آيه 20:
يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَرَهُمْ كُلَّمَآ أَضَآءَ لَهُممَّشَوْاْ فِيهِ وَإِذَآ أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُواْ وَلَوْ شَآءَاللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَرِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّشَىءٍ قَدِيرٌ
ترجمه:
نزديك است كه برق، نور چشمانشان را بربايد. هرگاه كه (برق آسمان در آنصحراى تاريك وبارانى) براى آنان بدرخشد، در آن حركت كنند، ولى همين كهتاريكى، ايشان را فرا گرفت بايستند. واگر خداوند بخواهد، شنوايى و بينايىآنان را (از بين) مىبرد، همانا خداوند بر هر چيزى تواناست.
تفسیر:
منافقان، تاب وتوان ديدن دلائل نورانى و فروغ آيات الهى را ندارند. همانندمسافر شبگرد در بيابان كه در اثر برقِ آسمان، چشمانش خيره مىشود و جز چندقدم بر نمىدارد. منافقان در جامعه اسلامى هر چند گاهى چند قدمى پيشمىروند، ولى در اثر حوادث يا اتّفاقاتى از حركت باز مىايستند. آنان چراغفطرت درونى خويش را خاموش كرده ومنتظر رسيدن نورى از قدرتهاى بيرونىماندهاند.
هرگاه گفته مىشود خداوند بر هر كارى قادر است، مرادكارهاى ممكن است. مثلاً اگر گفتيم فلانى رياضىدان است، معنايش آن نيست كهبتواند حاصل جمع 2+2 را 5 بياورد. زيرا اين امر محال است، نه آنكه آن شخصقادر بر جمع نمودن آن نباشد. كسانى از امام عليه السلام سؤال كردند: آياخداوند مىتواند كرهى زمين را در تخم مرغى قرار دهد؟ امام ابتدا يك پاسخاقناعى دادند كه با يك عدسىِ چشم، آسمان بزرگ را مىبينيم، سپس فرمودند:خداوند قادر است، امّا پيشنهاد شما محال است. [203] درست مانند قدرت رياضىدان كه مسئلهى محال را حل نمىكند.
سيماى منافق در قرآن
منافق در عقيده وعمل، برخورد وگفتگو، عكسالعملهايى را از خود نشانمىدهد كه در اين سوره وسورههاى منافقون، احزاب، توبه، نساء و محمّد آمدهاست. آنچه در اينجا به مناسبت مىتوان گفت، اين است كه منافقين در باطنايمان ندارند، ولى خود را مصلح و عاقل مىپندارند. با همفكران خود خلوتمىكنند، نمازشان با كسالت و انفاقشان با كراهت است. نسبت به مؤمنانعيبجو و نسبت به پيامبر صلى الله عليه وآله موذىاند. از جبهه فرارى ونسبت به خدا غافلاند. افرادى ياوهسرا، رياكار، شايعه ساز و علاقمند بهدوستى با كفارند. ملاك علاقهشان كاميابى و ملاك غضبشان، محروميّت است.نسبت به تعهّداتى كه با خدا دارند بىوفايند، نسبت به خيراتى كه به مؤمنينمىرسد نگران، ولى نسبت به مشكلاتى كه براى مسلمين پيش مىآيد شادند. امربه منكر ونهى از معروف مىكنند. قرآن در برابر اين همه انحرافهاى فكرىوعملى مىفرمايد: «انّ المنافقين فى الدّرك الاسفل من النار» [204]
203) تفسير نورالثقلين، ج1، ص 39.
204) نساء، 145.
نکته ها:
1- منافق در مسير حركت، متحيّر است. «أضاء... مشوا، أظلم... قاموا»
2- حركت منافق، در پرتو نور ديگران است. «اضاء لهم»
3- منافق به سبب اعمالى كه مرتكب مىشود، هر لحظه ممكن است گرفتار قهر خداوندى شود.«و لو شاء اللّه لذهب بسمعهم»
4- سنّت الهى، آزادى دادن به همه است و گرنه خداوند مىتوانست منافقان را كر و كور كند. «و لو شاء اللّه لذهب بسمعهم و ابصارهم»
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)