شب قدر ٬شب خدا
شب قدر شبی است که به شهادت قرآن افضل از هزار ماه است و بلکه با جمله «و ما ادریک» بسیار برتر از آن معرفی شده است. جمله «و ما ادریک» در چند جای قرآن آمده است. هر جا که خداوند اراده کرده عظمت غیر قابل وصف یک امر آخرتی و یا یک امر معنوی بزرگ، که با عبارات دنیایی قابل وصف نیست را، برای آدمی بگوید، این عبارت را آورده است:
«و ما ادریک مالقارعه»؛
تو چه دانى كه قارعه چیست؟
«و ما ادریک ما الحاقه»؛
و تو چه مى دانى آن روز واقع شدنى چیست؟
«و ما ادریک ماالطارق»؛
و تو چه مى دانى كوبنده شب چیست؟
«و ما ادریک ما لیلةالقدر»، نشان میدهد که سخن از واقعه بزرگی است همچون قارعه، حاقه و طارق، که عظمت و حقیقت واقعی آن برای انسان، لااقل تا زمانی که جهان آخرت را درک نکرده و حجابها از برابر دیدگان او کنار نرفته است، قابل درک نیست. ظاهرا شب قدر فقط از جنس زمان نیست بلکه یک واقعه عظیم است که جنبه زمانی هم دارد. در این واقعه بزرگ، جهان زیر و رو میشود و حوادث یک سال بنابر شهادت قرآن طبق حکمت الهی تعیین میشود.
«فِیها یُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِیم»؛
در آن شب هر فرمانى بر حسب حكمت صادر مى شود.
(دخان/ 4، ترجمه آیتی)
در شب قدر هر سال، همه امور آن سال كه باید تا سال بعد جریان یابد تقدیر مىشود، چه خیر و چه شر، چه اطاعت و چه معصیت، و چه مولودهایى كه باید به عرصه وجود قدم بگذارند، و چه اجلها و رزقها. پس هر چه كه در آن شب براى آن سال تقدیر شود، و قضایش رانده شود، آن قضاء حتمى است، ولى در عین حال مشیت خداى تعالى در آن دخل و تصرف دارد.
(ترجمه المیزان، ج18، ص، 203)
از ابن عبّاس نقل است: كه میبینى شخصى در بازارها راه میرود در حالى كه نامش جزء مردهها ثبت شده است.
اما نقطه عطفی در پرونده عظیم شب قدر وجود دارد که دلهرهها را به امید تبدیل میکند و موجب بیشترین تلاش انسان برای بندگی و عبادت میشود. آن نقطه عطف که از بزرگترین عنایات و رحمات الهی است، این است که انسان میتواند با درک شب قدر و کوشش در آن شب، در تعیین مقدرات خود تاثیرگذار باشد؛ بلایی را بگرداند، یا نعمتی را به سمت خود جذب کند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)