نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: یک جامبو جت چگونه اوراق می شود؟

  1. #1
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    یک جامبو جت چگونه اوراق می شود؟

    یک جامبو جت چگونه اوراق می شود؟(1)


    هواپیمای 747 یکی‌ از سمبل‌های هواپیماهای عصر نو و سمبل انقلاب تکنولوژی در عرصه هواپیما و بخصوص هواپیماهای مسافربری هستش. ولی‌ به دلیل حرکت رو به جلو صنعت هر سمبلی‌ روزی به آخر زمان کاربردی خود رسیده و باید از صحنه خارج شود. در این نوشتار در ارتباط با نحو خارج کردن هوپیمایی به بزرگی‌ 747 به بحث خواهیم نشست.


    گروهی از مکانیک‌های ماهر در زمانی‌ کمتر از 12 هفته یک جمبوجت 747 را به شش میلیون قطعه مختلف تقسیم می کنند. ارزش این قطعات چیزی در حدود نه میلیون و هفصد هزار دلار خواهد بود. اتمام این کار بشدت وابسته به کار گروهی و تجربه بالای پرسنل خواهد بود.همچنین خطرات جانبی در کنار کار اوراق کردن یک جمبوجت بیشتر این کار را تبدیل به یک رقابت بین مرگ و زندگی می‌کند، برای مثال جابجای قطعاتی به بزرگی‌ یک ماشین در ارتفاعی معادل یه ساختمان پنج طبقه.
    15418581184111242190982181771493013023233254
    هواپیمای مورد بحث بعد از 24سال خدمت اخرین پرواز خود را به محلی در صحرای آریزونا و شهری به نام گودیر انجام داده و بازیافت میشود. رکورد پرواز این هواپیما در 24 سال گذشته1200 بار سفر به دور زمین بوده ولی‌ در حال حاضر بخاطر بالا بودن هزینه‌های نگهداری ترجیع داده شده جهت اوراق شدن به مزایده گذارده شده و باز یافت شود. قطعات این هواپیما هنوز قابل استفاده در سایر جمبوجت‌های 747 و یا سایر هواپیماهای خانواده بوینگ می‌باشد ولی‌ بدنه بدلیل تحمل استرس‌های زیاد هزینه بر شده است.
    44718025156247208144181322084172138124
    شرکت برنده مناقصه aero turbine با تخصص در مکانیک و تعمیر هواپیماهای متوسط است. هدف این شرکت بازیافت 98 درصدی این جمبوجت می‌باشد.بطور تقریبی موتورها و 30 درصد از قطعات داخلی‌ مثل پنلها (Flight Instrument) قابل فروش مجدد و استفاده در سایر هواپیماها خواهد بود. اوراق کردن (Demolition) این جمبوجت با این ابعاد برای اولین بار در این شرکت انجام میشود و در جهت بهینه انجام شدن کار کاملا به منوال هواپیما اتکا میشود.
    5160240159761523916612817318518475444180
    ابعاد اشیانه (Hanger) این شرکت برای 747 کوچک بوده و بخاطر همین تمام مراحل اوراق کردن آن در هوای آزاد و در زیر آفتاب سوزان صحرای آریزونا انجام میشود. همچنین برای این کار ابزار آلات جدید توسط تیم این شرکت طراحی و ساخته شده است. محوطه انبار بطور تقریبی به 4 برابر وسعت قبلی‌ افزایش یافته است.
    مرحله اول: جدا کردن موتورها (Engine Removal)


    در اینجا باید خاطر نشان کرد تمام قطعات باز شده از هواپیما باید دارای شناسنامه شامل شماره سریال، نام قطعه، گزارش سلامت قطعه، تاریخ برداشت آن از روی هواپیما و غیره باشند. این پروسه شامل تمام قطعات چه مهم و چه ابتدای مثل دستگاه درست کردن کافی می شود.
    هر موتور 747 چیزی در حدود 4.8 تن وزن داشته و در صورت نو بودن ارزشی معادل سه میلیون و شش صد هزار دلار دارد. ولی‌ موتور‌های دسته دوم چیزی در حدود یک میلیون دلار ارزش دارند. هرموتور دارای دو قسمت مختلف هست که باید به صورت جداگانه از بالها جدا و به صورت یک پارچه (One Unit) به انبار منتقل شود.به این منظور مکانیک‌های شرکت فوق باید شصت اتصال الکتریکی، سه خط هیدرولیک را از هر موتور جدا کرده، سوخت داخل لوله های هر موتور را تخلیه کنند و بالغ بر 375 پیچ و مهره را از موتور باز نمایند.
    631552523223720972255194138578248224232166
    یک لحظه غفلت در انجام این مراحل حتی باعث کشته شدن افراد شده است. برای همین مساله ایمنی‌ و پروسه‌های پیشگیری کاملا جدی پیگیری میشود.هر موتور به وسیله سه مکانیک و در 4 ساعت برای جدا شدن از بال آماده میشوند و در مجموع 150 ساعت کار برای جدا کردن 4 موتور وقت صرف میشود.ولی‌ ارزش این 4 موتور برای کمپانی به زمان صرف شده روی آنها میارزد زیرا به مبلغ چهار میلیون و سیصد هزار دلار به فرش میروند.
    1432018153921621701521923364019027179216
    بقیه مراحل را در قسمت بعد ملاحظه نمایید...

    منبع: oldpilot.ir
    گردآوری و تنظیم: محسن مرادی


    [SIGPIC][/SIGPIC]

  2. #2
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    یک جامبو جت چگونه اوراق می شود؟(2)



    مرحله دوم: تخلیه سوخت از باک‌ها (Fuel Extraction)


    قبل از شروع مراحل بعدی کار اول باید سوخت اضافی در باک‌های داخل بال و بدنه خارج شود که از نظر ایمنی‌ ارزش بالایی دارد. زیرا کوچک‌ترین مقدار سوخته باقی‌ مانده در باک‌ها میتواند در مراحل بعدی کار باعث انفجار در هواپیما شود. هر 747 دارای دو باک در هر بال، یکی‌ اصلی‌ و دیگری رزرو، است که در مجموع گنجایشی در حدود 64000 لیتر سوخت را دارند. همچنین در زیر بدنه در مقطع اتصال بال‌ها و بدنه باک مرکزی قرار دارد که گنجایشی در حدود 64000 لیتر را دارد.

    21913840163244983461271811324239739042
    برای تخلیه سوخت از روی پانل مقابل مهندس پرواز اول باید دریچه ایمنی‌(Security Latch) روی خروجی‌ هر باک باز شود تا اجازه تخلیه به متخصص سوخت گیری داده شود. تا لحظه? کامل تخلیه سوخت، هواپیما از سیستم تولید برق خود ( Auxiliary Power Unit ) استفاده می‌کند ولی‌ بعد از آن این سیستم خاموش شده و تمام قطعات الکتریکی هواپیما از کار میافتد. این عمل از روی پانل مقابل مهندس پرواز انجام میشود.

    17625112402137011223821315182942027517225185197722393146612510916521310422216573120
    2252495323311717318556023652124522998162
    مرحله سوم: جدا کردن ابزار آلات پروازی (Flight Instrument Removal)


    در داخل کاکپیت یک 747 بالغ بر 100 عدد ابزار آلات هوانوردی وجود دارد که فقط نشانگرهای روی پانل مقابل مهندس پرواز در بازار دست دوم ارزشی معادل 50000 دلار دارند. تمام این نشانگرها و سایر ابزار آلات پروازی به همراه جعبه سیاه هواپیما (Cockpit Voice Recorder and Flight Recorder) که در قسمت دم هواپیما قرار دارند از هواپیما جدا و به انبار منتقل میشوند. این ابزار آلات مجددا کلیبره شده و برای استفاده در سایر هواپیماها به کار میروند.
    19169211229551861245106149110236253556993301919626717418561208147261733721811866
    5811283138135240132082421332206331166189162
    مرحله چهارم: جدا کردن دماغه (Nose Removal)


    یکی‌ از قطعات با ارزش که در بازار دسته دوم خواهان زیادی دارد دماغه هواپیما میباشد. این دماغه محل نصب رادار هواشناسی است که همچنین باید در مقابل تنش‌ها و نیروهای وارد بر آن به وسیله جریان باد که در زمان کروز سرعت معادل 500 مایل بر ساعت ( معادل 800 کیلومتر بر ساعت) دارد مقاومت کند. دماغه یک 747 در صورت سلامت در بازار دست دوم ارزشی معادل 12000 دلار دارد. برای جدا کردن دماغه اول رادار از محل خود باز شده و سپس سه نفر مکانیک در ارتفاع یک ساختمان سه طبقه (9-10 متر از سطح زمین) اقدام به جدا کردن دماغه، که وزنی در حدود 90 کیلوگرم و قطری معادل 2متر دارد، میکنند.
    2352399922214143224781310426372502068520113325582301761729735111268373447493148
    مرحله پنجم: بالها و سروموتور‌ها (Actuator Removal)


    وزن هر بال در یک747 معادل 20 تن و سطح آن برای پارک کردن22 اتومبیل متوسط وسعت دارد. در داخل هر بال ??? تعداد2 عدد سروموتور (Actuator)، که درواقع سیستم‌هایی‌ شامل موتور‌های الکتریکی و جک‌های هیدرولیکی هستند، که کنترل کننده حرکت فلپ ها و بالچها میباشند وجود دارد. از این سروموتور‌ها4 عدد در قسمت سکان افقی (Horizontal Stabilizer) و 2 عدد در سکان عمودی (Rudder) وجود دارد که در مجموع 10 عدد در هر 747 تعبیه شده است. هرکدم از این سیستم‌ها 90 کیلوگرم وزن دارد و برای جدا کردن آن از بال نیاز به افقی نگاه داشتن فلپ‌ها است که با فشار دست به سمت بالا بر فلپ‌ها حاصل میشود. هر فلپ بالغ بر 200 کیلوگرم وزن دارد.
    1242361931935321621265137151994823920710273
    مرحله ششم: جدا کردن لندینگ گیر (Landing Gear Removal)


    در هر 747 تعداد 5 عدد سیستم لندینگ گیر که بترتیب یکی‌ در دماغه و دو عدد در زیر بالها و دو عدد در نزدیکی‌ محل اتصال بالها به بدنه نصب شده اند وجود دارد. قبل از جدا کردن لندینگ گیر‌ها هواپیما باید بر روی جک‌های خاصی‌ نشانده شود تا بعد از برداشتن لندینگ گیر‌ها هواپیما به زمین نیفتد. ولی‌ بدلیل جدا کردن قطعات مختلف از هواپیما مرکز ثقل آن در حل حاضر جابجا شده و در صورت قرار دادن جک‌ها در محل نا مناسب باعث سقوط هواپیما میشود. برای حل این مشکل قسمت دم هواپیما قطع شده تا مرکز ثقل به جلو منتقل شود. ارزش هر یونیت دست دو لندینگ گیر بالغ بر 4000 دلار می‌باشد.
    2051924622235117219103139292510177215229179331332292221538612391941305121022501861772041221451242179398236581179229240253180121

    مرحله هفتم: پاک سازی و برداشت سایر لوازم


    در این مرحله بالغ بر 5 مایل (معادل 8کیلومتر) لوله کشیهای مختلف و 117 مایل ( معادل118 کیلومتر) سیم کشی‌ و بالغ بر سه میلیون انواع پیچ و مهره که بیشتر در قسمت زیر بدنه قرار دارند از هواپیما باز و دسته بندی میشوند.
    همچنین مواد رادیو اکتیو که به عنوان بالانس و وزنه تعادل در داخل بالها بکار رفتن از هواپیما جدا شده و به مراکز مربوطه فرستاده میشوند. این مواد در حالت عادی فعال نیستن ولی‌ در صورت مجاورت با گرمای زیاد فعال میشوند.
    تمامی‌ قسمت‌های داخلی‌ قابل بازیافت مثل صندلیها و یا دیوار‌های داخلی‌ در این مرحله از هوا پیما جدا شده و برای ارسال به مراکز باز یافت آماده میشوند.
    مرحله هشتم: اوراق کردن (Demolish)
    1681488824211147411747612226245240235319438291202041502461777312469441207316180228
    248180210319612513311719223889822620615852


    سرانجام در این مرحله جک‌ها از زیر هواپیما برداشته شده و عملیات اوراق کردن شروع میشود. بدنه هواپیما به قطعات کوچک تبدیل شده و جهت ذوب به مراکز مربوطه فرستاده میشود. این کار در طی8 روز انجام میشود.از ذوب بدنه یک 747 تعداد 6000 تا 7000 شمش الومینیوم به وزنه تقریبی 6 تا7تن بدست میاید که در ساخت قوطی‌های نوشابه و یا برد‌های الکتریکی به کار میرود.

    منبع:Oldpilot.ir
    تنظیم برای تبیان: محسن مرادی


    [SIGPIC][/SIGPIC]

برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/