نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: افزایش سهم ایران در تجارت جهانی با توسعه همکاری ترانزیتی اعضای اکو

  1. #1
    عضو سایت
    گاه برای ساختن باید ویران کرد، گاه برای داشتن باید گذشت ، و گاه در اوج تمنا باید نخواست!
    تاریخ عضویت
    Jun 2011
    محل سکونت
    یک خانه
    نوشته ها
    25,040
    تشکر تشکر کرده 
    3,527
    تشکر تشکر شده 
    5,275
    تشکر شده در
    3,184 پست
    حالت من : Akhmoo
    قدرت امتیاز دهی
    4452
    Array

    پیش فرض افزایش سهم ایران در تجارت جهانی با توسعه همکاری ترانزیتی اعضای اکو

    نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت گفت: کشورهای عضو اکو و اعضای کریدور تراسیکا باید دارای همکاریهای مشترک ریلی و جادهای ترانزیت کالا باشند که این امر تأثیر بسزایی در ایجاد افزایش سهم تجارت جهانی برای این کشورها دارد.

    1040398 PhotoA
    شهریار افندیزاده در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» ضمن اشاره به برگزاری "کنفرانس توسعه ترانزیت و لجستیک منطقه اکو"، اظهار داشت: 10 کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان کشورهای عضو اکو بوده که از این تعداد حدود 7 کشور عضویت تراسیکا را نیز دارا هستند.
    وی با اشاره به اینکه ایران نیز در عضویت تراسیکا است، گفت: کشور ایران هم میتواند در کریدور تراسیکا نسبت به موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود از بعد ترانزیت بحث کند و هم در رابطه با کشورهای اکو، میتواند نظریات خاصی درباره ترانزیت داشته باشد.

    * تعهدات کشورهای عضو اکو

    نمایده ویژه دولت در امر ترانزیت ضمن اشاره به لزوم اجرای تعهدات کشورهای عضو اکو، اتصال شبکه ریلی به شبکه ریلی کشورهای آسیایی مرکزی را یکی از این الزامات اکو برای ایران عنوان کرد و افزود: اتصال ریلی مرز سرخس به مرز رازی (ایران و ترکیه)، ساخت سایت جدید در مرز ریلی سرخس جهت افزایش تعداد تعویض بوژی در راستای توسعه ترانزیت کالا، اتصال بندر امیرآباد و نکا در دریای خزر به شبکه ریلی کشور و توسعه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر دریای خزر در راستای توسعه حمل و نقل ترکیبی، برخی از الزامات اکو برای ایران و جزو تعهدات این کشور است.
    افندیزاده به لزوم توسعه پایانههای مرزی به ویژه پایانههای مرزی هممرز با کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه، اشاره کرد و گفت: بهسازی بزرگراه مرز سرخس مرز بازرگان، تصحیح و اصلاح قوانین و مقررات مربوط به تصحیح در امر ترانزیت کالا از قلمرو ایران، جذب سرمایهگذاری بخشهای غیردولتی در توسعه زیرساختهای حمل و نقل، نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای، تکمیل و توسعه مجمتعهای خدماتی و رفاهی و تیرپارکها در مسیرهای ترانزیتی و تشویق بخش خصوصی جهت مشارکت در این بخشها، استفاده از فناوریهای جدید و it در تمامی زمینههای حمل و نقل جادهای و گسترش همکاری حمل و نقل با کشورهای عضو تراسیکا به صورت مشترک با کشورهای اکو،از دیگر تعهدات است.

    * موقعیت حساس و استراتژیک ایران در ترانزیت کشورهای اکو و کریدور تراسیکا

    نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت به برگزاری موفق "کنفرانس توسعه ترانزیت و لجستیک منطقه اکو" اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس با حضور نمایندگان کشورهای عضو، تلاش شد موقعیت ایران در بعد ترانزیت و سهم کشورهای اکو در تجارت جهانی مورد بررسی قرار گیرد.
    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ارزش حجم تجاری در سال 2010 میلادی بین آسیا، اروپا و امریکا، 14 هزار و 500 میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: سهم آسیا و اروپا از این حجم تجارت جهانی کمتر از یک سوم یعنی حدود 4 هزار و 600 میلیارد دلار بود که در اینباره معمولاً سهم حمل و نقل حدود 10 درصد معادل 460 میلیارد دلار است.
    نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ادامه داد: تلاش شد در این کنفرانس موقعیت ترانزیتی ایران و پتانسیل این کشور در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب مورد بررسی قرار گیرد.
    رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به بررسی وضعیت صادرات در دنیا، گفت: در این همایش بحث صادرات آسیا به سایر مناطق مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد این سهم 51 درصد به کشورهای آسیایی، 18 درصد از آسیا به اروپا، حدود 2 درصد از آسیا به افریقا و حدود 22 درصد از آسیا به امریکا است.
    نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ادامه داد: در این راستا و با توجه به سهم عمده آسیا در صادرات جهانی، موقعیت ایران و کشورهای اکو از این سهم منحصر به فرد خواهد بود.
    افندیزاده تصریح کرد: همچنین در این همایش صادرات اروپا به سایر مناطق دنیا مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد این رقم از اروپا به آسیا حدود 8 درصد است که میتوان در اینباره نیز نقش استراتژیک ایران را مورد بررسی قرار داد.
    معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در همایش مذکور صادرات کشورهای cis به سایر کشورها نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که این کشورهای تازه استقلالیافته 52 درصد به اروپا و 12 درصد به آسیا صادرات دارند که باز در این امر، نقش ایران خاص خواهد بود.
    نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ادامه داد: همچنین صادرات کشورهای خاورمیانه به سایر مناطق جهان مورد بررسی قرار گرفت که این رقم از کشورهای خاورمیانه به آسیا حدود 52 درصد بود و به اروپا حدود 16 درصد است که در این راستا نیز ایران پتانسیل مناسبی برای ترانزیت خواهد داشت.
    معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این همایش تلاش شد کلاً پتانسیل ایران در مسیرهای ترانزیتی کشورهای اکو مورد بررسی قرار گیرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران در توسعه زیرساختها، توسعه روابط و توسعه تبادلات جهانی گوشزد شود.

    * ایران حداقل پتانسیل بالقوه ترانزیت کالا تا 40 میلیون تن را دارد

    نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به بررسی بازار صادرات و واردات کشورهای cis و نوع مواد که وارد یا صادر میکنند، گفت: مواد سوختنی و فرآوردههای نفتی، غلات، پنبه، منسوجات، مواد معدنی و ماشین آلات به عنوان موادی هستند که میتوانند به راحتی از ایران به عنوان کالای ترانزیتی عبور کنند.
    معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان اینکه پتانسیل خوبی برای توسعه ترانزیت کشور فراهم است، ادامه داد: پس از آنکه کشورهای تازه استقلال یافته از سال 2000 میلادی با رشد مطلوب اقتصادی مواجه شدند، لزوم توجه بیشتر به توسعه ترانزیتی کشور از این محل بیشتر نمایان میشود.
    معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به بررسی پتانسیلهای ترانزیتی کشور در این همایش، خاطرنشان کرد: حداقل پتانسیل ترانزیت کالایی کشورهای چین به اروپا از طریق نوار شمالی در حدود 10 میلیون تن است، همچنین حداقل ترانزیت کالاهای کشورهای cis و روسیه به آفریقا، جنوب آسیا و خاورمیانه از طریق خلیج فارس حدود 9 میلیون تن و حداقل پتانسیل ترانزیت کالای اتحاد اروپا و کشورهای اروپای شرقی از طریق ترکیه به آفریقا، جنوب آسیا و خاورمیانه از طریق خلیج فارس حدود 7 میلیون تن، است.
    نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ادامه داد: همچنین حداقل ترانزیت کالاهای کشور هند به اتحادیه اروپا و خاورمیانه از طریق نوار مرکزی ایران در حدود 4 میلیون تن، حداقل ترانزیت کالاهای کشور ترکیه به جنوب آسیا، آفریقا و خاورمیانه از طریق خلیج فارس در حدود 5 میلیون تن حداقل پتانسیل ترانزیت سوخت از کشورهای عراق به افغانستان و پاکستان از طریق مرکز ایران در حدود 5 میلیون تن، است.
    نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت اضافه کرد: حداقل پتانسیل بالقوه ترانزیت کالا از کشورهای توسعه یافته و دیگر کشورهای اصلی هدف ترانزیتی با محوریت عبور از ایران، به صورت مجموع حدود 40 میلیون تن پیشبینی شده است در واقع ایران حداقل پتانسیل بالقوه ترانزیت کالا تا 40 میلیون تن را در صورت تداوم شرایط استاندارد خواهد داشت که باید از این پتانسیل استفاده شود.

    * همکاریهای مشترک کشورهای عضو اکو و تأثیر آن در افزایش سهم تجارت جهانی

    افندیزاده ضمن اشاره به توجه خاص جمهوری اسلامی ایران به توسعه محورهای ترانزیتی، اعم از جادهای و به خصوص ریلی، گفت: در این همایش موضوعی که مورد توجه اساسی قرار گرفت این بود که همکاریها و تبادلنظری که بین کشورهای اکو میتواند رخ دهد، منافع مشترکی را از بعد اقتصادی برای کشورهای عضو خواهد داشت.
    معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این همایش همچنین تأکید شد که کشورهای عضو اکو و اعضای کریدور تراسیکا باید دارای همکاریهای مشترک ریلی و جادهای ترانزیت کالا باشند که این امر تأثیر بسزایی در ایجاد افزایش سهم تجارت جهانی برای این کشورها دارد و قطعاً تأثیرگذار هم خواهد بود
    [دل خوش از آنیم که حج میرویم؟ ..]
    غافل از آنیم که کج میرویم



    [SIGPIC][/SIGPIC]


  2. کاربر مقابل از shirin71 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/