هیجان فرمول1 با خودروهای الکتریکی؟ بزودی!
حضور موفق خودروهای الکتریکی در بازار باعث شکل‌گیری ایده طراحی مسابقات گوناگون برای این خودروها شده است. سازندگان این خودروها تلاش می‌کنند هیجان این مسابقات را با بهبود سرعت و صدای خودروها افزایش دهند.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از خبر، اگر دوست دارید صدای مسابقات خودروهای فضایی را در یک پیست زمینی بشنوید، شاید مسابقات جهانی خودروهای الکتریکی بتواند این آرزوی شما را برآورده کند. اولین دوره این مسابقات به زودی در پیست اتومبیل‌رانی مزدا در لاگوناسکا، کالیفرنیا برگزار خواهد شد.

به گزارش نیوساینتیست، عرضه خودروهای الکتریکی موفقی مانند شورلت ولت و نیسان Leaf سرمایه‌گذاران و خودروسازان را به برگزاری مسابقات اختصاصی خودروهای الکتریکی تشویق کرده است. پال فیت‌فول از شرکت انگلیسی Westfield Sportscars یکی از کسانی است که پیشرانه‌های الکتریکی قدرتمند خودروهای شرکت‌کننده را تولید کرده‌اند. او می‌گوید: «باید صدایی که در این مسابقات اتومبیل‌رانی می‌شنویم، صدای پیشرو و استثنایی پادریسرها (در فیلم جنگ ستارگان) باشد. این مسئله می‌تواند علاقمندان بیشتری را به دیدن این مسابقات تشویق کند. اگر صدای موتور فعلی و تایرها نتواند هیجان کافی به مسابقه بدهد، روی روش‌های افزایش قدرت صدا کار خواهیم کرد».

فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی FIA نیز در نظر دارد اولین رقابت‌های Formula E را در سال 2013 / 1392 برگزار کند. این فدراسیون تلاش می‌کند فاصله میان استانداردهای خودروهای الکتریکی جاده‌ای و اسپرت را کم کند و فناوری‌های تازه را به این رقابت‌‌ها وارد کند.

11 9 27 12758car

پل درایسون از رانندگان مسابقات لمان و کارآفرین فناوری روی ساخت سیستم دنده تمام‌الکتریکی کار می‌کند. او و همکارانش تلاش می‌کنند باتری‌ها، سیستم‌های کنترل و پیشرانه الکتریکی‌یی طراحی کنند که برای خودروهایی با سرعت 320 کیلومتربرساعت کافی باشد.

او می‌گوید: «همه چیز از آینه‌های دید عقب گرفته تا ترمزها، توربوشارژر و دیسک‌های ترمز همگی از خودروهای فرمول1 اقتباس شده‌اند. ما به این مسابقات برای ایجاد انگیزه، ظهور ابداعات تازه و کاهش هزینه‌های تولید خودروهای الکتریکی نیاز داریم».

رقابت تنگاتنگ خودروسازان باعث شده رکوردهای پیشین شکسته شوند و نتایج تازه بسیار چشمگیر باشند. به عنوان مثال خودروی الکتریکی تویوتا توانست رکورد پیشین را در مسابقات نوربررینگ، 73 ثانیه بهبود دهد و اختلاف میان زمان طی شده توسط خودروهای بنزینی و الکتریکی را به 1 دقیقه برساند.

حامیان اولین مسابقات جهانی خودروهای الکتریکی 20 خودروی الکتریکی را که هر یک باتری 340 کیلوگرمی لیتیوم‌فسفات‌آهن دارند، خریداری کرده‌اند تا امکان رقابت بیشتری فراهم شود. این باتری‌ها به 8 بخش که هر کدام قادر به تولید 50 ولت هستند، تقسیم شده‌اند. این تقسیم باعث می‌شود در صورت برخورد خودروها با یکدیگر ولتاژی بیش از 50 ولت ایجاد نشود.

توان خروجی این خودروها به صورت نرم‌افزاری به 90 کیلووات محدود شده و در نتیجه حداکثر سرعت خودروهای رقابت‌کننده 185 کیلومتربرساعت خواهد بود.