چارچوب مفهومی
همانگونه که در این تحقیق ذکر شده است FASB از چارچوب مفهومی خود در فرایند ارائه استانداردهای حسابداری استفاده می کند . این هیئت با این بیانیه موجود در تحقیق موافق است که « دارا بودن یک چارچوب مفهومی روشن و ثابت گامی ضروری در جهت تسهیل نمودن حرکت به سیو یک روش هدف گراتر است . » این تحقیق اظهار می دارد که FASB باید تلاش های زیر را جهت بهبود چارچوب مفهومی خود در حین حرکت به یک روش هدف گراتر در وضع استاندارد ها به کار گیرد :
1- به طور واضح تر مشخص نمایند که چگونه می توان میان ارتباط ، قابلیت اطمینان و قابلیت قیاس توازن ایجاد نمود ،
2- تناقضات موجود میان بحث فرایند درآمدها و تعاریف ارکان بیانیه های مالی را برطرف نماید .
3- الگویی را برای انتخاب از میان مشخصه های اندازه گیری ممکن ارائه نماید .
این هیئت به تغییرات ضروری معینی که در اظهاریه های مفاهیم آن در سه مورد از طرح های دستور جلسه اخیر خود می پردازد .به ویژه ، طرح تعیین در آمد به تناقضات موجود میان فرآیند در آمدها و تعاریف ارکان می پردازد . طرح های بدهی ها و سرمایه به بیان مجدد تمایز میان بدهی ها و سرمایه و ابعاد تعریف بدهی ها می پردازد. به عنوان بخش اهداف دراز مدت طرح مقیاس ارزش خالص ، این هیئت به بررسی چگونگی به کارگیری ویژگی های کیفی ارتباط و قابلیت اطمینان در انتخاب یک ویژگی اندازه گیری مناسب می پردازد . طرح های اخیر بر دو پیشنهاد اول جهت بهبود چارچوب مفهومی تاکید می نماید . در مورد پیشنهاد سوم ، هیئت استانداردهای حسابداری کانادا ( ACSB ) ازسوی IASB و شرکای رابط « در وظع استانداردها اخیرا” درحال انجام یک طرح تحقیقاتی است : با عنوان اهداف – مفاهیم اندازه گیری . کارکنان FASB از نزدیک این طرح تحقیقاتی را دنبال نموده و در صورت لزوم در آن مشارکت می کنند . هدف این تحقیق مشخص نمودن مناسب ترین زیر بنای اندازه گیری جهت برآورد سرمایه و بدهی ها در هنگامی است که استانداردهای حسابداری نیازمند شناسایی اولیه یا اندازه گیری مجدد باشد .
اخیرا” این هیئت با اجرای یک طرح « چارچوب های مفهومی » با هدف روشن نمودن ، تکمیل و ثبات درونی چارچوب مفهومی موافقت نموده است . در یک نشست مشترک در آوریل سال 2004 ، هیئت IASB و هیئت FASB موافقت نمودند که چنین طرحی باید به طور مشترک انجام شود یعنی این هیئت ها باید جهت ارائه یک چارچوب مفهومی مجزا، کامل و دارای ثبات درونی که بتوان در هر دو هیئت مورد کاربرد قرار داد با یکدیگر همکاری نمایند . در اجرای این FASB طرح ، چارچوب موجود خود را تکمیل و اصلاح خواهد نمود به جای اینکه همه بخش های این چارچوب را مورد بازبینی قرار دهد . این هیئت ها در نظر دارند به تعیین موضوعات حل نشده دشواری پرداخته و تاکیدی نمایند که در طرح های مختلف وضع استاندارد و به اشکال بسیار مختلف مجددا” ظهور می یابد ( موضوعات میان بر ) . این هیئت ها معتقد ند که تفکیک نمودن موضوعات مفهومی « میان بر» امکان ایجاد پیشرفت های پربازده تر رهنمودهای سطح استانداردهای یکسان و هم گرا و دارای کیفیت بالا را فراهم می سازد . در زیر نمونه هایی ازموضوعات « میان بر » ارائه شده است :
• عبارت « محتمل » که د رتعاریف دارایی ها و بدهی های FASB وجود دارد ( اما در معیارهای شناسایی این هیئت وجود ندارد )
• تعاریف بدهی ها
• حسابرسی حقوق تعهدات قراردادی .
• « واحد حسابرسی » که هم شامل تجمع و هم شامل جداسازی است .
هنگامی که موضوعات میان بر مشخص گردیدند ، این موضوعات باید اولویت بندی گردند و یکی از عوامل تعیین کننده اولویت این است که این موضوعات با چه دفعات تکراری در طرح های سطح استاندارد ایجاد می گردند . عامل تعیین کننده دیگر به وابستگی میان موضوعات میان بر مرتبط است و بیشترین اولویت برای موضوعاتی در نظر گرفته می شود که تفکیک سایر موضوعات میان بر به آن بستگی دارد . عامل تعیین کننده دیگری نیز وجود دارد که شامل موضوعاتی است که همگرایی چارچوب های FASB و IASB را افزایش می دهد . بعد دیگر چارچوب مفهومی که این هیئت به بهبود و افزایش آن مبادرت ورزیده است به افشاء اظهارات مالی مرتبط است . ACSB به نیابت از سوی IASB و FASB به انجام تحقیق اصولی در رابطه با یک چارچوب افشایی می پردازد که بخشی از فعالیت چارچوب مفهومی کلی است که در بالا ذکر گردید . چنین چارچوب افشایی یک زیر بنای مفهومی را برای انجام تصمیم گیری ها در رابطه با معرفی و شرایط افشاء استانداردهای حسابداری جدید ارائه می نماید .
یک وضع کننده استاندارد درایالات متحده
در این تحقیق عنوان شده است که « تحت یک روش هدف گرا، امکان افزایش تعداد وضع کنندگان استاندارد وجود ندارد » و توضیح می دهد که « تنها یک وضع کننده موازین استاندرد وجود دارد » . در اواخر سال 2002 ، FASB به توافق با کمیته اجرایی استانداردهای حسابداریAICPA دست یافت که باعث ارائه کنترل مستقیم تر در استانداردهای وضع شده توسط این هیئت گردید . به دنبال یک دوره موقتی که باید در سال 2004 پایان یابد، ACSEC وضع اظهارات موقعیت را متوقف می سازد اما وضع نمودن رهنمودهای حسابداری و حسابرسی را دامه می دهد . کارکنان FASB همچنان به بررسی رهنمودهای حسابداری و حسابرسی را و همچنین تغییرات ایجاد شده در رهنمودهای فعلی می پردازند اگر چه ، این هیئت دیگر اجازه صدور رهنمودهای حسابداری و حسابرسی را نمی دهد . هدف اصلی بررسی رهنمودها از سوی کارکنان اطمینان ازاین مسئله است که این رهنمودها به وضع رهنمودهای تشریحی معتبر که باید از سوی FASB ارائه گردد نمی پردازند .
در ژانویه سال 2003 ، این هیئت مشارکت خود را در فرایند EITF از طریق افزودن دو عضو دیگر هیئت به کمیته دستور کار EITF و الزامی نمودن این مسئله که همه تصمیمات توافقی EITF با موافقت FASB پیش از عملیاتی شدن آنها صورت گیرد افزایش داد . در نتیجه این اقدامات ، FASB تنها وشع کننده تعیین شده استانداردها د رایالات متحده محسوب می شود .
اتحاد بین المللی
دراین تحقیق عنوان شده است که « ایجاد یک تغییر مداوم از سوی FASB به سمت یک روش هدف گرا تر باید به تسهیل فرآیند اتحاد بینجامد . » FASB متعهد است تا به همکاری با IASB و سایر هیئت ها جهت دستیابی به هدف ایجاد یک مجموعه مجزا از استانداردهای حسابداری دارای کیفیت بالا بپردازد که بتوان از آن هم به صورت داخلی و هم بین المللی جهت حمایت از بازارهای سرمایه جهانی سالم استفاده نمود . همانگونه که پیش از این ذکر گردید ، FASB اخیرا” با انجام یک تحقیق با همکاری IASB موافقت نموده است تا یک چارچوب مفهومی معمول را ارائه دهد . همچنین FASB در طرح های مشترک بسیاری با IASB مشارکت دارد . طرح های شامل منابع مشترک کارکنان ، انجام هر گونه فعالیت استانداردهای حسابداری مشابه می باشد . اخیرا” ، FASB و IASB به انجام طرح های مشترک مبادرت نموده اند تا به شناسایی درآمدها ، ترکیبات تجاری ( روش های خرید ) و گزارش عملکردهای مالی بپردازند .
این دو هیئت همچنین به دنبال انجام یک پروژه مشترک کوتاه مدت هستند که احتمالا” منجر به ارائه تعدادی استانداردها می گردد که در مناطق خاصی باعث دستیابی به اتحاد می گردد. حوزه این طرحهای اتحادی کوتاه مدت محدود به تفاوت های موجود در استانداردهای گزارش مالی بین المللی و GAAP ایالات متحده است که به نظر می رسد در آن دستیابی به اتحاد در یک راه حل دارای کیفیت بالا در کوتاه مدت امکان پذیر می باشد . به دلیل ماهیت این تفاوت ها انتظار می رود که بتوان با انتخاب از میان GAAP و IFRS ایالات متحده به یک راه حل دارای کیفیت بالا دست یافت . موضوعاتی که اخیرا” از سوی FASB در بخش طرح اتحاد کوتاه مدت آن مورد توجه قرار گرفته است شامل تغییرات حسابداری و اصلاح خطاها ، سودهای به دست آمده در هر شراکت ، تبادل دارایی های پربازده ، مالیات بر در آمدها و هزینه دارایی ها می باشد .
به علاوه همانگونه که در این تحقیق عنوان شده است FASB و IASB متعهد شده اند تا در هر زمان ممکن در دستورات جلسه یکدیگر مشارکت نمایند . در نشستی مشترک در آوریل سال 2004 ، این هیئت ها موافقت نمودند که در اصل هر استاندارد حسابداری مهم باید به صورت مشترک و با هدف وضع نمودن استانداردهای مشابه یا یکسان به طور همزمان د رایالات متحده و در حوزه هایی که از IFRS استفاده می کنند وضع گردد. مطابق با این تصمیم این هیئت ها با گسترش طرح های مشترک دستورات جلسه موافقت نمودند تا طرح های بدهی ودارایی FASB و طرح این هیئت در زمینه معیارهایی برای از بین بردن بدهی ها و همچنین طرح IASB در زمینه حسابرسی معاملات بیمه ای را در بر گیرد . به علاوه ، پس از تعدادی طرح های احتمالی که باید به دستور جلسه مشترک افزوده گردد، این هیئت ها بر روی سه طرحی که باید برای تایید دستورات جلسه مشترک افزوده گردد، این هیئت ها بر روی سه طرحی که باید برای تایید دستورات جلسه مشترک به عنوان منابع موجود موافقت نمودند ( که شامل منافع کارکنان ، اجاره داری و دارایی های غیر عینی است ). همچنین این هیئت ها موافقت نمودند تا فرصت های موجود در اتحاد بیشتر یا پیشرفت در گزارشات مالی از طریق یک یا چند طرح کوتاه مدت مرتبط با اسناد مالی را ارزیابی نمایند .
سلسله مراتب GAAP
دراین تحقیق عنوان شده است به این دلیل که چارچوب مفهومی به منظور کمک به FASB در مشاوره های این هیئت ایجاد شده است ، سلسله مراتب GAAP موجود ، اقدامات صنعتی را فوق چارچوب مفهومی FASB قرار می دهد . در این تحقیق عنوان شده است « هنگامی که FASB تلاشهای خود جهت بهبود چارچوب مفهومی را تکمیل نمود آن بخش از آثار ثبت شده نه تنها باید به عنوان یک رهنمود برای FASB در مشاوره های بعدی عمل نماید بلکه به عنوان رهنمودی برای متخصصان حسابداری محسوب می گردد زیرا این افراد در تلاش برای رقع موضوعات دشوار عملی می باشد که هیچ راهنمای روشنی برای آنها در آثار مکتوب وجود ندارد . کاربرد مستقیم چارچوب مفهومی از سوی تهیه کنندگان و حسابرسان جهت تکمیل استانداردها باید به وضع کنندگان استانداردها امکان تهیه پیش نویس استانداردهای موجز تری را نسبت به آنچه در توان آنها است بدهد. اعضاء این هیئت و کارکنان آن با نمایندگان PCAPA و AICPA ملاقات نمودند تا در زمینه تغییرات احتمالی در سلسله مراتب GAAP بحث و بررسی نمایند . این هیئت با این پیشنهاد ذکر شده در تحقیق موافق است که سطوح مختلف سلسله مراتب GAAP کاهش یابد و اینکه اهمیت بیشتری به چارچوب مفهومی داده شود . این هیئت قصد دارد سندی را برای اظهار عمومی وضع نمتید که حرکت سلسله مراتب GAAP در آثار مکتوب FASB را نشان دهد . همچنین این طرح به هدف طولانی مدت هیئت در ایجاد دو سطوح اساسی آثار مکتوب یعنی آثار تدوینی و آثار غیر معتبر بپردازد . از آنجایی که این هدف تا زمانی که ساده سازی و تدوین و آثار غیر معتبر بپردازد . از آنجایی که این هدف تا زمانی که ساده سازی و تدوین طولانی مدتی که در زیر بیان گردیده است تکمیل نگردد قابل دستیابی نیست ، این هیئت باید روشی موقتی را برای ریشه دارکردن سلسله مراتب GAAP موجود ارائه دهد . همچنین باید فرایند ها و روش هایی را برای بررسی رهنمودها و تغییرات حسابداری و حسابرسی ایجاد نمایند که باید در این رهنمودها و سایر آثار مکتوبی که توسط وضع کنندگان استاندارد ارائه گردیده است ایجاد گردد.
دسترسی به آثار مکتوب معتبر
دراین تحقیق خاطر نشان شده است که « یکی از نگرانی ها و دلایل نا امیدی که متخصصین حسابداری با آن مواجهند عدم وجود یک پایگاه داده ای جداگانه و قابل جستجو شامل همه رهنمودهای معتبر است. » دراین تحقیق عنوان شده است که معقول و مناسب است که FASB باید مسئولیت ارائه و نگهداری چنین پایگاه داده ای ار بر عهده داشته باشد با ذکر مکتنیسم سرمایه گذاری FASB که توسط قانون Sarbanes-oxley – صورت گرفته است . در این تحقیق عنوان شده است که « هدف طولاین مدت باید جهت در دسترس بودن آزادانه اسناد FASB صورت گیرد . این هیئت موافقت میکند که وجود یک پایگاه داده ای قابل جستجو فراگیر بسیار مطلوب بوده و اخیرا” مشاوری را استخدام نموده است تا به بررسی موضوعاتی که باید در صورت انجام طرحی جهت شناسایی آثار مکتوب حسابداری در منابع قابل جستجو الکترونیکی معتبر مجزا رفع گردند. بپردازد . این هیئت موافقت می کند که ایجاد چنین پایگاه داده ای نیازمند تفکیک موضوعات مختلف مفهومی ، مالی و پشتیبانی در طی چند سال است . کارکنان FASB به بررسی یک طرح تدوینی احتمالی به همراه کارکنان SEC در ژوئن سال 2004 پرداختند . این طرح همچنین باید توسط متولیان بنیاد حسابداری مالی ( FAF ) مورد بررسی قرار گرفته و تائید گردد. این هیئت همچنین موافقت می کند که دستیابی رایگان به یک پایگاه داده ای فراگیر بسیار مطلوب است وعنوان می کند که سرمایه گذاری اخیر این هیئت از محل کارمزد حمایت حسابداری این امر را امکان پذیر می سازد . اگرچه هر گونه تصمیم گیری نهایی پیرامون این مسئله که آیا این پایگاه داده ای به صورت رایگان در دسترس قرار گیرد به تصمیم مسئولین FAF مرتبط است .
در ضمن ، FASB در تلاش است تا محصولات خود را به شیوه های زیر بهبود بخشد :
a . امکان دسترسی رایگان به اظهاریه های مفهومی و استانداردهای FASB جهت دانلود نمودن در وب سایت FASB . ( انجام شده است ) .
b . متن فعلی را گسترش داده وضعیت کارکنان FASB ، راهنمای اجرای اسناد پرسش و پاسخ کارکنان ، و منابع آثار مکتوب AICPA را در آن بگنجاند و به این ترتیب قابلیت بازیابی این بخش های راهنمای اجرایی را بهبود بخشد .
C . سیستم تحقیقات حسابداری مالی فعلی را به صورت مبتنی بر وب سایت تبدیل نموده و فراوانی روز آمدها را افزایش دهد .
d. اظهار ریه های رسمی اصلی ار در یک ساختا ر« غیر قابل اصلاح » قرار دهد . به علاوه مشاورین یم توانند به نشست های عمومی هیئت از طریق گزارشات شنیداری اینترنتی به طور رایگان گوش دهند . به خلاصه های طرح موجود در وب سایت دسترسی پیدا کند که پس از هر نشست روز آمد می گردد.
برر سی کلی آثار مکتوب
صفحات 9 و 62 شامل جدولی از بخش های عملکردی پیشنهادی است . یکی از این بخش های عملکردی اجرای یک « بررسی کلی استانداردهای فعلی جهت مشخص نمودن و پرداختن به استانداردهای وابسته به قانون » از سوی FASB است . همانگونه که در صفحه 41 عنوان شده است این هیئت اخیرا” از فرایندی جهت شناسایی و اولویت بندی طرح های احتمالی آتی استفاده نموده است . هدف از این بررسی جامع ارائه یک دستور کار فنی مشترک طولانی مدت به همراه IASB است .این هیئت تصمیم ندارد طرح مجزایی را جهت شناسایی استانداردهای مبتنی قانون انجام دهد و آنها را با استانداردهای هدف گرا جایگزین نماید. اگر چه به بررسی این مسئله می پردازد که آثار مکتوب موجود در تصمیم گیری آتی دستور کار و همچنین معیارهای فعلی دستور کار که منجر به بهبود گزارشات مالی و دستیابی به اتحاد می گردد مبتنی بر قانون ایت یا خیر . FASB معنقد است که مناطقی که نیاز به توجه بیشتر دارند مناطقی هستند که یا دارای هیچ گونه راهنما نیستند یا دارای رهنمودهای غیر عملی می باشند و شامل مناطقی نیستند که دارای استانداردهای مبتنی بر قانون و در عین حال استانداردهای عمیلیاتی باشند .
نتیجه گیری
هیئت امیدوار است این بخش پاسخگوی پیشنهادات ذکر شده در این تحقیق باشد. همانگونه که دراین تحقیق بیان گردید ، بسیاری از عملکردهای توصیه شده هم اکنون در حال اجرا هستند . این هیئت گفتگوی آتی با کارکنان SEC در زمینه فعالیت برای دستیابی به هدف کلی اطمینان از این مسئله که سیستم گزارش مالی آمریکا بهترین سیستم در جهان بوده و از طریق آن اطمینان سرمایه گذاران را از این سیستم افزایش می دهد را ارج می نهد.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)