نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: علي آباد سرزمين آبشارهاي رويايي

  1. #1
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4891
    Array

    علي آباد سرزمين آبشارهاي رويايي

    علي آباد سرزمين آبشارهاي رويايي

    100869944380

    جام جم آنلاين: علي آباد کتول، سرزمين آبشارها و چشمه سارهاي رويايي و ديدني با طبيعتي زيبا و منحصر بفرد در شرق گلستان براي ميزباني از مهمانان نوروزي نيازمند تکميل زيرساختهاست و به رغم جاذبه هاي چشم نواز و خيره کننده اش همچنان مهجور باقيمانده است.

    هنوز بسياري از طبيعتگردان و گردشگران از وجود اين شهرستان زيبا و پرپيشينه به رغم داشته هاي فراوان طبيعي و فرهنگي بي خبر هستند که شناسايي و معرفي بيشتر جاذبه هاي منطقه از سوي متوليان امر ضروري است.
    پيشينه تاريخي علي آبادکتول تا هفت هزار سال شناسايي ‏شد و در پي نخستين فصل بررسي هاي شهرستان علي آباد در سال ‏‏86، به شناسايي 130 تپه و بنا که مربوط به دوران پيش از ‏تاريخ اسلامي است، انجاميد.‏

    قديمي ترين اثر شناسايي شده دراين شهر، محوطه اي مربوط ‏به هزاره چهارم پيش از ميلاد يعني هفت هزار سال پيش و جديدترين ‏آنها را مربوط به دوره پهلوي اول است.

    تاريخ اين منطقه به پيش از هزاره چهارم پيش ‏از ميلاد مي رسد و باستان شناسان اين اداره کل براي تعيين دقيق ‏قدمت اين شهر بررسي تاريخي غارهاي اين شهرستان را در دستور ‏کار خود قرار داده اند.‏

    آبشار کبودوال از مهمترين جاذبه هاي آبي شهرستان علي آبادکتول ‏است که اين مجموعه آبشار در دره اي نسبتا عميق ‏و بسيار زيبا و در جنگل انبوه و ديدني کبودوال واقع شده ‏است.

    کبودوال در پنج کيلومتري جنوب علي آبادکتول قرار دارد. ‏ايجاد امکاناتي چون نمازخانه، فروشگاه، سرويس بهداشتي و ‏ساختمان اطلاع ‎رساني از جمله اقدامات انجام شده در اين مجموعه است.

    احداث سنگفرش مسير‎ ‎دسترسي به طول 200 متر، احداث پل سنگي ‏و ديواره سنگي، ايجاد روشنايي پايه فلزي مسير دسترسي به پارک ‏کبودوال و انتقال برق فشار قوي و نيز ساخت کمپينگ شامل ‏سکوها،‎ ‎آلاچيق ها، تاسيسات برق و روشنايي کمپ از ديگر اقدامات ‏است.

    پيش از اين بررسي ها، باستان شناسان تعداد ‏آثار و محوطه هاي تاريخي- فرهنگي اين شهرستان را تا 70 اثر ‏تخمين زده بودند که با اين بررسي ها، باستان شناسان موفق به ‏شناسايي130 اثر داراي ارزش ثبتي در فهرست آثار ملي شدند.

    ‏آثار شناسايي شده شامل محوطه، تپه و بناهاي تاريخي است و ‏بناهاي شناسايي شده متعلق به دوران اسلامي است که شامل چهار ‏حمام، يک بناي مسکوني، يک پل و يک آسياب آبي است که بيشترين ‏آثار شناسايي شده در بخش جلگه اي شهرستان کتول قرار دارد.‏

    صنايع دستي رايج اين شهرستان قالي، ‏نمد، پارچه هاي دستباف ابريشمي موسوم به «چوخا» و چادرشب ‏بافي است که اکنون برخي از جاذبه هاي دستي روبه فراموشي است.
    ‏‏
    بررسي ها نشان مي دهد که " کتول " از دو واژه‎ ‎اوستايي " کته " و " اول " تشکيل شده که کته ‏به معناي جا و مکان و اول به معناي ‎شيب، دره و گودال است و ‏" کتول " هم به مجموعه آبادي هايي گفته مي شود که در درون دره‎ ‎کوه قرار دارد. زبان رايج اهالي اين منطقه طبري و فارسي است اما با اين حال گويشهاي سيستاني، شاهرودي و خراساني در ‏بين مهاجران رواج دارد.

    شهرستان علي آبادکتول از شهرستان هاي مرکزي ‏استان گلستان است که به دليل داشتن موقعيت طبيعي مرتبط با ‏مناطق جنگلي از نظر جاذبه هاي گردشگري‎ ‎موقعيت مناسبي دارد که ‏از جمله جاذبه هاي اکوتوريستي اين شهرستان مي توان به ‏ارتفاعات و قله هاي آن اشاره کرد. کوه تکيانو در 22کيلومتري جنوب شرقي علي آباد و در فاصله هفت کيلومتري جنوب ‏روستاي افراتخته قرار گرفته و ارتفاع اين کوه دو هزار و 901 متر است.

    ‏اين کوه، سرچشمه رودهاي افراخته و کردروي است و ‎همچنين‎ ‎ققلند(قره قلند) با ارتفاع اين کوه حدود و سه هزار و 39 متر در 27 ‏کيلومتري جنوب علي آباد و در هشت کيلومتري جنوب شرقي روستاي ‏اَلِستان قرار گرفته است.

    کوه نيمه جنگلي قرقلند ‏سرچشمه رودهاي گل يوري، رودبار الستان و آقران است و ‏چشمه هاي متعددي از اين کوه سرچشمه مي گيرند و سرازير مي شوند‎.‎‏ ‏کوه نيمه جنگلي گل نيز در 26 کيلومتري جنوب‏‎ ‎علي آباد و در ‏فاصله شش کيلومتري جنوب شرقي روستاي الستان واقع شده و ‏ارتفاع آن سه هزار و 10 متر است. اين کوه سرچشمه رودهاي الستان و ‏آخران است.
    ‎‏
    نيله ته هم جزو کوه هاي اين شهرستان است که ‏در 25 کيلومتري جنوب علي آباد و در هشت کيلومتري جنوب شرقي ‏روستاي الستان از توابع کتول واقع شده است. ارتفاع اين کوه ‏نيمه جنگلي2830 متر است. رودهاي الستان و رودبار و چشمه هاي ‏فراواني از اين کوه سرازير مي شوند.‏‎‏ 25 کيلومتري جنوب علي آباد و در هشت کيلومتري جنوب شرقي ‏روستاي الستان از توابع کتول واقع شده است. ارتفاع اين کوه ‏نيمه جنگلي2830 متر است. رودهاي الستان و رودبار و چشمه هاي ‏فراواني از اين کوه سرازير مي شوند.‏

    جاذبه هاي آبي شهرستان علي آبادکتول عبارتند از: ‏رودخانه چاه علي از دامنه غربي، کوه رشته خاک در 16 کيلومتري ‏شرق‎ ‎علي آباد سرچشمه مي گيرد و پس از عبور از روستاي مشيرآباد به ‏دشت گرگان وارد مي شود‎ ‎و رو به سوي شمال غربي از کنار روستاي ‏کنيزک، گلي جان و ايمر به درياچه ايمر‎ ‎مي ريزد.

    شاخه ديگر آن به ‏سوي غرب متوجه مي شود و در هشت کيلومتري شرق سيمين شهر به ‏رودخانه گرجوان وارد مي ريزد، رودخانه گرجوان نيز از ديگر ‏رودخانه هاي اين شهرستان رودخانه گرجوان است که از به هم ‏پيوستن رودهاي " وجادره " و " زرين گل " در هشت‎ ‎کيلومتري جنوب شرقي ‏علي آباد کتول تشکيل مي شود و رو به سوي شمال، روستاي " املک " و " ‏«سنگدوين " از ناحيه کتول را مشروب مي کند و پس از عبور از ‏شرق درياچه قاسم خان، روستاي بدراق را پشت سر مي گذارد. پس از ‏انحراف به سوي غرب و مخلوط شدن با رودخانه چاه علي در سه ‏کيلومتري شرق سيمين شهر به گرگانرود مي ريزد.

    علي آباد سرزمين رويا ها و بهشت طبيعت گردان‏همزمان با فرارسيدن سال نو براي ميزباني مسافران مهياست، هر چند کمبود زيرساختهاي گردشگري در ايام نورزي بيشتر نمايان خواهد شد.

  2. 2 کاربر مقابل از sorna عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/