نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: «نقش سينما در شكل‌گيري قدرت‌ نرم در جهان»

  1. #1
    عضو سایت
    گاه برای ساختن باید ویران کرد، گاه برای داشتن باید گذشت ، و گاه در اوج تمنا باید نخواست!
    تاریخ عضویت
    Jun 2011
    محل سکونت
    یک خانه
    نوشته ها
    25,040
    تشکر تشکر کرده 
    3,527
    تشکر تشکر شده 
    5,275
    تشکر شده در
    3,184 پست
    حالت من : Akhmoo
    قدرت امتیاز دهی
    4452
    Array

    «نقش سينما در شكل‌گيري قدرت‌ نرم در جهان»

    «نقش سينما در شكل‌گيري قدرت‌ نرم در جهان»

    مركز ديپلماسي عمومي دانشگاه ارتباطات "آننبرگ " چين در مقاله اي به قلم "استنلي روزن " به تأكيد چين بر ديپلماسي عمومي به عنوان بخشي از تلاشي فراگير‌تر براي گسترش "قدرت نرم " كشور پرداخته است.

    "استنلي روزن " استاد علوم سياسي و كارشناس سياست چين در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي، چين با تاسيس اولين مركز تحقيقات آكادميك در زمينه ديپلماسي عمومي‌ گام‌هاي مهمي در جهت تلاش براي "ارائه تصويري كارآمد از خود به كشورهاي ديگر " و چيرگي بر كمبود تجربه در زمينه "مديريت روابط با رسانه‌ها و مردم كشورهاي ديگر " برداشته است.

    * تاكيد خاص بر ديپلماسي عمومي بخشي از تلاشي فراگيرتر براي گسترش "قدرت نرم " چين است

    چين با تاسيس اولين مركز تحقيقات آكادميك در زمينه ديپلماسي عمومي در دانشگاه مطالعات خارجي پكن و مركز همايشهاي بين‌المللي ديپلماسي عمومي در سال 2010، گامهاي مهمي در جهت تلاش براي "ارائه تصويري كارآمد از خود به كشورهاي ديگر " و چيرگي بر كمبود تجربه در زمينه "مديريت روابط با رسانه‌ها و مردم كشورهاي ديگر " برداشته است؛ اين نظر معاون اول نخست وزير چين، "فو يينگ "، است. تأكيد خاص بر ديپلماسي عمومي بخشي از تلاشي فراگيرتر براي گسترش "قدرت نرم " چين است كه از اين طريق صورت مي‌گيرد: سرمايه‌گذاري چند ميليون دلاري دولتي در زمينه توسعه رسانه‌ها و شركت‌هاي توليد كننده برنامه‌هاي تفريحي با هدف رقابت با غولهاي بين‌المللي مانند "نيوز كورپوريشن " و "تايم وارنر "، برپاداشتن صفحه نمايش 50 متري چشمگير "تجربه چين " در ميدان "تايمز " نيويورك درست يك روز پيش از ورود "هو جينتائو " براي بازديد 4 روزه از آمريكا، به منظور نمايش فيلم تبليغاتي يك دقيقه‌اي با هدف معرفي بعضي از برجسته‌ترين شخصيت‌هاي ملت چين؛ جابجايي دفتر مركزي آژانس خبري رسمي "شينهوا " از ساختمان كوچكي در "كوينز " به ساختمان اداري بزرگي واقع در ميدان تايمز؛ افزايش تعداد دفاتر "سي.سي.تي‌وي ناين "، كانال خبري انگليسي زبان ماهواره‌اي 24 ساعته كه اوايل سال 2000 تاسيس شد، از 10 به 50 دفتر، و قرار دادن آگهي‌هاي چند صفحه‌اي "چاينا ديلي " به صورت داستان‌هاي خبري از چين در صفحات اول روزنامه‌هاي مهمي نظير "نيويورك تايمز ". در كنار اين تلاش‌ها بايد به موسسات "كنفوسيوس " كه در سرتاسر دنيا تاسيس شده و توجه بسياري را به خود جلب كرده‌اند، اشاره كنيم. به علاوه انتظار مي‌رود صنعت فيلم سازي چين پس از تاسيس "شركت رسمي بين‌المللي حمايت از توليد فيلم در چين " تحت نظارت "گروه فيلم چين " در سال 2004، نقش خود را به خوبي در اين تلاش ايفا كند.

    * در واقع فيلم‌هاي پرجاذبه‌ هاليوود بيش از فيلم‌هاي ساخت چين بر پيشبرد برنامه ديپلماسي عمومي اين كشور تاثيرگذار بوده است

    اما دلايل قانع كننده‌اي وجود دارد كه در واقع فيلم‌هاي پرجاذبه هاليوود بيش از فيلم‌هاي ساخت چين بر پيشبرد برنامه ديپلماسي عمومي اين كشور تاثير گذار بوده است. در حقيقت دلايل ظهور اين پديده ظاهراً عجيب، بسيار ساده است. از يك سو با توجه به گسترش سريع بازار فيلم در چين و ديگر مناطق در حال توسعه، هاليوود ديگر نمي‌تواند براي كسب درآمد از فيلم‌هاي "بزرگ " با هزينه‌هاي سنگين توليد و بازاريابي، به بازار فيلم آمريكاي شمالي تكيه كند. در واقع چنين فيلم‌هايي بيش از 70 درصد محبوبيت خود را خارج از آمريكاي شمالي به دست مي‌آورند، و در مورد بعضي از فيلم‌ها، بخش عمده اين محبوبيت از چين به دست مي‌آيد. در نتيجه نمايش فيلم‌هاي استوديوهاي هاليوود در خارج از آمريكا روز به روز عادي‌تر مي‌شود.

    * فيلم‌هاي هاليوود به صورت آثار نمايشي تازه منتشر شده در دي‌وي‌دي‌هاي قاچاقي كه در دسترس همه هست، آنچه را كه مردم خواهان آن هستند البته نه بدون قيد و شرط، در اختيارشان مي‌گذارد، و بدين طريق در پيشبرد روند ثبات ايفاي نقش مي‌كند.

    از سوي ديگر، بر خلاف هاليوود، اولويت اوليه دولت ساخت فيلم‌هاي چيني با مضامين سياسي است. هدف اين فيلم‌ها سوسياليستي- سازي جوانان براي درك و تصديق نقش دولت و حزب كمونيست در راه پيشبرد منافع داخلي و بين‌المللي كشور است. در مطلوب‌ترين حالت، حمايت جوانان از دولت به حفظ ثبات اجتماعي كشور كمك مي‌كند. فيلم‌هاي هاليوود به صورت آثار نمايشي تازه منتشر شده در دي‌وي‌دي‌هاي قاچاقي كه در دسترس همه هست، آنچه را كه مردم خواهان آن هستند، البته نه بدون قيد و شرط، در اختيارشان مي‌گذارد، و بدين طريق در پيشبرد روند ثبات ايفاي نقش مي‌كند. در مقاطع سياسي مهم- مثلا قبل و بعد از روز ملي در 1 اكتبر، حدود زمان سالگرد حوادث سياسي مهم نظير سالگرد تاسيس حزب كمونيست در 1 جولاي، و در زمان برگزاري جلسات مهم حزب كمونيست مانند همايش‌هاي حزب- فيلم‌هاي هاليوود و فيلم‌هاي پرجاذبه چيني كه اهداف تجاري را دنبال مي‌كند از اكران برداشته مي‌شود تا بينندگان به سوي فيلم‌هاي "تبليغي " حزب جلب شوند. فعاليت‌هاي تبليغاتي شامل توزيع رايگان بليت سينما در مدارس و ادارات و تحت فشار گذاشتن مديران سينماها براي نمايش اين فيلم‌ها است.

    * 6 فيلم از 10 فيلم فهرست برترين‌ها، آثار پرجاذبه هاليوود بوده‌اند. تمام فيلم‌هايي كه در فهرست 10 فيلم برتر قرار گرفته‌اند، طي چند سال اخير توليد شده‌اند. اما هاليوود همواره دقت كرده است كه فيلم‌هايش چيني‌پسند باشد.

    نتايج بررسي ده فيلم پرفروش تاريخ سينماي چين نشان مي‌دهد كه شش فيلم از ده فيلم اين فهرست، آثار پرجاذبه هاليوود بوده‌اند. فيلم "آواتار " با فروشي معادل 200 ميليون دلار آمريكا، بيش از دو برابر پرفروشترين فيلم‌هاي چين درآمد داشته است. در ميان فهرست 10 فيلم برتر "پانداي كونگ فو كار 2 " در رتبه دوم، فيلم "2012 " (با فروشي معادل 71 ميليون دلار) در رتبه ششم، و فيلم "تكوين "، "تغيير شكل دهنده‌هاي 2 " و "دزدان درياي كارائيب 4 " در رتبه‌هاي بعدي جاي دارند. در مورد ديپلماسي عمومي و راهبرد هاليوود مي‌توان به 2 نتيجه جالب توجه دست يافت. نتيجه اول آنكه تمام فيلم‌هايي كه در فهرست 10 فيلم برتر قرار گرفته‌اند، طي چند سال اخير توليد شده‌اند؛ يعني 2 فيلم در سال 2011، 5 فيلم در سال 2010، و 3 فيلم در سال 2009 توليد شده است. بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه از آنجا كه طبقه متوسط چين درآمد بيشتري براي پرداختن به سرگرمي دارد، باجه‌هاي بليت‌فروشي سينماها روز به روز شلوغ تر مي‌شود. نتيجه دوم كه به نكته اول نيز مرتبط مي‌شود آن است كه هاليوود همواره دقت كرده است كه فيلم‌هايش چيني‌پسند باشد، و به تجربه آموخته است كه هرگونه انحراف از راهبردهاي چيني‌پسند با شدت عمل مردم در باجه بليت‌فروشي يا برخورد مقامات مربوطه و جلوگيري از پخش آن فيلم مواجه خواهد شد.

    * فيلم‌هاي "پانداي كونگ فو كار 2 " و "2012 " نمونه‌هاي عالي راهبرد موفقيت‌آميز هاليوود در ارتباط با چين هستند و تصوير مثبتي از اين كشور ارائه مي‌دهند

    فيلم‌هاي "پانداي كونگ فو كار 2 " و "2012 " مثالهاي عالي راهبرد موفقيت‌آميز هاليوود در ارتباط با چين هستند و تصوير مثبتي از اين كشور ارائه مي‌دهند. "پانداي كونگ فو كار 1 " (2008) موفقيت قابل قبولي در چين به دست آورد و به نرخ امروز ارز 28 ميليون دلار آمريكا فروش داشت، اما اين فيلم در فهرست فيلم‌هاي روي اكران رفته چين رتبه 36 را به دست آورد و در ميان عده‌اي كه احساس مي‌كردند تصاحب نمادهاي اصلي چين مانند پاندا و هنرهاي رزمي، به خصوص به فاصله كوتاهي پس از زلزله سيچوان در مي 2008 نوعي "سلطه گرايي فرهنگي " بوده است، واكنش منفي برانگيخت. پيش از شروع به ساخت "پانداي كونگ فو كار 2 " كمپاني "دريم وركرز " پيشنهاد مقامات استان سيچوان براي اعزام گروهي به اين استان را پذيرفت، اين گروه قرار بود از زيستگاه واقعي پانداها بازديد كند. همانطور كه طراح صحنه "ريموند زيباك " خاطر نشان مي‌كند، بازديد از چين "الهام‌بخش " بود و "اساس بسياري از صحنه‌هايي شد " كه در بخش دوم فيلم مي‌بينيم. از ديدگاه مقامات "چنگ دو "، پايتخت "سيچوان "، فيلم "پانداي كونگ فو كار 2 " چنگ دو را به صحنه بين‌المللي برده است " و انتظار مي‌رود پيشرفت چشمگيري در صنعت گردشگري منطقه به وجود آورد. روزنامه "وال استريت تايمز " در اين مورد مي‌گويد: "درحال حاضر بيشتر شهرهاي چيني تحت تاثير جاذبه مضمون فيلم‌هاي هاليوود قرار گرفته‌اند و به دنبال چنين پيوندهايي هستند، چرا كه پيوندها ابزار نهايي دستيابي به قدرت نرم هستند. " به علاوه منتقد فيلم "يو دجين " در تضاد آشكار با ديدگاه گروهي كه "پانداي كونگ فو كار 2 " را مانند قسمت پيشين آن به دليل سلطه‌جويي فرهنگي مورد انتقاد قرار داده اند، مي‌گويد: "بايد از كمك هاليوود براي گسترش فرهنگ چيني و قدرت نرم حمايت كرد. بياييد قدرت بيشتري به دست آوريم. "

    * "2012 " به بررسي نقش مثبت "ارتش آزادي " چين مي‌پردازد؛ رسانه‌هاي غربي غالبا اين گروه را به عنوان گروهي ملي گرا با هدف گسترش نفوذ چين به تصوير مي‌كشند، نه يك دولت مردمي محافظه كار

    فيلم "2012 " در دلجويي از جامعه چين اثرگذارتر و به چشم مخاطبان چيني جذاب‌تر بود. به عنوان مثال فيلم آشكارا مي‌گويد كه در مقابل فجايع طبيعي كه آمريكاي شمالي را تهديد مي‌كند، تنها چين قادر به ساخت پناهگاه‌هايي براي نجات سياره است. "2012 " به بررسي نقش مثبت "ارتش آزادي " چين مي‌پردازد؛ رسانه‌هاي غربي غالبا اين گروه را گروهي ملي‌گرا با هدف گسترش نفوذ چين به تصوير مي‌كشند، نه يك دولت مردمي محافظه‌كار، و نكته اخير به طور خاص در اين فيلم مورد تاكيد قرار گرفته است. به عنوان مثال يك بلاگ چيني در فهرست بندي "فيلم‌هاي برتر هاليوود كه تعمداً به تملق‌گويي درباره چين مي‌پردازند، فيلم "2012 " را در رتبه اول قرار داده است. همانطور كه در بالا ذكر شد، استوديوي هاليوودي پاداش خود را از گيشه سينماهاي چين دريافت كرد.

    * در حال حاضر در نظر گرفتن حساسيت‌هاي جامعه چين- و گيشه سينماهاي اين كشور- تبديل به هنجار شده است

    در حال حاضر در نظر گرفتن حساسيت‌هاي جامعه چين- و گيشه سينماهاي اين كشور- تبديل به هنجار شده است. در تازه‌ترين نمونه، كمپاني "ام.جي.ام " در دوباره‌سازي "سپيده دم سرخ "، فيلم درام جنگ سرد 1984 درباره حمله اتحاد جماهير شوروي به يك شهر غربي كوچك، در نسخه تدوين شده مهاجمان را به صورت سربازان چيني معرفي مي‌كند. به دنبال ابراز نگراني عوامل فروش بالقوه در مورد محدوديت دسترسي آنها به يكي از بازارهاي مهم فيلم جهان، و انتشار تصاويري از گروه هنرپيشگاني در لباس سربازان ارتش چين در وبگاه‌هاي چيني، تصميم بر آن شد كه پرچم‌ها و نمادهاي نظامي چين را به صورت ديجيتال پاك كنند و گفتگوهاي فيلم را طوري تغيير دهند كه مهاجمان را به صورت سربازان كره شمالي به تصوير بكشد. از آنجا كه كمپاني "ام.جي.ام " براي رهايي از ورشكستگي و يافتن عامل فروش براي "سپيده دم سرخ " به شدت در تلاش است، و از آنجا كه اين كمپاني در حال ساخت قسمت‌هاي بعدي "جيمز باند " و "هابيت " است - و انتظار مي‌رود هر دو فيلم در صورت منتشر شدن فروش خوبي در چين داشته باشند- اين تردستي ديجيتال كه كمتر از يك ميليون دلار آمريكا هزينه در بر داشت، تصميم تجاري عاقلانه‌اي بود. بي شك كمپاني "ام.جي.ام " به ياد مي‌آورد كه در سال 1997 در پي توليد فيلم "گوشه سرخ "، يكي از سه فيلم هاليوود كه در آن سال موجب رنجش جامعه چين شد، از توزيع فيلم در چين منع شد. در همان سال كمپاني "كلمبيا/تريستار " به دليل توليد فيلم "هفت سال در تبت " و كمپاني "تاچ استون/ديزني " به دليل توليد فيلم "كاندان " از توزيع فيلم در چين منع شدند.

    * فيلم‌هاي هاليوود كه موفقيتي اندك در چين به دست آورده‌اند، توجهي كم به تصويري كه از چين و مردم آن ارائه داده بودند، داشتند. البته "كودك كاراته‌باز " محصول مشترك بسيار موفقي بود

    در مقابل، فيلم‌هاي هاليوود كه موفقيتي كمتر از حد انتظار در چين به دست آورده‌اند، از جمله آخرين نسخه "كودك كاراته‌باز " (2010) و "ماموريت غيرممكن 3 " (2006)، به دليل عدم توجه كافي به تصويري كه از چين و مردم آن ارائه داده بودند، تا حدودي با شكست مواجه شدند. انتظار مي‌رفت فيلم "كودك كاراته‌باز "، محصول مشترك چين و آمريكا با بازي ستاره چيني "جكي چان " و قهرمان فيلم‌هاي اكشن، پسر "ويل اسميت "، فروش خوبي در چين داشته باشد. اين فيلم در سينماهاي آمريكا بيش از 176 ميليون دلار، و در سينماهاي خارج از آمريكا بيش از 183 ميليون دلار فروش داشت، اما تنها 7 ميليون دلار از اين درآمد به چين اختصاص داشت، و اين كاملاً بر خلاف انتظار تهيه‌كنندگان آمريكايي بود. البته "كودك كاراته‌باز " از بسياري جهات محصول مشترك بسيار موفقي بود، و در همان سال 67.2 درصد كل درآمد فروش فيلم‌هاي چيني در كشورهاي ديگر را به خود اختصاص داد. در سال 2010 هيچ‌يك از 479 فيلم توليد شده در چين، در خارج از كشور فروش نداشت. براي كساني كه با بازار فيلم در چين آشنايي داشتند، عملكرد ضعيف "كودك كاراته‌باز " در خانه چندان تعجب‌آور نبود. يكي از مشاوران فيلم در پكن مي‌گويد: "بچه خارجي بچه چيني را كتك زد... فكر مي‌كنيد چيني‌ها دوست دارند چنين صحنه‌اي را ببينند؟ " "يو دانگ "، مدير ارشد فناوري اطلاعات "نزدك " گروه فيلم سازي بونا حتي از اين هم فراتر مي‌رود و مي‌گويد: " شايد اگر كارگردان فيلم مي‌گفت كه بچه آمريكايي يك بچه ژاپني را كتك بزند، مخاطبان چيني به اين فيلم علاقه‌مند مي‌شدند. "
    [دل خوش از آنیم که حج میرویم؟ ..]
    غافل از آنیم که کج میرویم



    [SIGPIC][/SIGPIC]


  2. #2
    عضو سایت
    گاه برای ساختن باید ویران کرد، گاه برای داشتن باید گذشت ، و گاه در اوج تمنا باید نخواست!
    تاریخ عضویت
    Jun 2011
    محل سکونت
    یک خانه
    نوشته ها
    25,040
    تشکر تشکر کرده 
    3,527
    تشکر تشکر شده 
    5,275
    تشکر شده در
    3,184 پست
    حالت من : Akhmoo
    قدرت امتیاز دهی
    4452
    Array

    پیش فرض

    * "ماموريت غيرممكن 3 " با تأخير روي اكران رفت و تماشاي آن تقريباً قدغن شد زيرا وجهه ناخوشايندي از شانگهاي به نمايش مي‌گذاشت

    "ماموريت غيرممكن 3 " با فروشي برابر 10 ميليون دلار آمريكا در سينماهاي چين، عملكرد بهتري داشت، اما اين مبلغ تنها 3.8 درصد كل فروش خارجي اين فيلم بود. در اين مورد، "ماموريت غيرممكن 3 " با تاخير روي اكران رفت و تماشاي آن تقريباً ممنوع شد زيرا با به تصوير كشيدن پليس شانگهاي به عنوان نيرويي ناكارآمد در دستگيري مجرمين، نمايش رقابت و مبارزه آشكار عناصر جنايي خارجي در شانگهاي، لباسهاي ژنده آويزان از سقفها و چوبهاي بامبو، و ذخيره سلاحهاي شيميايي توسط افراد شرور در شانگهاي و دهكده زيتانگ، و بسياري موارد ديگر، وجهه ناخوشايندي از شانگهاي به نمايش مي‌گذاشت. تمام اين نكات در نقدهاي چيني فيلم مطرح شد. تا زماني كه فيلم پس از سانسورهاي لازم، اجازه پخش يابد بيشتر مخاطبان فيلم آن را از طريق دي‌وي‌دي‌هاي قاچاق ديده بودند.

    * چين اولويت‌هاي متعددي براي صنعت فيلم‌سازي در كشور دارد و غالبا براي تضمين عملكرد گيشه داخلي براي فيلم‌هاي مطلوب كه به دلايل سياسي توليد مي‌شوند، از ابزارهاي غيربازاري و اجرايي استفاده مي‌كند

    اگر هاليوود اين مساله را (تقريباً) درك كند و درس‌هاي ارزشمندي درباره درك رابطه ميان تصوير چين روي صحنه و گيشه‌هاي سينما در اين كشور گرفته باشد، همانطور كه در بالا ذكر شد، چين اولويت‌هاي متعددي براي صنعت فيلم سازي در كشور دارد و غالبا براي تضمين عملكرد گيشه داخلي براي فيلم‌هاي مطلوب كه به دلايل سياسي توليد مي‌شوند، از ابزارهاي غيربازاري و اجرايي استفاده مي‌كند. از ديدگاه فيلم‌سازان دولتيپپ، فيلم مطلوب، فيلمي از نوع "آگهي جذاب وطن‌پرستانه " است؛ آخرين نمونه‌هاي چنين فيلم‌هايي عبارتند از "بنيانگذاري جمهوري " (2009)؛ بزرگداشت شستمين سالگرد تاسيس جمهوري خلق چين در 1949 و "آغاز تجديد قواي بزرگ " (2011)؛ بزرگداشت نودمين سالگرد تاسيس حزب كمونيست چين در 1921. نيازي نيست بگوييم كه چنين فيلم‌هايي تاثير چنداني بر افزايش قدرت نرم چين در كشورهاي ديگر ندارند. در 24 ژوئن 2011 " تجديد قوا " در بعضي از سينماهاي آمريكا به نمايش گذاشته شد، اين فيلم حاوي درس‌هاي ارزشمندي است تا دريابيم چرا فيلم‌هاي هاليوود بيش از فيلم‌هاي چيني در پيشبرد تلاش‌هاي ديپلماسي عمومي چين موثر بوده‌اند.

    * فيلم‌هاي موفق چيني كه در آن سوي مرزها مخاطبان غربي، چيني (و آسيايي) ديگر را به خود جذب كرده‌اند حماسه‌هاي تاريخي دوران پادشاهي چين با عنصر غالب هنرهاي رزمي هستند

    اول آنكه اين فيلم‌هاي سياسي براي مخاطبان چيني توليد و به بازار عرضه مي‌شوند. مخاطبان اوليه درون مرزي هستند، اما فيلم مي‌تواند مخاطبان برون مرزي هم داشته باشد. فيلم‌هاي زيرنويس شده چندان مورد استقبال قرار نمي‌گيرند؛ به عنوان مثال طي چند سال اخير "موفق ترين " فيلم‌هاي چيني زبان در آمريكا "صخره سرخ " اثر "جان وو "، و " مرد آي پي 2: افسانه استاد شطرنج " اثر "داني ين " بوده‌اند؛ نسخه پخش شده "صخره سرخ " در آمريكا بسيار كوتاه و داراي حذفيات زياد بود و در سال 2009، 627000 دلار فروش كرد، "افسانه استاد شطرنج " در 28 ژانويه 2011 روي اكران رفت و فروش ناچيزي در حدود 205000 دلار داشت. با دقت بيشتر درمي‌يابيم فيلم‌هاي موفق چيني كه در آن سوي مرزها مخاطبان غربي، چيني (و آسيايي) ديگر را به خود جذب كرده‌اند حماسه‌هاي تاريخي دوران پادشاهي چين با عنصر غالب هنرهاي رزمي هستند. بر اساس توافق ميان "شركت پخش لاين چين " و سالن‌هاي نمايش "اي‌ام‌سي "، "تجديد قوا " ابتدا در لس آنجلس، سانفرانسيسكو، نيويورك و هاوايي براي مخاطبان چيني روي اكران رفت.

    * "تجديد قوا " تدريجاً تحت پوشش خبري بعضي از رسانه‌هاي غربي قرار گرفته. اما پوشش خبري رسانه‌هاي غربي- و حتي بعضي از رسانه‌هاي آسيايي- بر حوزه‌هايي از فيلم متمركز شده كه در نقطه مقابل تلاش براي پيشبرد سياست عمومي قرار دارد

    دوم آنكه "تجديد قوا " تدريجاً تحت پوشش خبري بعضي از رسانه‌هاي غربي قرار گرفته است؛ اين يكي از اجزاي مهم پيشبرد سياست عمومي ملت است. اما نكته‌اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه پوشش خبري رسانه‌هاي غربي- و حتي بعضي از رسانه‌هاي آسيايي- بر حوزه‌هايي از فيلم متمركز شده كه در نقطه مقابل تلاش براي پيشبرد سياست عمومي قرار دارد. به عنوان مثال رسانه‌ها مي‌گويند براي تضمين شلوغي گيشه‌ها بليت‌هاي رايگان در ميان مردم توزيع مي‌شود و مردم اگر اصلاً فيلم را به ياد آورند، با تمسخر درباره آن صحبت مي‌كنند. به علاوه وبگاه‌هاي مردمي نقد فيلم در چين سيستم ستاره‌بندي اين فيلم را غيرفعال كرده‌اند، و كاربران اجازه ثبت نوشتاري ديدگاه‌هاي خود را ندارند؛ براساس گزارشي پيش از غيرفعال شدن سيستم رتبه‌بندي، ديدگاه‌هاي منفي بسياري درباره اين فيلم مطرح شده بود، و 87.8 درصد از رتبه‌دهندگان، آن را با يك ستاره در پايين‌ترين رتبه قرار داده بودند. بسياري از گزارش‌ها خاطرنشان مي‌كنند كه براي تضمين موفقيت فيلم، نمايش جديدترين فيلم‌هاي هاليوود مانند "تغيير شكل دهندگان 3 " و "ماشينهاي 2 " به تاخير خواهد افتاد، و اين فيلم يكي از 30 فيلم "تبليغاتي " توليد شده در زمان حاضر و بخشي از تلاش هماهنگ حزب كمونيست در توليد فيلم و مجموعه‌هاي تلويزيوني، انتشار كتاب، و برگزاري رخدادهاي موسيقايي است. به نظر مي‌رسد بيشتر افرادي كه مشتاق ديدن فيلم "بنيانگذاري جمهوري " هستند، تحت تاثير قدرت ستاره بودن هنرپيشه‌ها قرار گرفته‌اند؛ بسياري از هنرپيشه‌هاي مشهور صنعت فيلم‌سازي كشورهاي تحت سلطه جمهوري خلق چين و هنگ كنگ در اين فيلم بازي كرده‌اند، و نكته سرگرم كننده فيلم كشف اين حقيقت است كه كدام هنرپيشه مطرح در نقش كدام شخصيت تاريخي ظاهر شده است.

    * چين به دليل سانسور نمي‌تواند فيلم‌هاي ژانري بسازد و وسواس فرهنگي در منع نمايش صحنه‌هاي شهواني، خشن و ترسناك نشان از ساده‌لوحي فرهنگي است

    اين نوع پوشش خبري فيلم‌هاي چيني از سوي رسانه‌هاي غربي چندان غيرمعمول نيست؛ گزارشها بيشتر به مضامين سياسي فيلم مي‌پردازند تا مضامين هنري آن. بنابراين، در نشستي فرهنگي كه اخيراً در شانگهاي برگزار شد، "جيا ژانگ " كارگردان نامزد دريافت جايزه براي فيلم "نسل ششم "، با حمله آشكار به مسأله سانسور فيلم‌ها تيتر اول مقالات بسياري شد؛ او معتقد است چين به دليل سانسور نمي‌تواند فيلم‌هاي ژانري بسازد، و از اينكه دو فيلمنامه پيشنهادي او درباره زندگي جنسي يك مرد و جاسوسي در احزاب كمونيست و ملي گرا دور ريخته شده است، به شدت ابراز نااميدي مي‌كند. ژانگ مي‌گويد: "اگر بخواهم فيلم را در چين بسازم، بايد تمام كمونيست‌ها را به صورت ابرقهرمان به تصوير بكشم. " وي مي‌افزايد: " وسواس فرهنگي در منع نمايش صحنه‌هاي شهواني، خشن و ترسناك نشان از ساده‌لوحي فرهنگي است. " بنابراين شايد تلاش چين در مهم جلوه دادن افتتاح جشنواره فيلم‌هاي چيني در ميانمار (برمه) از 11-17 ژوئن امسال و همكاري اين كشور با ميانمار براي توليد فيلم چندان حيرت‌آور نباشد؛ حكومت ميانمار در دست نظاميان است و بي‌شك سانسور يكي از عناصر اصلي در اين كشور است.

    * تا زماني كه صنعت فيلم سازي چين مانند ديگر رسانه‌هاي اين كشور تابع محدوديت‌هاي سياسي حاكم باشد، سياست عمومي چين در حوزه فيلم را ديگران شكل خواهند داد

    با توجه به محدوديت‌هايي كه خود صنعت فيلم‌سازي چين بر خود تحميل مي‌كند، تصويري كه فيلم‌ها از چين ارائه مي‌دهند از دو منبع تأمين مي‌شود: منبع منفي و منبع مثبت. همانطور كه پيشتر ذكر شد، فيلم‌هاي پربيننده هاليوود در نمايش تصوير مثبت از چين منافع مالي را در نظر مي‌گيرند. اما بعضي از فيلم‌هاي مستقل انگليسي زبان با مضمون چيني با آنكه تصوير چندان جذابي از چين ارائه نمي‌دهند، فروش بسيار بالايي داشته‌اند. به عنوان مثال فيلم استراليايي "آخرين رقصنده مائو " (2010) كه براساس زندگينامه يك رقصنده باله چيني كه در اوايل دهه هشتاد به آمريكا پناهنده شد، ساخته شده است، نشان مي‌دهد كه مقامات كنسولگري چين در "هوستون " براي جلوگيري از اقامت اين رقصنده در آمريكا و در كنار همسر آمريكايي‌اش به هر اقدامي، حتي آدم ربايي، دست مي‌زنند. برخلاف عملكرد برون مرزي ضعيف فيلم‌هاي چيني، "رقصنده " 5 ميليون دلار در آمريكا و 22 ميليون دلار در سرتاسر جهان فروش داشت. تا زماني كه صنعت فيلم‌سازي چين مانند ديگر رسانه‌هاي اين كشور تابع محدوديت‌هاي سياسي حاكم باشد، سياست عمومي چين در حوزه فيلم توسط ديگران شكل خواهد گرفت.
    [دل خوش از آنیم که حج میرویم؟ ..]
    غافل از آنیم که کج میرویم



    [SIGPIC][/SIGPIC]


برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/