مدیریت چیست؟
تعاریف بسیار زیادی از مدیریت ارائه شده است، یكی از جامع ترین این تعاریف در ذیل آمده است مدیریت عبارت است از علم و هنر برنامه ریزی ( پیش بینی ) ، سازمان دهی ( تقسیم كار و تفكیك وظایف ) ، هدایت و رهبری ( راهنمایی كردن زیردستان و توانایی نفوذ كردن در دل ایشان ) ، نظارت و كنترل ( ناظر بودن بر اعمال ایشان و اصلاح اشتباهاتشان ) و نهایتا" ایجاد هماهنگی ( برقراری نگرش سیستمی بین كاركنان ) برای رسیدن به هدف یا اهداف از پیش تعیین شده است. البته تمام مباحث فوق بر روی منابع سازمانی صورت می گیرد كه مهم ترین و ارزنده ترین دارایی هر سازمان منابع انسانی
( كاركنان) هستند و سپس منابع دیگر نظیر دارایی های فیزیكی، مادی و حتی اطلاعات قرار می گیرند.
تمام مطالب فوق صحیح است اما اگر بخواهیم خیلی ساده مدیریت را تعریف كنیم باید بگوئیم "مدیریت یعنی تصمیم گیری."
وظایف نیروها عبارت است از تصمیم سازی ( با ارائه پیشنهادات ) و اجرای تصمیم پس از اتخاذ از سوی مدیریت، وظایف مدیران عبارت است از تصمیم گیری و نظارت بر اجرای تصمیمات.
سرجیوزیمن معاون سابق بازاریابی كوكاكولا و نویسنده كتاب ارزشمند پایان عصر بازاریابی سنتی پنج سطح برای تصمیم گیری قائل است.
سطوح تصمیم گیری :
سطح یك : تصمیم من ( مدیر ارشد) بدون كمك شما ( منظور كاركنان است ) .
این سطح مربوط به امور سیاست گذاری است.
سطح دو : تصمیم من با كمك شما .
مسئولیت تصمیم گیری با مدیر است اما از نظرات و پیشنهادات كاركنان مطلع
می شود.
سطح سه : تصمیم ما .
سرجیو زیمن می گوید من از این سطح متنفرم .چون مسئول تصمیم گیری مشخص
نیست. حتی در قوی ترین مردم سالاری ها یك نفر باید رهبری را بر عهده بگیرد.
سطح چهار : تصمیم شما با كمك من .
سخت ترین تصمیم های مدیران است. چون باید قدرت خود را فراموش كنند و
اجازه دهند فرد دیگری تصمیم بگیرید.
سطح پنج : تصمیم شما بدون كمك من .
یعنی اعتماد مدیر به توانایی ها. دانش و بصیرت نیرو به حدی می رسد كه مسئولیت
را به صورت كامل تفویض می كند.
سرجیوزیمن می گوید: اساساً سطح پنج به مخاطب می گوید" گوش كن، دلیل
اینكه شما اینجا هستید، دلیل اینكه من شما را استخدام كرده ام. دلیل اینكه به شما
اجازه داده ایم كه تحت لوای علائم تجاری این شركت كار كنید، این است كه
شما را باور داریم. بروید و كارتان را انجام دهید".
ایشان می گوید در تمام موارد فوق تصمیم گیرنده باید مشخص باشد تا در مقابل تصمیم خویش مسئولیت داشته باشد. مدیران ما هم باید بدانندكه یكی از نقش های ارزنده ایشان اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع و بر مبنای اخذ اطلاعات از زیردستان است. و همچنین تفویض اختیار برای تصمیم گیری كاركنان در جای خود شایسته و لازم است.
پرویز درگی : مدرس بازاریابی در دوره كارشناسی ارشد سازمان مدیریت صنعتی
آموزش مباحث مدیریت بازاریابی بر مبنای ساده سازی
برگرفته از وب سایت توسعه مهندسی بازار