نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: تپه‌هاي باستاني گلستان آبکش شده‌اند

  1. #1
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    تپه‌هاي باستاني گلستان آبکش شده‌اند

    اغلب آثار تاريخي رو به نابودي
    تپه‌هاي باستاني گلستان آبکش شده‌اند


    100913123332

    جام جم آنلاين: اسدالله معطوفي محقق و پژوهشگر تاريخ و استاد دانشگاه در گلستان گفت: 95 درصد تپه هاي تاريخي استان کنده کاري و حفاري غيرمجاز شده است. حفاري غيرمجاز در بيشتر تپه هاي تاريخي مشهود بوده و اين امر وضعيت مناطق تاريخي استان را نگران کننده کرده است.

    وي اظهار داشت: اين در حالي است که برخي تپه هاي باستاني نظير تپه باستاني «سلطان دوين» در استان بر اثر حفاري غيرمجاز همانند آبکش شده است و حفاري غيرمجاز آفتي جدي براي تپه هاي باستاني شده است.

    اين محقق و پژوهشگر تاريخ و استاد دانشگاه در گلستان خاطرنشان کرد: استفاده از وسايلي مانند فلزياب و گنج ياب موجب آسيب جدي به تپه ها و مناطق و ابنيه هاي باستاني شده است و متاسفانه آگهي فروش فلزياب و گنج ياب به صورت رسمي در معابر و خيابانها ديده مي شود.

    به گفته معطوفي، نبود يک نيروي متخصص و رسمي به عنوان پاسدار و حافط ابنيه هاي تاريخي و ميراث فرهنگي از ديگر عواملي است که روند تخريب مناطق تاريحي و باستاني را شدت بخشيده است.

    اين باستان شناس و استاد دانشگاه بيان داشت: علاوه بر تپه هاي تاريخي، معماري و بافت خانه هاي تاريخي در گرگان روبه نابودي و تخريب است.

    وي عنوان کرد: حتي «خانه باقري» که مقرر بود مرمت شود نيمه کار رها شده و بقيه خانه هاي تاريخي نيز به حال خود رها شده اند و بافت تاريخي شهر گرگان در معرض انواع آسيبها مانند ورود فاضلاب و پسابها، بارندگي، موريانه خودرگي و... قرار دارد.

    اين محقق و پژوهشگر تاريخ و استاد دانشگاه در گلستان به وضعيت آب انبارهاي استان اشاره و اضافه کرد: متاسفانه وضعيت آب انبارها نيز نابسامان بوده و اين اماکن نيز در حال نابودي تدريجي است.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  2. کاربر مقابل از sorna عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  3. #2
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    پیش فرض

    آب انبارهايي که برج و آپارتمان مي شوند
    معطوفي بيان داشت: به عنوان نمونه تا چند سال پيش يک آب انبار در جوار امامزاده عبدالله گرگان وجود داشت که اکنون اثري از آن نيست و آب انبار منطقه ميرکريم گرگان نيز در حال تبديل شدن به برج و آپارتمان است.

    وي يادآورشد: بناهاي تاريخي که در گميشان، بندرگز و بناور، روستاهاي شاهکوه، زيارت و بندرگز وجود دارد در معرض تخريب و نابودي هستند و هيچ اقدامي براي مرمت آنها صورت نگرفته است.

    محقق و استاد تاريخ دانشگاه در گلستان عنوان کرد: يک حمام با بافت تاريخي و قديمي که آخرين حمام قديمي در استان است و در سيامرگو دهنه محمد آباد شهر فاضل آباد وجود دارد که در حال تخريب است.

    وي اظهار داشت: آخرين آسياب قديمي گلستان نيز در روستاي محمد آباد که به صورت آبدنگ است در حال نابودي است و بايد براي مرمت آن اقدام شود.

    معطوفي افزود: نبود مديران متخصص و عاشق در حوزه ميراث فرهنگي استان، نبود کارشناسان متخصص و کمبود بودجه از عوامل اصلي شدت بخشي نابودي ميراث فرهنگي استان را شدت بخشيده است.

    محقق و پژوهشگر تاريخ و استاد دانشگاه در گلستان يادآورشد: اگر هم بودجه اي براي ميراث فرهنگي استان تخصيص يابد، متوليان امر نمي دانند چگونه هزينه کنند، در حاليکه بايد بيشتر به مقوله ميراث فرهنگي در استان پرداخته شود.

    در دنیا هیچ بن بستی نیست.یا راهی خواهم یافت،یا راهی خواهم ساخت



  4. کاربر مقابل از sorna عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/