وطن

سوال :
به نظر حضرتعالى شخصى كه در شهر ديگرى غير از شهر اصلى خود براى مدت 2 سال و يا اندكى بيشتر قصد اسكان دارد مى تواند آنجا را به عنوان وطن به حساب آورد؟ و اگر چنين شخصى در طول كمتر از 10 روز 2 يا 3 بار مجبور به مسافرت به شهرهاى مختلف گردد آيا روزهايى كه در محل سكونت بوده مى تواند روزه بگيرد يا نه؟
جواب آرى آن شهر به حكم وطن او است.
دائم السفر

سوال : بنده دائم السفر هستم و طبق نظريه حضرت امام در غير سفر اول بايد نمازها را كامل خواند ولى بنده براى مثال كه بر روى كشتى خدمت مى كنم نمى دانم كه سفر اول براى من از كجا شروع مى شود يعنى 1- آيا سفر از منزل تا مثلا بندرعباس قبل از الحاق به كشتى سفر اول محسوب مى گردد (زيرا اين سفر مقدمه سفر اصلى است). 2- يا شروع سفر بعد از الحقاق به كشتى بوده و تا رسيدن به مقصد ادامه دارد (ممكن است قبل از شروع سفر چند روز ديگر در بندر عباس اقامت داشته باشد) و يا 3- شروع سفر پس از حركت واقعى از بندر مبدأ بوده و تا رسيدن به مقصد ادامه دارد؟
جواب از هنگامى كه از منزل خود به منطقه كار مى رويد و از آنجا به سفر دريايى مى رويد تا رسيدن به مقصد يك سفر محسوب مى شود.
سوال- اينجانب و خانواده حدود 24 سال پيش از نجف تبعيد شده ايم و در تهران زندگي مي كرديم البته ازشهر خود كه زادگاه ما هم بود اعراض نكرديم ونيت ما اين بود كه هر زمان راه باز شد به وطن شرعي خود باز گرديم حال راه براي بازگشت مهيا شده , ايا پس از بازگشت نمازما تمام است يا پس از نيت اقامت مجدد چند ماه , نماز تمام و روزه صحيح خواهد بود.
جواب- در فرض سؤال كه عملاً اعراض حاصل شده نماز و روزه شما در آنجا شكسته است ولي چنانچه قصد داشته باشيد براي سكونت مستمر به آنجا باز گرديد نماز و روزه شما در آنجا تمام است ولي احتياطاً هفته اول را جمع بخوانيد يا قصد ده روز كنيد.
سوال وطن پدر وطن شخص محسوب ميشود؟
جواب- وطن پدر وطن فرزند محسوب نمي شود مگر اين كه در آنجا براي مدت طولاني مثل يك سال سكونت مستمر داشته باشد.

رويت هلال

سوال : 2- اينكه گفته ميشود مجتهد بايد در مورد رؤيت هلال حكم دهد تابراي همگان لازم الاجرا باشد منظور چيست؟
جواب 2- معمولاً مجتهدين مي گويند براي ما فلان روز ثابت شده و اين فقط براي كساني كه اطمينان پيدا كنند خوب است و اگر بگويند ما حكم شرعي كرديم كه امروز براي همه روز عيد است همه بايد پيروي كنند.
سوال : دليل اختلاف نظر علما در مورد عيد فطر امسال چه بوده است؟ و حلول ماه شوال و اعلام عيد فطر چگونه بر شما و ديگر علما ثابت ميشود ؟ لطفاً كاملاً توضيح دهيد؟
جواب رؤيت حلال كه نشانهء عيد فطر است از موضوعات است نه از احكام و مطلبي است كه مردم مي توانند خودشان تشخيص دهند و مطابق آن عمل كنند.
هركس ماه را ببيند يا از اجماع منجمين يقين پيدا كند مي تواند بر طبق آن عمل نمايد. و اگر مردم از نظر مراجع در اين مسئله پيروي مي كنند بخاطر اعتمادي است كه در اثبات موضوع به آنها دارند.
و امّا اختلاف در تشخيص موضوع مطلبي نيست كه مايهء تعجب باشد ممكن است كسي يقين داشته باشد مغرب شده و افطار كند و عالم ديگري يقين به مغرب نكند و افطار نكند . رؤيت هلال درست همين گونه است. البته براي حفظ شكوه و عظمت عيد، مناسب است كه مراجع محترم تدبيري بيانديشند كه در يك جمعبندي به نقطهء واحدي برسند. و تدبيرهائي انديشيده شده كه ان شاء الله براي سال هاي آينده به اين مشكل برخورد نكنيم؛ نگران نباشيد.
و در مورد شهادت دو نفر عادل در صورتي قول آنها قبول است كه شخصاً رؤيت هلال كرده باشند و ديده باشند و اين كار از سوي مراجع محترم انجام نشده . و امّا شهادت شهود ديگر در صورتي قبول است كه متهم به خطاي حسّ نباشند. اين اتهام در زمينهء افراد معدودي كه ادعاي رؤيت به هنگام صاف بودن آسمان مي كنند وجود دارد. زيرا در چنين شرايطي اگر يك نفر ببيند به يقين عده زيادي همانند او مي بينند.
سوال : به نظر شما دليل عدم استفاده از علم در تعيين حلول ماه چيست؟
جواب ما از علم روز در تعيين روز اوّل ماه با شرايط خاصي استفاده مي كنيم.
سوال : با توجه به اينکه در دعاي عيد فطر مي خوانيم (وجعلت هذا اليوم للمسلمين عيدا )چگونه در کشوري مثلا سه شنبه ودر کشور همجوار ان روز ديگر عيد است
ومشابه اين سوال در شب قدرهم همي طور است وبه شوخي حتي عده اي مي گفتند اگر امشب خواب افتادي ايراد ندارد برو افغانستان فردا شب قدر است يا مثلا اگر کسي بخواهد احتياط کند بايد 6شب ويا9شب احيا بگرد
مساله بعدي هم دررا بطه اين است کهدر رساله وفتاوي علما ي شيعه مي خواتيم که اعتبار در رويت هلال به يک شهر واهل ان شهر است ودر فتاوي اهل سنت اعتبار به يکي از بلاد مسلمين است براي همه ولي حال در کشور ما معلوم نيست چرا نه بلاد را معتبر ميدانند(اهل سنت) ونه هر شهر را براي ان شهر فقط(علماي شعه)وچيز جديدي مي بينيم که ان جغرافياي هر کشور است که با فتاوي هيچکدام از فريقين نميسازد
جواب ر1- مي دانيم سياهي شب در هر 24 ساعت تمام كشورهاي جهان را طي مي كند شب قدر همان 24 ساعت است.
2- حدود جغرافيائي معيار نيست بلكه اتحاد افق شرط است.
سوال : با سلام و تحيت به مناسبت فرارسيد عيد سعيد فطر به استحضار ميرساند اينجانب از مقلدین حضرتعالي در کشور امارت هستم امروز سه شنبه 4 آذر ماه است و امارات (براداران اهل سنت) و همچنين مسجد امام علي (ع) و مسجد الزهرا (س) ازجامعه شيعان امارات امروز را عيد اعلام و نماز عيد را برگزار نمودند ولي مسجد امام حسين (ع) که نماينده محترم مقام معظم رهبري و ولي فقيه مسلمين آنجا هستند فردا را عيد تعيين نمودند (مطابق ايران). مستدعي است ما را ارشاد فرمائيد در اين مواقع چه حکمي را مي بايست انجام دهيم
جواب روز چهارشنبه 5/9/82 عيد بوده است و تا حلول شوال براي كسي ثابت نشود نمي تواند عيد بگيرد.
سوال : در كشور پاكستان دو نفر از علماءِ شيعه و دو تن از اهلِ سنّت و چهار نفر از اهل حديث (وهّابى ها) را براى رؤيت هلال انتخاب نموده اند. اين كميته از طرف دولت وقت انتخاب شده است، نه از طرف مجتهد جامع الشّرايط; در اواخر هر ماه، كميته مذكور در شهر لاهور پاكستان تشكيل مى شود و رؤيت هلال از زبان رئيس كميته (كه از اهل تسنّن است) به وسيله راديو و تلويزيون، به اطّلاع مردم مى رسد، آيا به مجرّد اطّلاع و اعلام رئيس اين كميته، روزه را مى توان افطار كرد؟
جواب هرگاه در ميان آنها دو شيعه عادل بوده باشد كه شهادت به رؤيت هلال ماه بدهند، شهادت آنها قبول است; همچنين اگر از مجموع شهادت آنها اطمينان به رؤيت هلال حاصل شود كافى است.
سوال : 2- اينكه گفته ميشود مجتهد بايد در مورد رؤيت هلال حكم دهد تابراي همگان لازم الاجرا باشد منظور چيست؟
جواب 2- معمولاً مجتهدين مي گويند براي ما فلان روز ثابت شده و اين فقط براي كساني كه اطمينان پيدا كنند خوب است و اگر بگويند ما حكم شرعي كرديم كه امروز براي همه روز عيد است همه بايد پيروي كنند.
سوال : دليل اختلاف نظر علما در مورد عيد فطر امسال چه بوده است؟ و حلول ماه شوال و اعلام عيد فطر چگونه بر شما و ديگر علما ثابت ميشود ؟ لطفاً كاملاً توضيح دهيد؟
جواب رؤيت حلال كه نشانهء عيد فطر است از موضوعات است نه از احكام و مطلبي است كه مردم مي توانند خودشان تشخيص دهند و مطابق آن عمل كنند.
هركس ماه را ببيند يا از اجماع منجمين يقين پيدا كند مي تواند بر طبق آن عمل نمايد. و اگر مردم از نظر مراجع در اين مسئله پيروي مي كنند بخاطر اعتمادي است كه در اثبات موضوع به آنها دارند.
و امّا اختلاف در تشخيص موضوع مطلبي نيست كه مايهء تعجب باشد ممكن است كسي يقين داشته باشد مغرب شده و افطار كند و عالم ديگري يقين به مغرب نكند و افطار نكند . رؤيت هلال درست همين گونه است. البته براي حفظ شكوه و عظمت عيد، مناسب است كه مراجع محترم تدبيري بيانديشند كه در يك جمعبندي به نقطهء واحدي برسند. و تدبيرهائي انديشيده شده كه ان شاء الله براي سال هاي آينده به اين مشكل برخورد نكنيم؛ نگران نباشيد.
و در مورد شهادت دو نفر عادل در صورتي قول آنها قبول است كه شخصاً رؤيت هلال كرده باشند و ديده باشند و اين كار از سوي مراجع محترم انجام نشده . و امّا شهادت شهود ديگر در صورتي قبول است كه متهم به خطاي حسّ نباشند. اين اتهام در زمينهء افراد معدودي كه ادعاي رؤيت به هنگام صاف بودن آسمان مي كنند وجود دارد. زيرا در چنين شرايطي اگر يك نفر ببيند به يقين عده زيادي همانند او مي بينند.
سوال : به نظر شما دليل عدم استفاده از علم در تعيين حلول ماه چيست؟
جواب ما از علم روز در تعيين روز اوّل ماه با شرايط خاصي استفاده مي كنيم.
سوال : با توجه به اينکه در دعاي عيد فطر مي خوانيم (وجعلت هذا اليوم للمسلمين عيدا )چگونه در کشوري مثلا سه شنبه ودر کشور همجوار ان روز ديگر عيد است
ومشابه اين سوال در شب قدرهم همي طور است وبه شوخي حتي عده اي مي گفتند اگر امشب خواب افتادي ايراد ندارد برو افغانستان فردا شب قدر است يا مثلا اگر کسي بخواهد احتياط کند بايد 6شب ويا9شب احيا بگرد
مساله بعدي هم دررا بطه اين است کهدر رساله وفتاوي علما ي شيعه مي خواتيم که اعتبار در رويت هلال به يک شهر واهل ان شهر است ودر فتاوي اهل سنت اعتبار به يکي از بلاد مسلمين است براي همه ولي حال در کشور ما معلوم نيست چرا نه بلاد را معتبر ميدانند(اهل سنت) ونه هر شهر را براي ان شهر فقط(علماي شعه)وچيز جديدي مي بينيم که ان جغرافياي هر کشور است که با فتاوي هيچکدام از فريقين نميسازد
جواب 1- مي دانيم سياهي شب در هر 24 ساعت تمام كشورهاي جهان را طي مي كند شب قدر همان 24 ساعت است.
2- حدود جغرافيائي معيار نيست بلكه اتحاد افق شرط است.
سوال : با سلام و تحيت به مناسبت فرارسيد عيد سعيد فطر به استحضار ميرساند اينجانب از مقلدین حضرتعالي در کشور امارت هستم امروز سه شنبه 4 آذر ماه است و امارات (براداران اهل سنت) و همچنين مسجد امام علي (ع) و مسجد الزهرا (س) ازجامعه شيعان امارات امروز را عيد اعلام و نماز عيد را برگزار نمودند ولي مسجد امام حسين (ع) که نماينده محترم مقام معظم رهبري و ولي فقيه مسلمين آنجا هستند فردا را عيد تعيين نمودند (مطابق ايران). مستدعي است ما را ارشاد فرمائيد در اين مواقع چه حکمي را مي بايست انجام دهيم
جواب روز چهارشنبه 5/9/82 عيد بوده است و تا حلول شوال براي كسي ثابت نشود نمي تواند عيد بگيرد.
سوال : در كشور پاكستان دو نفر از علماءِ شيعه و دو تن از اهلِ سنّت و چهار نفر از اهل حديث (وهّابى ها) را براى رؤيت هلال انتخاب نموده اند. اين كميته از طرف دولت وقت انتخاب شده است، نه از طرف مجتهد جامع الشّرايط; در اواخر هر ماه، كميته مذكور در شهر لاهور پاكستان تشكيل مى شود و رؤيت هلال از زبان رئيس كميته (كه از اهل تسنّن است) به وسيله راديو و تلويزيون، به اطّلاع مردم مى رسد، آيا به مجرّد اطّلاع و اعلام رئيس اين كميته، روزه را مى توان افطار كرد؟
جواب هرگاه در ميان آنها دو شيعه عادل بوده باشد كه شهادت به رؤيت هلال ماه بدهند، شهادت آنها قبول است; همچنين اگر از مجموع شهادت آنها اطمينان به رؤيت هلال حاصل شود كافى است.
احكام رويت هلال

سوال : اگر هلال ماه شوّال ديده شود و هنوز مغرب نشده باشد، آيا مى شود روزه را افطار كرد؟ اگر عمداً روزه را افطار كنند حكم آن چيست؟ اگر كسى دستور دهد كه روزه را افطار كنيد و هنوز وقت افطار نباشد، آيا بر او كفّاره خود و مردم واجب است؟
جواب ديدن ماه شوّال به تنهائى براى افطار كافى نيست; بلكه بايد روز تمام شود. و اگر كسى جاهل به مسئله بوده بايد قضا كند، امّا كفّاره ندارد و بر كسى كه دستور افطار داده كفّاره اى نيست; هرچند نبايد بدون تحقيق مسئله بگويد.