بر اساس شنیده ها، برخی آموزشگاه ها رقم سه تا 15 میلیون تومان را برای رتبه های نخست در نظر گرفته اند كه با توجه به میزان چانه زنی این دانشجویان خوش اقبال، رقم شناور افزایش می یابد و البته برای رتبه های دو رقمی معمولاً ارقام پرداختی اندك است و..
در حالی كه برخی رتبه های نخست كنكور در گفت وگوهای پس از قبولی در آزمون سراسری، عمدتاً عنوان می كنند از طریق مطالعه و برنامه ریزی شخصی موفق به دستیابی به جایگاه های برتر بزرگترین و وسیع ترین آزمون آموزش عالی كشور شده اند، پس از مدتی برخی از ایشان به خاطر می آورند كه در یكی از كلاس های كنكور شركت كرده اند كه این تقویت حافظه هزینه های خاص و البته سود قابل توجه برای برخی آموزشگاه های كنكور دارد!
به گزارش آینده؛ كنكور كارشناسی و كارشناسی ارشد عمده دغدغه دانشجویان را تشكیل می دهد و طبیعتاً حجم شركت كنندگان در كنكور سراسری كارشناسی بیش از كارشناسی ارشد است. اما در مقابل تخصصی تر شدن سرفصل های آزمون كارشناسی ارشد نیز مزیتی جدی محسوب می شود تا آموزشگاه های كنكور كه در رده فوق لیسانس متقاضیان كمتری دارند نیز بتوانند شهریه هایی سنگین تر از دوره كارشناسی دریافت كنند و اینچنین گردش مالی چند ده تا چندصد میلیاردی نصیب آموزشگاه ها می شود و همین مسئله باعث شده بسیاری از سرمایه داران نیز به تزریق سرمایه های كلان به این بخش بپردازند.
با این اوصاف، حجم آموزشگاه های كنكور در طول سال های اخیر به شكل جدی افزایش یافت و طبیعتاً رقابت بر سر در اختیار گرفتن حجم بیشتری از مشتریان كلاس های كنكور به اوج رسید. در این میان بهترین تبلیغ، بهره گیری از مدرسین سرشناس برای آموزشگاه های كنكور تلقی می شد، اما با گذشت چند سال، یك امتیاز متفاوت شناسایی شد كه اثر روانی به مراتب جدی تری در جذب متقاضیان ورود به دانشگاه های روزانه داشت و آن هم قبولی نفرات برتر كنكور از میان كنكوری های شركت كرده در كلاس های كنكور این آموزشگاه هاست. اما مشكل آنجا آغاز می شود كه بخش اعظمی از رتبه های تك رقمی كنكور، در كلاس های كنكور شركت نكرده اند. یكی از راهكارها جذب مواردی است كه گارانتی هستند و به همین دلیل برخی آموزشگاه ها معدلهای بالای 19 یا 19/5 را رایگان ثبت نام می كنند!
با این حال باز هم هدف مد نظر به طور كامل حاصل نشده و گفته های اولیه نفرات برتر گروه های مختلف كنكور در سالهای اخیر مبنی بر مرور دروس و تست زنی های شخصی، نیز موید همین ماجرا بوده اما پس از مدتی برخی رتبه یكی های كنكور نظرشان تغییر كرده و در گفت و گوهایی كه تحت عنوان تیزر پخش می شد و یا در تبلیغات مكتوب برخی موسسات آموزشی درج می گشت، متذكر می شدند كه شركتشان در آموزشگاه x یا y در موفقیتشان برای كسب این رتبه تا چه میزان موثر بوده است و بدین ترتیب از متقاضیان ورود به دانشگاه دعوت می كنند شهریه های فوق العاده سنگین كلاس های كنكور را به جان بخرند تا رتبه مناسبی در كنكور به دست آورند.
پیگیری ها نشان می دهد پیشنهادهای آموزشگاه ها در تغییر عقیده برخی از این دانشجویان بی تاثیر نبوده و علی الظاهر امتیاز تبلیغاتی رتبه های نخست كنكور تا رتبه های دو رقمی خریداری می شود. بر اساس شنیده ها، برخی آموزشگاه ها رقم سه تا 15 میلیون تومان را برای رتبه های نخست در نظر گرفته اند كه با توجه به میزان چانه زنی این دانشجویان خوش اقبال، رقم شناور افزایش می یابد و البته برای رتبه های دو رقمی معمولاً ارقام پرداختی اندك است و معمولاً برخی از آموزشگاه ها نیز پیشنهاد می دهند این دانشجویان با حقوق یك مدرس پرسابقه برای یك سال در آموزشگاه هایشان تدریس كنند و معمولاً در كلاس های تست زنی از این نخبگان بهره برداری موقت می كنند.
از این حیث به نخبگان توصیه می شود، در این ایام كه برخی مدیران آموزشگاه ها در به در در پی شماره تماسشان هستند، با نخستین تماس و رقم پایین خود را نبازند و حسابی چانه زنی كنند، چرا كه قطعاً مشتری های بهتری هم وجود دارند و این آخرین تماس نخواهد بود و به همین دلیل به كمتر از سقف رقم قانع نباشند كه آموزشگاه ها تنها بابت جذب سه یا چهار كنكوری، این مبلغ را باز می گردانند و لطفی در حق این تك رقمی ها نمی كنند. از آن سو هم به دانش آموزان توصیه می شود این تبلیغات را خیلی جدی نگیرند، چرا كه آمارها بارها نشان داده، صرف شركت در كلاس های كنكور بازدهی در این زمینه نداشته است.
البته مسئولان آموزش عالی نیز باید با سطح بندی این آموزشگاه ها بر اساس معیارهایی همچون تعداد واقعی قبول شدگان در كنكور و رتبه ها، سطح كیفی محیط آموزشی و برنامه آموزشی و توان علمی و سوابق مدرسین، نسبت به سطح بندی دقیق آموزشگاه ها و تعیین دقیق شهریه ها به گونه ای اقدام كنند كه به انحاء مختلف هزینه های كلان مجدد از دانش آموزان اخذ نشود؛ مشكلی كه هم اكنون به شكل جدی ملموس است و به برخی كاسبی های غیراخلاقی منجر شده است.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)