ایه :
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوِمِ الاَْخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ
ترجمه:
وگروهى از مردم كسانى هستند كه مىگويند: به خدا و روز قيامت ايمان آوردهايم، در حالى كه مؤمن نيستند.
تفسیر:
در آغاز اين سوره، براى معرّفى مؤمنان چهار آيه و براى شناسايى كفّار دوآيه آمده است. در اين آيه و آيات بعد كه شمار آن سيزده آيه است، گروه سومىرا معرّفى مىكند كه منافق هستند. اينان نه ايمان گروه اوّل را دارند و نهجرأت و جسارت گروه دوم را در ابراز كفر. منافق، همانند موش صحرايى است كهبراى لانهاش دو راه فرار قرار مىدهد، يكى از آن دو را باز مىگذارد و ازآن رفت و آمد مىكند و ديگرى را بسته نگه مىدارد. هر گاه احساس خطر كندبا سر خود راه بسته را باز كرده و مىگريزد. نام سوراخ مخفى موش «نافقاء»است كه كلمه منافق نيز از همين واژه گرفته شده است. [161]
نفاق، داراى معناى گستردهاى است كه هركس زبان وعملش هماهنگ نباشد، سهمىاز نفاق دارد. در حديث مىخوانيم: اگر به امانت خيانت كرديم و در گفتاردروغ گفتيم و به وعدههاى خود عمل نكرديم، منافق هستيم گرچه اهل نماز وروزه باشيم. [162]
نفاق، نوعى دروغِ عملى و اعتقادى است و رياكارى نيز نوعى نفاق است. [163]
161) قاموس و مفردات.
162) سفينةالبحار، ج2، ص605.
163) تفسير نمونه.
نکته ها:
1- ايمان، يك مسئله قلبى است وبه اظهارات انسان بستگى ندارد. «ماهم بمؤمنين»
2- اساس ايمان، ايمان به مبدأ و معاد است. «آمنا باللَّه و باليوم الآخر»
3- خداوند از درون انسان، آگاه است. «وما هم بمؤمنين»
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)