32: ملاك نام امام (عليه السلام)
عن الصدوق:
سمى محمد بن على الثانى (عليه السلام) التقى لاءنه اتقى الله عزوجل فوقاه الله شر الماءمون...
از شيخ صدوق نقل شده كه:
امام جواد (عليه السلام) ((تقى)) ناميده شد، چون او تقواى الهى را رعايت كرد. پس خداوند نيز او را از شر ماءمون حفظ و نگهدارى كرد.
معانى الاخبار: 65
33: آراستگى
عن عبدوس بن ابراهيم قال:
راءيت اءبا جعفر الثانى (عليه السلام) قد خرج من الحمام و هو من قرنه الى قدمه مثل الورد من اءثر الحناء
عبدوس بن ابراهيم مى گويد:
امام جواد (عليه السلام) را كه از حمام خارج شده بود، ديدم در حالى كه ببه خاطر رنگ حنا سر تا پايش مثل گل (قرمز) بود.
تهذيب الاحكام 1: 339 ح 1161
34: غذاى مورد علاقه امام (عليه السلام)
عن على بن مهزيار قال:
تغذيب مع ابى جعفر (عليه السلام) فاتى بقطا، فقال انه مبارك و كان يعجبه.
كان يقول: اطعموا صاحب اليرقان، يشوى له.
على بن مهزيار گويد:
با امام جواد (عليه السلام) غذا مى خوردم، پرنده سنگخوار (قطا) آوردند. فرمود: آن مبارك است.
امام از گوشت پرنده سنگخوار خوشش مى آمد. مى فرمود: كسى كه مرض ‍ يرقان دارد برايش از آن كباب درست كنيد.
مكارم الاخلاق: 161
35: ويژگى امام (عليه السلام)
محمد بن على الجواد كان من اءعيان بنى هاشم، و هو معروف بالسخاء و السودد و لهذا سمى الجواد
امام جواد (عليه السلام) از شخصيتهاى بنام بنى هاشم بود، او به آقايى و سخاوت مشهور بود، از اين رو ((جواد)) ناميده شد.
مستدرك عوالم العلوم 23: 30
36: همچون پدر
قال ابن الجوزى:
كان على منهاج ابيه فى العلم و التقى و الزهد و الجود.
ابن جوزى گويد:
امام جواد (عليه السلام) در دانش و تقوا و زهد و سخاوت همانند پدر بزرگوارش امام رضا (عليه السلام) بود.
تذكرة الخواص: 321
37: علاقه به انگور
قال المسعودى:
و كان يعجبه العنب الرازقى.
مسعودى گويد:
امام جواد (عليه السلام) از انگور رازقى خوشش مى آمد.
اثبات الوصية: 220
38: داناى رازها
قال محمد بن على (عليه السلام):
اءنا الجواد، اءنا العالم باءنساب الناس فى الاءصلاب اءنا اءعلم بسرائركم و ظواهركم، و ما اءنتم صائرون اليه.
امام نهم (عليه السلام) فرمود:
من جوادم، من عالم به نسبهاى مردم در صلبها هستم، من از نهانها و آشكارهاى شما آگاهترم، و بهتر مى دانم كه سرانجام شما چه خواهد بود.
بحارالانوار 50: 108.
39: امام و جايگاه اهل بيت (عليه السلام)
قال ابو جعفر (عليه السلام):
نحن خزان الله على علمه و غيبه و حكمته و اءوصياء اءنبيائه، و عباد مكرمون.
امام جواد (عليه السلام) فرمود:
ما (خاندان پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) خزانه داران علم خدا و غيب و حكمت پروردگاريم. ما جانشينان انبياء الهى و بندگان بزرگواريم.
مستدرك عوالم العلوم 23: 160.
40: امامت و نبوت در كودكى
عن على بن اسباط قال: راءيت اءبا جعفر (عليه السلام) قد خرج، فاءحددت النظر اليه و الى راءسه و الى رجله لاءصف قامته لاءصحابنا بمصر، فخر ساجدا و هو يقول:
ان الله احتج فى الامامة بمثل ما احتج فى النبوة، قال الله تعالى: (و آتيناه الحكم صبيا)(6) و قال الله: (ولما بلغ اءشدة)(7) (و بلغ اربعين سنة)(8) فقد يجوز اءن يؤ تى الحكمة و هو صبى و يجوز اءن يؤ تى و هو ابن اءربعين سنة .
على بن اسباط گويد:
امام جواد (عليه السلام) را ديدم از خانه بيرون آمد، او را زير نظر گرفتم و از سر تا پايش را دقيق نگريستم تا قد و قامت او را براى شيعيان در مصر توصيف كنم، او در اين هنگام به سجده افتاد و چنين فرمود:
خداوند در امامت به آنچه كه در نبوت استدلال كرده احتياج كدره است، خداوند فرمود: ما به يحيى در كودكى (كه سه سال داشت) نبوت داديم. و فرمود: و چون يوسف به سن رشد و كمال رسيد او را مسند حكمفرمايى و مقام دانش عطا كرديم و به چهل سالگى رسيد، پس ممكن است حكمت در كودكى عطا شود و ممكن است در چهار سالگى عطا شود.
عوالم العلوم 23: 79 ح 1.