وضعیتی در شرکت فیسبوک وجود دارد تحت عنوان «حبس». این مربوط میشود به شرایطی که فیسبوک با رقیبی آنقدر جدی سر و کار پیدا میکند که کارمندان مجبور میشوند 2 برابر همیشه کار کنند (در محیط کار حبس شوند) تا بتوانند با اضافه کردن قابلیتهای جدید و حل کردن مشکلات فعلی، فیسبوک را به شکل ضربتی در مقابل حریف تازه مقاوم کنند.
این موضوع با پدیدار شدن گوگل ویو مطرح شد و حالا هم ـ با وجودی که چیزی رسما اعلام نشده ـ باید گفت که فیسبوکیها بدون شک در حبس هستند. اما آیا گوگلپلاس، میتواند فیسبوک را از صحنه خارج کند؟
جواب بله یا خیر به این سوال کار عاقلانهای نیست. هر دو طرف ـ و دیگر شرکتهای درگیر ـ متخصصانی دارند که شغلشان تلاش برای تغییر این جواب است و هیچکس نمیتواند آینده را پیشبینی کند، اما دیدن نشانهها، شاید تا حدی بتواند میدان دیدمان را بازتر کند. بگذارید نگاهی بیندازیم به قابلیتهای گوگلپلاس و تهدیدهای ناشی از آن برای سرویسهای دیگر:
چت تصویری چند نفره: این برگ برنده اصلی گوگلپلاس یا همان جی پلاس است. تا 2 ماه قبل بازیگر اصلی صحنه چت تصویری اسکایپ بود.
اما حالا گوگلپلاس در وضعیت کمی نامشخص اسکایپ، در سایه خریده شدنش توسط مایکروسافت، با ارائه امکان چت تصویری بسیار راحت چند نفره در مرورگر و در همه سیستمعاملهای موجود، شدیدا به این بازار حمله کرده. این میتواند یک حمله بسیار جدی علیه مایکروسافتی باشد که حالا صاحب اسکایپ است و البته یک برگ برنده بزرگ برای جذب کاربران فیسبوک که میخواهند بسادگی با هم ارتباط تصویری هم داشته باشند.
اصلا تعجب نخواهم کرد اگر فیسبوک در کنفرانس خبریای در هفته بعد، بگوید که چت تصویری چند نفره داخل مرورگر را راهاندازی کرده.
ترکیب شدن با بقیه سرویسهای گوگل: این روزها اکثر آدمها یک اکانت گوگل دارند و هر کسی که یک اکانت گوگل داشته باشد، بالقوه عضو گوگلپلاس خواهد بود. این موضوع عضوگیری گوگلپلاس را بسیار ساده میکند.
فقط کافی است یکی از دوستان شما یک عکس را با شما به اشتراک بگذارد تا شما با حداقل تلاش، عضو گوگلپلاس شوید و قبل از اینکه دقیقا بدانید مشغول استفاده از سیستم هستید، با استفاده از گوگل ریدر یا پیکاسا یا هر سرویس دیگر گوگل، شروع به استفاده از گوگلپلاس کنید.
این را اضافه کنید به تولباری که حتی در صفحه مشهور جستجوی گوگل به شما نشان میدهد که فلان دوستتان دوستش را عوض کرده و شما چارهای ندارید به جز فشار دادن تولبار و رفتن به داخل گوگل ویو و کامنت گذاشتن یا+ ۱ زدن و داخل شدن در شبکه اجتماعی.
حلقهها: حلقههای گوگل چیز جدیدی نیست. اما رابط کاربری آن چنان جذاب و استفاده از آن آنقدر بدیهی و دمدست است که آن را به بخش جداییناپذیر جیپلاس تبدیل کرده. این در تضاد کامل با مفهوم مشابه آن در فیسبوک است. این حلقهها کاربردهای جدیدی مثل پیگیری کارهای تیمی به گوگلپلاس اضافه میکنند که میتواند شدیدا باعث سوئیچ کردن کاربران جدیتر به آن شود.
پروتکلهای آزاد: نوشتن برنامههای جدید برای استفاده از امکانات گوگلپلاس بسیار ساده خواهد بود. پیامرسان مورد علاقه شما براحتی خواهد توانست خودش را به گوگلپلاس وصل کند. یا یک سایت دیگر به خاطر استفاده از پروتکلهای آزاد خواهد توانست به چت تصویری چند نفره گوگلپلاس متصل شود. این یک شانس بزرگ است.
سرویس تجاری: گوگل در حال حاضر دارای یک سرویس عالی برای شرکتهای تجاری است. هر کسی میتواند به رایگان از گوگل داکز مانند یک آفیس آنلاین استفاده کند. یا ایمیلهای دامنه شخصیاش را روی جیمیل دریافت و ارسال کند. ولی اگر یک شرکت تجاری دارید با پرداخت هزینهای پایین میتوانید سطح بالاتری از آفیس و انواع خدمات مورد نیاز یک شرکت بزرگ را از گوگل بخرید.
ترکیب این با مفهوم حلقهها میتواند گردش کار داخلی یک شرکت را به خوبی اداره کند. این را اضافه کنید به ادعای صد در صد آپ تایم گوگل تا متوجه شوید چرا مایکروسافت ۳۶۵ که آفیس تحت وب مایکروسافت است، باید شدیدا نگران گوگلپلاس باشد؛ البته این را هم در محاسباتتان دخیل کنید که مایکروسافت گفته که ممکن است سرویسش 18 روز در سال داون باشد و در مقابل50 درصد پول مشتریها را به آنها برگرداند.
خلوت شخصی: مساله امنیت دادهها و خلوت شخصی (حریم خصوصی) افراد یکی از دغدغههای اصلی کاربران حرفهای در فیسبوک بوده و هست. شاید برای کاربران عادی مساله چندان جدی به نظر نرسد، ولی توافقنامههای بین فیسبوک و استفادهکنندگان برای اکثر کسانی که آن را خواندهاند یا خلوت شخصی در اینترنت برایشان اهمیت داشته جذاب نبود.
همچنین تنظیمات پیشفرض فیسبوک برای کسی که میخواهد حریم شخصیاش در اینترنت را محافظت کند، چندان جذاب نیست. در مقابل جیپلاس بعد از شنیدن همه این مشکلات درست شده و به شکل پیشفرض در حالتی قرار دارد که نسبت به فیسبوک اطلاعات کمتری از شما را با دیگران به اشتراک میگذارد.
البته در نهایت امر استفاده از هر سرویس اینترنتی و به طور خاص شبکههای اجتماعی میتوانند مخل امنیت شخصی شما باشد، اما هستند بسیاری از کاربران حرفهای که به دلایل متنوع علاقهای به استفاده از فیسبوک نداشتهاند و حالا با وجود گوگلپلاس خوشحالند که فیسبوکی دارند که فیسبوک نیست.
رابط ساده و آشنا: استفاده کردن از گوگلپلاس سخت نیست. کاربران توئیتر، فیسبوک، لینکدین و... به سرعت با آن ارتباط برقرار خواهند کرد. این هم میتواند جیپلاس را به یک تهدید جدی برای توئیتر تبدیل کند، بخصوص اگر احتمال اضافه شدن سرویسهای جدید را به جیپلاس اضافه کنیم.
گوگل حامي جی پلاس است. گوگل حامي گوگل ویو و بقیه سرویسهای شکستخورده هم بوده، اما این استدلال ما را نفی نمیکند. بودن گوگل در پشت جی پلاس باعث میشود خیال این سرویس از بابت دسترسی نامحدود به منابع راحت باشد.
بر خلاف فیسبوک، گوگلپلاس نیازی ندارد به سرعت به پول برسد. همین حالا هم فیسبوک اعلام کرده، درصدی که از سود نویسندگان بازی آنلاین میگیرد را کاهش خواهد داد. اما آیا رایگان بودن احتمالی برنامهنویسی روی پلتفرم گوگل مشوق بسیار جذابتری برای بازینویسانی نخواهد بود که به دنبال حداکثر کردن سود خود هستند؟
بروس آپبین در نشریه کوربس حساب کرده که هزینه راهاندازی گوگلپلاس باید چیزی حدود ۵۸۵ میلیون دلار بوده باشد. این عدد نجومی است. چیزی در حدود رقم ۵۸۰ میلیون دلاری که نیوزکورپ در سال ۲۰۰۵ برای خرید شبکه عظیم مایاسپیس پرداخت. چند روز پیش خواندیم که نیوزکورپ با ناامیدی مایاسپیس را فروخته. اینبار فقط ۳۵ میلیون دلار در مقایسه با قیمت خرید این یعنی فروختن سرویس در حد صفر.
اما آیا گوگل که سریعترین رشد را در تمام شبکههای اجتماعی تاریخ داشته، خواهد توانست به همین شکل ادامه پیدا کند؟ جواب به این سوال سخت است. قانونی تحت عنوان قانون فیل (نام آدم! ربطی به خرطوم ندارد) میگوید:
رابطه معکوس بین سرعت رشد یک شبکه اجتماعی و دوام آن وجود دارد.
یعنی هر چقدر که یک شبکه اجتماعی سریعتر رشد کند، سریعتر از بین خواهد رفت. این قانون تا به حال روی بسیاری از شبکههای اجتماعی صحیح عمل کرده و دانستن آن باید هر تحلیلگری را که میخواهد در مورد دوام فیسبوک یا گوگلپلاس نظر دهد، محتاط کند.
اما همانطور که در اول بحث هم گفتم، شرکت عظیمی مانند گوگل بهترین متخصصان جهان را در استخدام دارد تا ایدههایش را چه در سطح فنی و چه در سطح بازار عینیت بخشند و من و شما حداکثر کاری که میتوانیم بکنیم مقایسه و دیدن قابلیتهاست تا دید روشنتری از شرایط داشته باشیم.
سايت نارنجي
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)