مفهوم White Balance


اگر با دنیای فیلم سروکار داشته باشید، استفاده از *****ها را برای تصحیح نورهای نئون و فلورسنت به یاد دارید. اکثر مردم توجهی ندارند و همیشه عکس های خانگی شان در قالبی زدر یا نارنجی یا متمایل به آبی از آب در می آید. در دنیای دیجیتال این *****های تصحیح دیگر کاربرد ندارند و با تکنیکی به نام «White Balance»که در دوربین های معمولی هم یافت می شود جایگزین شده اند.

درجه حرارت طیفی نور
علت زرد و نارنجی شدن عکس ها در نور های نئون(تنگستن) و آبی شدن آنها در نورهای فلورسنت بخاطر درجه حرارت طیف نور است. درجه حرارت پایین نور را متمایل به قرمز می کند و درجه حرارت بالا به آبی. منابع مختلف نور، نور را و به تبع آن قالب رنگ را در دماهای مختلف ساتع می کنند.
با استفاده از *****های آبی یا نارنجی، نور آبی یا نارنجی را جذب کرده و عدم بالانس را تصحیح می کنیم که اثر اصلی آن تغییر دمای طیف نور است.
در عکاسی دیجیتال، سنسور عکس براحتی این کار را انجام می دهد اما ما چطور بدانیم که در کدام جهت و چقدر این تغییر دما باید اعمال شود؟

«White Balance» دستی
اینجاست که به مفهوم بالانس سفیدي يا «White Balance» می رسیم. اگر می شد به دوربین بگوییم کدام شی در اتاق سفید است و باید در عکس سفید بیفتد، دوربین می توانست تفاوت دمای کنونی آن شی و دمای صحیح شی سفید را تشخیص دهد و همه ی رنگ ها را با آن اختلاف تغییر دهد.
دوربین های پیشرفته ی دیجیتال این امکان را دارند تا بطور دستی این بالانس سفیدي را انجام دهیم.

با تنظیم دوربین بروی یک کارت سفید یا خاکستری( زاویه دار باشد تا نور اتاق را منعکس کند بمانند یک منبع خنثی) و پر کردن کامل اسکرین دوربین با آن و فشردن دکمه AWB(بالانس سفید خودکار) یا با تنظیم آن در منو ، دوربین بالانس سفید را انجام می دهد.
بعد از آن هر عکسی دمای طیف نور مناسب خود را خواهد داشت. این کار در واقع بسیار ساده است و نباید از انجام آن بترسید. می توانید ببینید که کیفیت عکس های خانگیتان بسیار بهتر شده است(تصور کنید نور کافی برای ظاهرشدن درست عکس وجود دارد).
(یک خاکستری خنثی 18% خاکستریست و تمام نورها را به درستی بازتاب می دهد).
توجه:
- توجه کنید که کارت در سایه نباشد و در نور چراغ اتاق باشد.
- اگر بازتاب نور شدید است دقت کنید که کارت نور را به شدت بازتاب دهد.
- از ترکیب نور چراغ ها مطلع باشید، ممکن است بخواهید از RAW استفاده کنید و برای هر نور جداگانه تنظیم کنید.
- از وجود نورهای فلورسنت مطلع باشید، از آنجاییکه آنها همه ی طیف های نور را ندارند ممکن است نتایج دیگری بدست بیاورید.

پیش تنظیم بالانس سفید
برای کمک به ما در شرایط خاص بدون آنکه هربار بخواهیم بالانس سفید را تنظیم کنیم دوربین ها ویژگی پیش تنظیم دستی WB را در شرایط فلورسنت،نئون، ابری و آفتابی و ... را دارند. استفاده از پیش تنظیم WB به بهبود عکس های خانگی کمک می کند.
wb1

wb2

WB به صورت دستي روي تنگستن تنظيم شده استWB در حالت اتومات
در مثال بالا تصویر سمت چپ در حالت AWB گرفته شده است. اتاق دو لامپ نئونی معمولی در سقف داشت. بد نشده اما پنکه طبیعتا باید سفید می افتاد. با تنظیم پیش تنظیم WB بروی تنگستن تصویر واقعی تری خواهیم داشت. معمولا انتخاب حالت پیش تنظیم، برای مناسب شدن موقعیت های نور کافیست.

بالانس سفید خودکار
از زمان دوربین های کداک، تولیدکنندگان سعی بر خودکار سازی همه چیز برای ما دارند. برای همین امروزه تمام دوربین های دیجیتال ویژگی AWB را دارند. بسته به مارک دوربین بعضی از آنها بهتر کار می کنند. در کل AWB برای هواهای ابری و آفتابی بسیار خوب و برای عکس های خانگی خوب است(هرچند در هر صورت کمی تمایل به آبی یا نارنجی در قالب عکس ها می ماند،مثل گرما یا زاویه تابش شمع).
دوربینتان را در حالت AWB بگذارید و در نورهای تنگستن و فلورسنت و نورهای ترکیبی (تنگستن، فلورسنت و نور طبیعی که از پنجره می آید) و اگر عکس هایتان مقبول بود دوربینتان را بر روی حالت AWB بگذارید. و در غير اين صورت مي توانيد از حالت دستي يا منوئال دوربين خود استفاده كنيد.
ترجمه: ميلاد خراسانيان