معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علاوه بر بیمه دندان ششم کودکان، افزایش تماس دندان با فلوراید و غنی سازی نمک یددار با فلوراید برنامه اجباری افزایش تماس دندان با فلورای (وارنیش فلوراید) از مهرماه امسال بصورت آزمایشی در چهار استان آغاز و تا پایان سال درتمام کشور اجرا می شود.
به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، “سیدحسن امامی رضوی” در حاشیه هشتمین کنگره بین المللی ارتودنتیست های کشور، افزود: دندان ششم برخلاف تصور مردم، در سنین زیر شش سال رشد می کند و پوسیدگی آن موجب سرایت پوسیدگی به سایر دندان ها می شود.
وی اضافه کرد: خدمات مورد نیاز برای اصلاح و نگهداری این دندان زیر پوشش بیمه قرار می گیرد.
امامی رضوی گفت: برنامه اجباری افزایش تماس دندان با فلوراید(وارنیش فلوراید)نیز از مهر ماه امسال بصورت آزمایشی در چهار استان آغاز و تا پایان سال در تمام کشور اجرا می شود.
معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در این طرح، دو نوبت در سال با مراجعه مجریان طرح، دندان های کودکان زیر شش سال و بالاتر از آن با محلول فلوراید آغشته و این کار به میزان قابل توجهی موجب کاهش پوسیدگی دندان می شود.
امامی رضوی با بیان اینکه در این معاینات، ناهنجاری های احتمالی فک، دهان و دندان کودکان نیز شناسایی می شود، گفت: مهمترین مساله، آموزش جلوگیری از پوسیدگی دندان است و باید مردم بویژه کودکان با چگونگی مراقبت از دندان ها، اهمیت نوع تغذیه و مسواک زدن آشنا شوند.
وی گفت: طرح غنی سازی نمک یددار با فلوراید، با اختصاص۵۰۰ میلیون ریال اعتبار بزودی بصورت آزمایشی در استان های گلستان، اصفهان، خراسان شمالی و آذربایجان شرقی آغاز می شود.
معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در مرحله نخست این طرح،‌ ۴۰۰ هزار نفر زیر پوشش قرار می گیرند و پس از موفقیت آمیز بودن مرحله آزمایشی و آغاز اجرای آن در کل کشور، این نمک ها به قیمتی که تفاوت چندانی با نمک های موجود نخواهد داشت عرضه خواهد شد.
امامی رضوی گفت: نمک یددار فلورایددار، نمک خوراکی است و برای اجرای عدالت در سلامت ، باید در خواربارفروشی ها در دسترس مردم قرار گیرد.
وی افزود: استفاده از این نمک، روش پیشگیرانه ارزانی است که پوسیدگی دندان را در همه گروه های سنی متوقف خواهد کرد.
معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: باید سعی شود خدمات دندانپزشکی زیر پوشش بیمه های اجتماعی قرار گیرد و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با حمایت بسیار از این موضوع،‌ خواستار آن است که بیمه ها و وزارت رفاه و تامین اجتماعی، این خدمات گران قیمت را تا حد امکان زیر پوشش قرار دهند.