«زمان تندر فرا رسيده است». اين عبارت نامانوس بخشي از تبليغاتي است كه شركت بوئل، براي معرفي و عرضه آخرين ساخته خود كه مدل پرقدرت موسوم به تندر يا همان ****TT است، برگزيده و سعي دارد خريداران را به سمت محصول خود جلب كند.
ظاهر عضلاني اين موتورسيكلت از همان ابتدا نشان ميدهد كه بايد انتظار چه كاركرد فني از آن را داشته باشيد. ****TT به باور طراحان و سازندگانش يك موتور متفاوت و منحصربهفرد است، موتوري كه در اولين حضور خود در نمايشگاه ميلان توانست تمامي چشمها را به خود خيره كند. در توصيف اين موتور پرتوان مديران شركت از عنوان «تندر» استفاده ميكنند و باشگاه هواداران ساختههاي اين شركت تعبير «جنگنده خياباني» را ترجيح ميدهد.
اريك بوئل، مدير و مسوول ارشد فني شركت ميگويد: موتورسيكلتهاي ما قدرت را در حذف تحقق خواستههاي خريداران به كار گرفتهاند. تندر فقط يك موتور پرشتاب و سريع مسابقهاي نيست بلكه موتورسيكلتي است كه متناسب با توان حيرتآور خود، آسايش فوقالعادهاي را هم به راكبانش هديه ميدهد. فرمانپذيري بينظير بوئل در كنار بهبود سيستم تعليق و افزايش قابلتوجه كارايي ترمزها، اين موتورسيكلت را به مراتب برتر از رقبايش ساخته است. تندر با موتوري 1200 سيسي (يا در واقع 1203 سيسي) از توان توليد گشتاوري معادل 110 نيوتنمتر برخوردار است. اين موتورسيكلت به همان ميزان كه براي استفاده در مسيرهاي آسفالت و درونشهري مناسب است، براي عبور از جادههاي ناهموار حاشيه شهر يا مناطق روستايي و كوهستاني هم تواناست.
موتور دوقلو و خورجيني اين موتورسيكلت به صورت همزمان توسط هوا، فن و روغن خنك ميشود تا به اين ترتيب كوچكترين نگراني در مورد داغشدن قطعات موتور و تبعات آن نداشته باشيد. سيستم كنترل الكترونيكي تزريق سوخت در كنار طراحي مجدد اگزوز و تلاشي براي ممانعت از فرار انرژي از آن باعث شده تا راندمان موتور به سطح مطلوبي برسد.
در طراحي بدنه هم بوئل مطابق معمول به سه اصل طلايي خود وفادار مانده است. اين اصول عبارتند از: استحكام قاب، تمركز جرم و حداقل وزن بدنه. رعايت اين سه اصل باعث شده است تا موتور جديد هم از فرمانپذيري بهتري برخوردار باشد و هم هنگام شتابگيري بتواند ثبات و نرمي حركت خود را حفظ كند.
بدنه موتور عمدتاً از آلياژهاي آلومينيومي ساخته شده است. وزن سبك بدنه در كنار تغيير مكان باكهاي سوخت، محفظههاي روغن ثبات بهتري به موتور بخشيده است.
در ترمزهاي جلو از ديسكهاي 375 ميليمتر استفاده شده است. تايرهاي ساخت شركت پيرلي، همان تايرهاي مشهور اسكورپيون، هم به موتور جلوهاي ويژه بخشيدهاند. ظاهر تهاجمي اين موتور تا حد بسياري مديون رينگها و لاستيكهاي خوش نقش پيرلي است.
امكان تغيير شرايط باردهي اوليه در فنرهاي عقب در كنار تنظيم كمكهاي جلو و عقب براساس بار داده يا همان بار اوليه و يا شرايط محيطي هم اين اطمينان را به راكبان ميدهد كه سفري خوش و راحت را بر روي اين موتور تجربه خواهند كرد.
تنها مشكل بوئل، عليرغم تمامي تواناييهاي فني آن به تعدد رقباي پرقدرت در اين بخش بازميگردد. در شرايطي كه قيمتگذاري محصولات در اين گروه عمدتاً براساس توان موتور صورت گرفته و رقابتهايش از آن كه متوجه قيمت باشد معطوف به قدرت ميشود، بوئل جديد بايد با انبوهي از محصولات پرقدرت شركتهاي نامآشنايي چون ياماها، سوزوكي، هوندا، هارليديويدسون، تريومف، ويكتوري، بامو، دوكاتي و ... رقابت كند. حساسيت اين بخش و ارزش نمادين آن براي سازندگان موتورسيكلت عملاً بسيار فراتر از ارزش مادي فروش محصولات است. پيروزي در اين بخش يعني اثبات برتري فني در تمامي گروهها و بخشها. به اين ترتيب طبيعي است كه بوئل عليرغم تمامي برتريهاي خود راهي دراز تا پيشتازي در بازار پيشروي خواهد داشت.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)