کدام بهتر است موتور عقب یا موتور وسط؟
در علم طراحی پلت فرم خودرو، محل قرارگیری پیشرانه نقش مهمی در انتقال نیرو ایفا می کند. پیشرانه ها عموماً یا در قسمت عقب خودرو هستند، یا در میانه آن و یا در جلو. این ساختار در کنار نوع دیفرانسیل، به شدت در فرمان پذیری و شتاب گیری خودرو موثر است.
دیفرانسیل ها نیز به 3 صورت RWD (محور متحرک عقب)، FWD (محور متحرک جلو) و AWD (دو محور متحرک) ساخته می شوند. اما به راستی کدام ساختار از همه بهتر است؟ هرگز به صورت تئوری نمی توان به این سوال جواب داد. به همین خاطر سایت معتبر Car & Driver اقدام به یک بررسی میدانی در این راستا کرده است. در یک سوی میدان پورشه Cayman R با قوای محرکه موتور وسط دیده می شود و در سوی دیگر نیز پورشه 911GTS با قوای محرکه موتور عقب به چشم می خورد. با ما باشید تا ببینیم انتهای این رقابت چه می شود.
Porsche Cayman R - موتور وسط
تا پیش از تولید کیمن، تمام محصولات پورشه یک خاصیت داشتند؛ پر قدرت و گران. با پیشرفت رقبا، گرانی می توانست بازار را از دستان این خودروساز بنام خارج کند. بنابر این تولید یک نمونه پرقدرت ولی نه چندان گران را در دستور کار خود قرار داد. این خورو زیبا با پیشرانه ای 4/3 لیتری شش سیلندر خطی تولید شد. از لحاظ فرم و ساختار نیز به این خودرو MR (پیشرانه وسط- محور محترک عقب) می گویند. قدرت خروجی اش 330 اسب بخار در دور موتور 7400 دور در دقیقه و گشتاورش 273 پوندفوت در دو موتور 4750 دور در دقیقه است. ضریب تراکم این خودرو 5/12 بر یک ثبت شده است. قیمت پایه این کیمن 69 هزار و 300 دلار اعلام شده است.
Porsche 911 GT3- موتور عقب
آن زمان که پورشه این محصول را ساخت، گفت چیزی تولید کرده است که تنها هدفش پیروزی است. در حقیقت همین طور هم هست، این خودرو یکه تاز مسابقات کلاس GT شده است. به اصل داستان بپردازیم. پورشه فوق یکی از بهترین مدل های خانواده محبو 911 است. ساختار طراحی آن RR (پیشرانه عقب- محور متحرک عقب) است. جعبه دنده اش شش سرعته نیمه اتوماتیک تمام مسابقه ای طراحی شده است. با دیفرانسیل ALS (کنترل میزان فعالیت) نیز بهترین دریف ها ممکن می شود. پیشرانه این خودرو با حجم 8/3 لیتر است که به آرایش عجیب و مهندسی خوابیده درآمده است. قدرت خروجی اش هم 435 اسب بخار اعلام شده است. قیمت پایه این مدل 112 هزار دلار اعلام شده است.
نتایج
به مهم ترین قسمت رسیدیم. ریز به ریز نتایج را بررسی می کنیم تا متوجه شویم کدام بهتر بوده است. در شتاب صفر تا 50 کیلومتر در ساعت، هر دو یک سان زمان 6/1 ثانیه را کسب کرده اند. در شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت، کیمن 2/4 و 911 توانست 6/3 ثانیه را ثبت کند. در شتاب صفر تا 160 کیلومتر در ساعت برای کیمن 2/10 و برای 911 دقیقاً 2/8 ثانیه ثبت شده است. در قسمت یک چهارم مایل نیز باز همه به برتری 911 جی تی بر می خوریم. چرا که کیمن این مسیر را طی 7/12 ثانیه با سرعت 177 کیلومتر در ساعت طی کرد ولی 911 در 8/11 ثانیه و با سرعت 193 کیلومتر در ساعت آن را پیمود. یکی از برتری های سایت کار اند درایور، ثبت شتاب های میانه با آخرین دنده است. در قسمت شتاب بین 10 تا 80 کیلومتر در ساعت، کیمن توانست 8/4 و 911 توانست 5/4 ثانیه را ثبت کند. اما در شتاب بین 50 تا 80 کیلومتر در ساعت یک اتفاق شگرف رخ داد.
این کیمین بود که توانست در 7/2 ثانیه آن را طی کند ولی 911 به رقم تاسف بار 2/7 ثانیه رسید از طرفی در شتاب بین 80 تا 110 کیلومتر در ساعت باز هم کیمن عدد مناسب 3 ثانیه را کسب کرد ولی 911 به رکورد 8/6 ثانیه رسید. در قسمت سرعت نهایی رقم ثبت شده برای کین 278 کیلومتر در ساعت و رقم ثبت شده برای 911 معادل 310 کیلومتر در ساعت است. داده های بالا به مهندسان نشان می دهد اگر پیشرانه قدرتمندی در دست است، چنانچه آن را به صورت Mid Engine(موتور وسط) طراحی کنند در همه حالات بازده فوق العاده ای خواهد داشت.
بخش دانش و زندگی تبیان
منبع:
روزنامه ایران
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)