شريك القران از القاب حضرت مهدي عج...چه معنايي دارد.....
پاسخ :
با سلام
دوست محترم
خواندن ‏امام زمان (علیه‏السلام) با تعبیر زیبا و گرانسنگ «شریک‏القرآن‏» برگرفته ‏از سخنان ائمه معصومین علیهم‏السلام است. این تعبیر در چند زیارت معتبر خطاب به امام حسین و حضرت مهدى علیهما السلام وارد گردیده است:
«السلام علیک یا امین‏الرحمان، السلام علیک یا شریک‏القرآن‏» (بحار، ج‏97، ص‏336)
«السلام علیک یا صاحب‏الزمان، السلام علیک یا خلیفة الرحمان، السلام علیک یا شریک القرآن، السلام علیک یا قاطع البرهان‏» (مفاتیح‏الجنان، جامع‏الزیارت)
ازطرفى چون تعبیر «شرکاءالقرآن‏» در زیارت مجموعه ائمه معصومین (علیهم‏السلام ) مورد استفاده قرار گرفته، یقینا مفرد آن «شریک‏القرآن‏» در مورد شخصیت ممتاز این سلسله، یعنى حضرت مهدى (علیه‏السلام) صادق خواهد بود.
علاوه بر این، اگر «شریک‏القرآن‏» بودن به معناى «همپا و همراه بودن با قرآن‏» باشد، کلام جاودانه پیامبر ،صلى‏الله علیه و آله، بر آن دلالت دارد که فرمود:
«من کتاب خدا و خاندان خودم را به عنوان دو ودیعت گرانبها در بین شما باقى مى‏گذارم، تا زمانى که به آن دو چنگ‏زده باشید، هرگز گمراه نخواهید شد.»
اگر عترت و خاندان معصوم پیامبر صلى‏ الله ‏علیه‏ و آله قرین قرآن و همراه و همپاى آن شمرده شده‏اند، به یقین در روزگار ما این عنوان در وجود شریف تنها باقیمانده آنان، امام زمان علیه‏السلام تجلى مى‏یابد. تنها او است که در این دوران همیشه با قرآن و در کنار قرآن بوده و خواهد بود. اگر قرار باشد امت اسلام به حفظ امانت هاى پیامبر بزرگوار خویش پایبند باشند باید در ضمن تمسک به قرآن، همواره به ولاى شریک القرآن، حضرت مهدى علیه‏السلام نیز متمسک باشند.

اگر «شریک‏القرآن‏» بودن، ناظر به نقش امام زمان علیه‏السلام در استمرار و ادامه حیات قرآن باشد، باز هم شواهدى در روایات و زیارات وجود دارد، که از آن جمله است:
«اللهم جدد به ماامتحى من دینک و احى به ما بدل من کتابک‏» (صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانى، مفاتیح الجنان، ص103)
خدایا آنچه از دینت ‏به نابودى گراییده، به وسیله او تجدید فرما و آنچه از کتابت دگرگونى و تبدیل پذیرفته به وسیله او احیا کن.

«... و احى بولیک القرآن‏» ( مفاتیح ، زیارت امام زمان، علیه‏السلام)
و قرآن را به ولى خویش - امام زمان علیه‏السلام حیاتى دوباره بخش.
«و احى به میت الکتاب والسنة‏» (همان)
خداوندا! امام زمان علیه‏السلام، را احیاگر قرآن و سنت پیامبر صلى الله ‏علیه‏ و آله، قرار ده.
با توجه به این که این زیارت ها و دعاها برگرفته از کلام معصومین علیهم‏السلام، و حتى برخى از آن ها وارد شده از ناحیه مقدسه خود امام زمان علیه‏السلام است، نشانگر نقش قطعى آن بزرگوار در حیات قرآن و آثار حیات‏بخش آن است، که خود مى‏تواند جلوه‏اى دیگر از «شریک‏القرآن‏» بودن به شمار آید.