ساکنان این منطقه را قبایل بومی صلحطلب تشکیل میدادند و در آن زمان کاراکاسی وجود نداشت. سالها بعد و در سال ۱۵۶۲، فرانکو فاجاردو، یک مهاجرنشین اسپانیایی مزرعهای در این ناحیه بنا نهاد. اقامت فاجاردو در این دره چندان دوام نیاورد، و بومیانی که به سرزمین پر از گل خود بازگشتند وی را از این منطقه بیرون راندند. این آخرین طغیان بومیان بود، چرا که در ۲۵ ژوئیه ۱۵۶۷ دیگو د لوسادا، کاپیتان اسپانیایی بنای شهر سنت جیمز بزرگ|سانتیاگو دلئون دکاراکاس را بنا نهاد، و منطقه بومینشین کاتوچاکائو تحت نفوذ مهاجرنشینان تبدیل به شهر جدید کاراکاس شد.
کشت کاکائو منجر به رشد بیش از پیش شهر شد که تبدیل به مرکز استان ونزوئلا شد. در سال ۱۵۷۷، کاراکاس همچنان به رشد افقی خود ادامه داد؛ علفزار تازه با خانههایی که در آن ساخته شده بود، به همراه حیاطها و راهروهای آن ... این فضایی بود که شهر به همراه ارکیدههای دورگه و پنجرههای آهنین نصب شده بر پس زمینه پارچه و خزه و خواب نیمروزه در طول سالهای تجارت قهوه و کاکائو داشت.
تلاش خوزه ماریا اسپانا و مانوئل خوال برای بر پا کردن انقلاب و کسب استقلال در ۱۳ ژوئیه ۱۷۹۷ سرکوب شد.اما عقاید ورای انقلاب فرانسه و جنگهای استقلال آمریکا مردم را برانگیخت، و در ۵ ژوئیه ۱۸۱۱ اعلامیه استقلال در کاراکاس امضا شد.این شهر محل تولد دو تن از مهمترین شخصیتهای آمریکای لاتین بود:فرانچسکو د میراندا و ""ال لیبرتادور"" سیمون بولیوار.زلزلهای در ۲۶ مارس ۱۸۱۲ کاراکاس را تخریب کرد و مقامات شهر این زلزله را مجازات الهی برای عصیان در برابر پادشاهی اسپانیا در حین جنگ استقلال ونزوئلا قلمداد کردند. این دره تبدیل به گورستانی شد، و جنگ تا ۲۴ ژوئن ۱۸۲۱ یعنی زمانی که بولیوار در کارابوبو پیروزی سرنوشتسازی بر سلطنتطلبان به دست آورد ادامه یافت.
موقعیت جغرافیایی کاراکاس
کاراکاس در درهای واقع شده، و توسعه شهر در قرن اخیر منجر به گسترش شهر تا کوهستانهای مجاور شدهاست. منبع اصلی آب کاراکاس رودخانه گوایر است، که در داخل شهر جریان دارد. کوه سرو ال آویلا در بخش شمالی شهر واقع شدهاست.
مناطق دیدنی کاراکاس
Ciudad Universitaria de Caracasکتابخانه اصلی .[ویرایش] دانشگاه سیوداد
ساختمان اصلی دانشگاه مرکزی ونزوئلا، که توسط معمار مشهور کارلوس رائول ویلانوئوا طراحی شده و یونسکو در سال ۲۰۰۰ آن را میراث جهانی خواندهاست، یکی از شاهکارهای هنر معماری تلقی میشود. بیش از ۲۸ هنرمند از مکتب هنری پیشرو معاصر در اجرای این پروژه شرکت داشتند. از جمله آنان میتوان هانس آرپ، الکساندر کالدر، فرناند لگر، ویکتور واسارلی، به همراه فرانچسکو ناروائز، آلخاندرو اوترو و اوسوالدو ویگاس از ونزوئلا نام برد.
کپیتولیو فدرال
کپیتولیو فدرال یک بلوک کامل شهر را به خود اختصاص دادهاست، و با گنبدهای طلایی و نیز سنگفرشهای نئوکلاسیک خود، ممکن است حتی بزرگتر نیز به نظر برسد. ساخت این بنا در دهه ۱۸۷۰ و توسط آنتونیو گوزمان بلانکو انجام شد، و بیشتر شهرت آن به خاطر سالن الیپتیکو، یعنی یک سالن بیضی شکل است که دارای گنبدها و دیوارهای پوشیده از نقاشیهای دیواری است که بزرگان کشور را به تصویر کشیدهاست.
در صورتی که در سالروز استقلال ونزوئلا به این محل وارد شوید، خواهید توانست قانون استقلال ۱۸۱۱ را که بر روی پایه مجسمه نگاشته شده و تنها در این روز به نمایش عمومی در میآید مشاهده کنید. راهروهای گرداگرد سالن پوشیده از تصاویر جنگهای استقلال ونزوئلاست.
پارک دل استه کاراکاس
این بنا توسط روبرتو برل مارکس معمار برزیلی طراحی شدهاست. این منطقه بهشت سبزی در مرکز شهر است، که در آن فعالیتهای متعددی میتوان انجام داد. حیوانات اهلی نیز در بخش باغ وحش این پارک به نمایش گذاشته شدهاند. نسخهای از کشتی مشهور کریستف کلمب با نام لا سانتا ماریا در بخش جنوبی پارک به تصویر کشیده شدهاست.
مجتمع فرهنگی ترزا کارنو کاراکاس
مجتمع فرهنگی ترزا کارنومجتمع فرهنگی ترزا کارنو، یا تئاتر ترزا کارنو، یکی از مهمترین سالنهای تئاتر شهر کاراکاس و ونزوئلاست، که در آن کنسرتهای نمادین و مردمپسند، اپرا، رقص باله و تئاتر برگزار میشود. این سالن در ناحیه فرهنگی شهر و در نزدیکی بنای موزه، پارک کائوبوس و آتنی کاراکاس واقع شدهاست. این مجتمع به دو بخش تقسیم میشود: «خوزه فیلیکس ریباس» و «ریو ریان». این بنا در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع احداث شدهاست. نام این سالن برگرفته از نام ترسا کارنو پیانیست مشهور است.
کاسا ناتال د بولیوار کاراکاس
در کاراکاس آسمانخراشها ممکن است به خوبی به چشم بخورد، اما در بازسازی خانهای که سیمون بولیوار در ۲۴ ژوئیه ۱۷۸۳ در آن به دنیا آمد ممکن است چیزی بیش از رنگ و بوی استعمار اولیه به چشم بخورد. نمایشگاههای سلاح، پرچم و یونیفرم در این موزه به تصویر کشیده شدهاست.
بیشتر فضای داخلی این ساختمان مربوط به دوران استعمار را تصاویر عظیمی از صحنههای نبرد اشغال کردهاست، اما در موزه بولیوار وسایل شخصی وی بیشتر به چشم میخورد. افتخار این مکان در تابوتی نهفتهاست که در آن بقایای بولیوار از کلمبیا به ونزوئلا بازگردانده شد؛ خاکستر بولیوار اکنون در زیارتگاه ملی نگهداری میشود.
مراسم تشییع جنازه بولیوار ۱۲ سال پس از مرگ وی در ایگلسیا د سانفرانچسکو یعنی چند ساختمان در غرب همین مکان برگزار شد و در همین مکان بود که وی در سال ۱۸۱۳ به نام سیمون بولیوار ال لیبرتادور نامیده شد. تلالو زیارتگاههای کلیسای این محل چشمها را خیره کرده و گرچه گوزمن بلانکو این کلیسا را مدرن کردهاست اما کلیسا همچنان بخش اعظم معماری استعماری درونی خود را حفظ کردهاست.
موزه هنر دوران استعمار کاراکاس
باغهای گرداگرد این موزه نیز به اندازه دورن آن اغواگر است. این موزه در یک خانه بزرگ و با شکوه ییلاقی که به کوئینتا آنائوکو شهرت دارد، و توسط فضای سبز زیبایی احاطه شده احداث شدهاست. درون خانه اتاقهایی که با وسواس تمام مرمت شده قرار دارد، این اتاقها از آثار هنری، مبلمان و لوازم و بسیاری دیگر از صنایع دستی که با دقت خاصی گزینش شده انباشته شدهاست.
کوئینتا در زمان ساخت خود یعنی در سال ۱۷۹۷، در خارج از شهر تاریخی واقع بود، اما امروزه این خانه تبدیل به واحهای شدهاست که در دل نواحی حومه سن برنادینو واقع است. چنانچه صبح یکشنبه به این مکان قدم بگذارید ممکن است با کنسرتی مواجه شوید که در اتاقهایی که زمانی اصطبل این ساختمان بوده برگزار میشود.
زیارتگاه ملی کاراکاس
(Panteón Nacional) معبد ملیمقدسترین بنا در ونزوئلا از شمال پلازا بولیوار پنج ساختمان با این بنا فاصله دارد، این بنا در حاشیه شمالی شهر واقع شدهاست. این بنا که سابقا کلیسا بودهاست، در سال ۱۸۷۴ توسط آنتونیو گوزمان بلانکو به عنوان قبرستان بزرگان ونزوئلا در نظر گرفته شد. کل صحن مرکزی کلیسا وقف بولیوار شده، و در قربانگاه نیز تابوت برنزی این قهرمان قرار گرفتهاست و این در حالی است که افرادی که از شهرت کمتری برخوردارند در راهروها دفن شدهاند. گنبد زیارتگاه ملی پوشیده از نقاشیهای متعلق به دهه ۱۹۳۰ است که تصاویری از زندگی بولیوار را ترسیم میکند و چلچراغ بزرگ نیز که در بالای سر میدرخشد در سال ۱۸۸۳ به مناسبت صدمین سالگرد تولد وی در این مکان نصب شدهاست. تعویض نگهبانان که روزانه چند بار و طی مراسمی خاص انجام میشود نیز از دیگر صحنههای دیدنی این موزهاست.
پارک مرکزی کاراکاس
در پرسهای کوتاه در شرق پلازا بولیوار به پارک مرکزی میرسیم، این مجموعه بتونی مرکب از پنج سطح مسکونی دارای معماری یوحنایی است، که دارای دو برج ۵۳ طبقه هشت ضلعی است که یکی از آنها پس از آنکه در جریان آتشسوزی در ۱۷ اکتبر ۲۰۰۴ متحمل خسارات زیادی شد در حال حاضر در حال بازسازی است.
پارک مرکزی کانون فرهنگی و هنری کاراکاس است، در این بنا موزه، سالن سینما، مجموعه فرهنگی ترسا کارنو، و زیارتگاه کاراکاس و شرکت تئاتر راجاتابلا که از محبوبیت بسیاری نیز برخوردار است واقع شدهاست. میرادور د لاتوره اوسته، که در طبقه ۵۲ واقع شده دارای چشماندازی ۳۶۰ درجهای از شهر است.
پلازا بولیوار کاراکاس
پلازا بولیوار که آکنده از برگ است در کانون شهر قدیمی قرار گرفته و مجسمه یادبود سیمون بولیوار نیز در مرکز آن نصب شدهاست. ساختمانهای جدید و بلند بیشتر چشمانداز یادگار دوران استعمار محله اصلی کاراکاس را به خود اختصاص دادهاست. اما این منطقه زنده و با طراوت همچنان دارای مناطق دیدنی مهمی است.
طبقه همکف موزه کاراکاس نمایانگر تاریخ محلی است، و نیز دارای مدلهای مهمی از شهر به نحوی که در اوایل قرن نوزدهم و دهه ۱۹۳۰ شکل گرفتهاست. برای پی بردن به میزان رشد این شهر، تنها کافی است نگاهی به نقشهای که قدمت آن به سال ۱۵۷۸ بازمیگردد و در حیاط مرکزی بنا قرار گرفته بیندازید.
ال هاتیلو
ال هاتیلو یکی از شهرکهای یادگار دوران استعمار است که در حومه جنوب شرقی کاراکاس در منطقه شهریای به همین نام واقع شدهاست. این شهرک کوچک، که یکی از معدود مناطق ونزوئلاست که در آن وضعیت مربوط به دوران استعمار حفظ شدهاست، تصویری از کاراکاس چند قرن پیش به دست میدهد. ال هاتیلو نیز مانند هر شهر دیگری در ونزوئلا، دارای پلازا بولیوار خاص خود است که تندیس سیمون بولیوار|ال لیبراتور در وسط آن قرار گرفتهاست. این شهرک دارای یک کلسیای کاتولیک رم و بسیاری ساختمانهای دیگر مربوط به دوران مهاجرنشینی نیز هست که به خوبی حفظ شدهاند. حتی شهرداری، بانکها، و کتاب فروشیها نیز در این محله ظاهر مربوط به دوران استعمار خود را حفظ کردهاند، و دارای پنجرههای خاص آن دوران، درهای تمام چوبی و پشت بامهای دارای سفالهای قرمز هستند.
بخش مربوط به دوران استعمار شهرداری ال هاتیلو تنها بخش اندکی از تمام زمین را نشان میدهد. دیگر بخشهای شهرداری ال هاتیلو محلات مسکونی و تجاری معمولی از جمله محلاتی همچون لا بویرا، اوریپوتو و لالاگونیتا هستند.
سرو ال آویلا کاراکاس
Pico Oriental of the Cerro El Ávilaسرو ال آویلا («کوه ال آویلاً) (ووآرایرا رپانو)، کوهی واقع در شمال مرکزی ونزوئلاست، این کوه در جوار کاراکاس واقع شده و آن را از دریای کارائیب جدا میکند، از این کوه به عنوان ریه نباتی کاراکاس یاد میشود، و یکی از مناطق دیدنی شهر محسوب میشود. در سال ۱۹۵۸ این کوه »پارک ملی ال آویلاً نام گرفت.
کلیسای جامع کاراکاس
کلیسای جامع کاراکاس در یکی از زوایای پلازا بولیوار واقع شده و پس از زمان ساخت آن در سال ۱۵۹۴ بارها تخریب و تبدیل به ویرانهای شدهاست، والدین سیمون بولیوار در کنار قربانگاههای دست ساز این کلیسا دفن شدهاند، این کلیسا دارای آثار هنری باشکوهی، همچون «رستاخیز» اثر پیتر پل روبنز، «بازنمایی مریم مقدس» اثر موریلو، و شام آخر، و اثر ناتمام آرتورو میشلنا نقاش ونزوئلایی است.
ویکی پدیا
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)