شاید معرفی محصول جدید شرکت ورتو به نام Constellation در میان هیاهو های عرضه آیفون 4s و شایعات و تبلیغات شرکت نوکیا برای معرفی اسمارت فون های انبه ای، کمی نا محسوس و بی صدا به نظر آمد. اما در مجموع مشتریان Vertu احتمالا نه یک سال و نیم برای 4s انتظار کشیده اند، نه علاقه ای به دیدن همکاری های مایکروسافت و نوکیا در یک محصول دارند و نه حتی شاید از به تعویق افتادن کنفرانس سامسونگ و گوگل با خبر شده باشند.
اما حالا می خواهیم به جای بررسی مشخصات اولین گوشی لمسی ورتو به سراغ طراح ارشد این شرکت برویم و بدانیم Frank Nuovo و همکارانش در طراحی محصولات این شرکت به چه نکاتی توجه دارند تا مشتریان شان حاضر به پرداخت مبالغ نسبتا زیادی برای یک تلفن همراه باشند.
در قدم اول شاید بهتر باشد قدری بیشتر در خصوص گذشته شرکت ورتو و طراح آن فرانک نووو بدانیم، چرا که به نظر گذشته این دو تا حدودی به هم گره خورده است.
درست است که Frank Nuovo پس از اتمام تحصیلات اش در شرکت BMW مشغول به کار شد اما پس از 9 سال در 1995 به عنوان سرپرست طراحی به شرکت نوکیا رفت و با دنیای طراحی تلفن های همراه آشنا شد و با گردآوری و همراهی یک تیم بین المللی طراحی، به نوکیا کمک کرد تا از یک شرکت کوچک فنلاندی، تبدیل به شرکتی با حضور گسترده در عرصه جهانی بشود.
پس از آن و در سال 1997 او پیشنهاد تولید تلفن های همراه لوکس را به نوکیا داد و پس بررسی های گوناگون و تحقیقات مختلف اولین محصول شرکت ورتو در سال 2002 عرضه شد. شرکتی که با هدف پاسخگویی به نیازهای لوکس و گران قیمت بازار در زمینه تلفن همراه شکل گرفت و البته در ابتدا با مشکلاتی هم مواجه بود. Frank Nuovo در این زمینه می گوید:
"در ابتدا در نوکیا و در خلال روند طراحی من با محدودیت هایی در زمینه موادی که برای بازار و تولید انبوه مناسب است مواجه شدم. شما نمی توانید محصولی را بدون یاقوت و یا سرامیک بسازید. کار کردن با فلزات سخت است و استفاده از چرم به نظر غیر ممکن می آید. اما در صنعت ساعت سازی استفاده از فلزات و یا چرم به صورت سنتی و با کمک صنعتگران تجربی صورت می گرفت. من در آن زمان احساس می کردم این کار باید با تکنولوژی روز انجام پذیرد."
طراحی تلفن های همراه معمولا توازنی است بین خواص کاربردی و تکنولوژی آنها با خواص زیبایی شناسی و طراحی منحصر به فردشان. تلفن های لوکس شبیه به اشیاء ای هستند که همیشه و در همه مکان ها با صاحبان شان همراه اند و این جایگاهی است که چه در بازار و چه از لحاظ موقعیت مکانی یک بار توسط ساعت ها تسخیر شده است. فرانک نووو معتقد است که شیوهی کنونی طراحی سایر تلفن های همراه موجب خلق محصولاتی به شدت ساده و مینیمال شده است. محصولاتی که فاقد جزئیاتی شخصیتی است که در طول تاریخ مردم را به تصویر کشیده است. او ادامه می دهد:
"فکر می کنم وقتی شما یک شئ شخصی به همراه خود دارید، بسیار مهم است که بدانید آن یک شخصیت و کاراکتر کلی دارد. پس توازنی بین جنبه های قابل مشاهدهی آن و نکات فیزیکی آن محصول برقرار است. این که در دست گرفتن آن چه احساسی دارد و یا لمس آن برای شما چه پاسخی در پی خواهد داشت؟ این ها توانایی هایی است که می تواند امکان برجسته شدن و دیده شدن را بدون قربانی کردن شخصیت آن محصول به او بدهد."
فرانک نووو در خصوص تفکرات و ایده های پنهان در طراحی های ورتو می گوید:
"قوانین طراحی و این که شما چگونه مهندسی را در حجم بسیار بالای تولید نوکیا به خدمت بگیرید با محصولی که شما می توانید به راحتی روی آن تمرکز کنید و با تلاش و سخت کوشی تعداد کمی در روز تولید کنید بسیار متفاوت است. و این برای مسیر شگفت انگیزی که Vertu پیشتاز آن است تازه اول ماجراست. این برای من رویایی بود که نه فقط یک برند، که بتوانیم با یک شرکت جدید، فرهنگی را پایه ریزی کنیم که توانایی ترکیب و ارائه تکنولوژی روز، صنعت و هنر مدرن و خدمات شگفت انگیز را دارا باشد."
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)