ایه 9:
يُخَدِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلّا أَنْفُسَهُمْ وَ مَا يَشْعُرُونَ
ترجمه :
(منافقان به پندار خود) با خداوند و مؤمنان نيرنگ مىكنند در حالى كه جز خودشان را فريب نمىدهند، امّا نمىفهمند!
تفسیر:
«شعور» از ريشهى «شَعر» به معناى مو مىباشد. كسى كه داراى فهم دقيق وموشكافانه باشد، اهل درك و شعور است. بنابراين منافق گمان مىكند كهديگران را فريب مىدهد، زيرا درك درست ندارد. «لايشعرون»
مراد ازحيله ومكر منافقان با خدا، يا خدعه ونيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهىاست كه آنرا مورد تمسخر و بازيچه قرار مىدهند و يا به معناى فريبكارىنسبت به پيامبر خداست. يعنى همانگونه كه اطاعت و بيعت با رسولخدا، اطاعتو بيعت با خداست [164]، خدعه با رسولخدا به منزله خدعه با خدا مىباشد كه روشن است اينگونهفريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. چنانكه اگرپزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرفكردهام، به گمان خودش پزشك را فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده استو فريب پزشك، فريب خود اوست.
برخورد اسلام با منافق، همانند برخوردمنافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام مىآورد، اسلام نيز او را در ظاهرمسلمان مىشناسد. او در دل ايمان ندارد و كافر است، خداوند نيز در قيامتاو را با كافران محشور مىكند.
در روايتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مىخوانيم: رياكارى، خدعه با خداوند است. [165]
قرآن، بازتاب كار نيك و بد انسان را براى خود او مىداند. چنانكه در اينآيه مىفرمايد: خدعه با دين، خدعه با خود است نه خدا. و در جاى ديگرمىفرمايد: «اِن أحسنتم أحسنتم لانفسكم و اِن أسأتم فلها» [166]اگر نيكى كنيد، به خود نيكى كردهايد و اگر بدى كنيد، باز هم به خود. و يادر جاى ديگر مىفرمايد: «ولا يَحيق المَكر السيّىء الاّ بَاهلِه» [167] نيرنگ بد، جز سازندهاش را فرا نگيرد.
164)من يطع الرّسول فقد اطاع اللّه« هركس از رسول پيروى كند، قطعاً از خداپيروى كرده است. نساء، 80. »انّ الّذين يُبايعونك انّما يبايعون اللّه«كسانى كه با تو بيعت كنند، همانا با خدا بيعت نمودهاند. فتح، 1.
165) تفسير نورالثقلين.
166) اسراء،7.
167) فاطر، 43.
نکته ها:
1- حيلهگرى، نشانهى نفاق است. «يخادعون اللّه»
2- منافق، همواره درفكر ضربه زدن است. «يخادعون» (كلمه «خدعه» به معناى پنهان كردن امرى واظهار نمودن امر ديگر، به منظور ضربه زدن است.) [168]
3- آثار نيرنگ، به صاحب نيرنگ بر مىگردد. «وما يَخدعون الاّ انفسهم»
4- منافق، بىشعور است ونمىفهمد كه طرف حساب او خداوندى است كه همهى اسرار درون او را مىداند [169] ودر قيامت نيز از كار او پرده برمىدارد. [170] «وما يشعرون» [171]
5 - خدعه و حيله، نشانهى عقل و شعور نيست. [172] «يخادعون... لايشعرون»
168) تفسير راهنما.
169) يعلم خائنة الاعين و ماتخفى الصدور« غافر، 19.
170) يوم تبلى السرائر« طارق، 9.
171) جمله »و ما يشعرون« را دوگونه مىتوان معنا نمود: يكى آنكه شعورندارند كه خدا اسرارشان را مىداند و ديگرى اينكه شعور ندارند كه در حقيقتبه خود ضربه مىزنند.
172) در روايات مىخوانيم: عقل واقعى آن است كه توسط آن، انسان خداوند را بندگى نمايد.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)