CRM مخفف کلمات Customer Relationship Management به معنی مدیریت روابط با مشتری است. یک استراتژی است که برای کسب آگاهی بیشتر در مورد نیازها و رفتار مشتریان برای ارتباط بیشتر با آنان استفاده می شود.روابط خوب با مشتری رمز موفقیت در تجارت و کسب و کار می باشد. CRM حاوی اجزاء تکنولوژیکی زیادی می باشد ولی تفکر در مورد شرایط تکنولوژیکیCRM اشتباه است .مناسب ترین راه شناخت CRM فرآیندی است که به جمع آوری تمامی اطلاعات در مورد مشتریان ، فروش،تاثیر بازاریابی، واکنشها و رفتار بازار در کنار هم کمک می کند.
● هدف CRM چیست ؟
کارCRM کمک به تجارت در زمینه استفاده از تکنولوژی و منابع انسانی برای درک رفتار مشتریان و ارزش این مشتریان می باشد.اگر به شکل واقعی اجرا شود یک کسب و کار یا تجارت می تواند:
▪ خدمات بهتری به مشتری ارائه کند
▪ مراکز گویا را تاثیرپذیرتر کند
▪ فروش محصولات را تا حد زیادی موثرتر کند
▪ به پرسنل فروش برای زودتر معامله کردن (زودتر فروختن ) کمک کند
▪ فرآیندهای فروش و بازاریابی را ساده تر کند
▪ مشتریهای جدید بیافریند
▪ درآمدهای مشتری را افزایش دهد
چرا مدیریت ارتباط با مشتری؟ مگر ما نمیدانستیم کالاها یا خدماتمان را برای مشتری ایجاد میکنیم؟ مگر تاکنون مشتریان را نمیشناختیم؟ به چه علت باید موضوع ارتباطات با مشتری مطرح باشد؟ مگر مشکلی در بازاریابی یا فروش ما به وجود آمده که باید ما هم خود را گرفتار چنین موضوعاتی کنیم؟ آنانی که به این مقوله پرداختهاند، در معرض رقابت و در بازار جهانی فعالیت داشتهاند، ما که در آن شرایط نیستیم؛ چرا باید بیجهت هزینه کنیم و خود را به درد سر بیندازیم. در این شرایط ما موضوعات مهمتری نیز برای توجه داریم؛ از جمله، وضعیت مالی و نقدینگی شرکت، مسائل نیروی انسانی، تولید و مسائل اجرایی آن که اساس حیات شرکت را تشکیل میدهد. بحث CRM از کجا آمده که اکنون باید خود را به آن وابسته کنیم؟
پرسشهای فوق و بسیاری دیگر از ابهامات مشابه در ذهن گروهی از مدیران، مهندسان و دیگر کارشناسان ما وجود دارد. CRM چیست و چه نتیجهای از آن حاصل میشود؟
بهتر است بررسی خود را با مروری سریع بر سیر توجه به مشتری آغاز کنیم.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)