فرودگاه امام خمینی (ره)
آدرس: آزاد راه تهران قم
ضرورت احداث فرودگاه بین المللی بزرگ متناسب با استانداردهای جهانی، و با توجه به مشکلات موجود در فرودگاه بین المللی مهرآباد به سبب گسترش ساخت و سازهای شهری، ارتفاعات موجود در شمال تهران و نیز تداخل پروازهای نظامی، توجه مسئولان کشور را به خود جلب کرد. احداث فرودگاه امام خمینی (ره) عمدتاً به منظور پاسخگویی به نیازهای روز افزون مسافرتی و حمل و نقل هوایی داخلی و بین المللی و جذب پروازهای ترانزیت بین المللی در جهت دستیابی به جایگاه ایران به عنوان قطب اصلی در پروازهای بین المللی منطقه و کانال عبور در مسیر اروپا و آسیا و در عین حال کسب درآمد ارزی ناشی از آن و بهره برداری بیشتر از صنعت توریسم توجه خاصی به آن شده است.
این فرودگاه در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تهران بین آزاد راه تهران قم - تهران - ساوه و در زمینی به وسعت ۱۳/۵ هزار هکتار ساخته شده است. راههای دسترسی به فرودگاه از طریق آزاد راه تهران قم، جاده تهران ساوه و آزاد راه تهران ساوه است. علاوه بر آن، راه آهن اختصاصی متصل به شبکه مترو و برای حمل و نقل مسافران و مراجعان به فرودگاه راهاندازی میشود.
این فرودگاه دارای یک باند پرواز ۲۹ با ۱ به طول ۴۲۰۰ متر و عرض ۴۵ متر و دو تاکسیوی موازی به عنوان باند اضطراری و ارتباط و دسترسی به سطوح پروازی جنوبی پایانه بار، آشیانه تعمیر هواپیما و محل آزمایش موتور هواپیما است. تاکسیوی موازی اضطراری، به طول ۴۲۰۰ متر و عرض ۴۵ متر ،و تاکسیوهای موازی ارتباطی، در طول ۹۷۰۰ متر و عرض ۳۰ متر ،احداث شدهاند.
پایانه مسافری با زیربنای ۷۸۳۵۷ متر مربع از دو بخش سمت هوا و سمت زمین تشکیل شده است. سمت زمین یا مرکز پایانه مسافری دارای ساختمانی ۴ طبقه با سقف کمانی سبک برای تمامی فعالیتهای مسافران ورودی و خروجی و همراهان آنها و با نمای شیشهای کامل است. سمت هوا نیز دارای بنای کشیده و ظریف برای تمامی مسافران ورودی و خروجی با سقفی ساده و مسطح با هفت دروازه ورودی و خروجی (۱۴ پل اتصال به هواپیما) پیش بینی شده که با دو نوار فضای سبز در حد فاصل دو بخش سمت هوا و سمت زمین و دالان سرپوشیده بین دو بخش که فضای پایانه را تعدیل و محیط خشک بیابانی را تلطیف میکند، احداث گردیده است.
فرودگاه امام خمینی مجهز به سیستمهای روشنایی، کمک ناوبری زمینی، پهلوگیری هواپیما، انتقال بار مسافر، پلهای انتقال مسافر به هواپیما و بالعکس، سیستم اطلاعات مدیریت (mts) فرودگاه، سیستم cute، سیستم مدیریت ساختمان (bms)، کنترل تردد، سیستم تلویزیونهای مدار بسته (cctv)و سیستم اعلام حریق است. این فرودگاه از ساختمانهای جانبی مختلفی نیز برخوردار است که مهمترین آنها برج مراقبت پرواز و ساختمان پشتیبانی است. برج مراقبت به ارتفاع ۵۶/۹ متر بین جادههای شرقی و غربی اسپاین با زیر بنای ۱۱۰۰ متر مربع با سازه بتونی احداث شده است. اتاق کنترل برج با مساحت ۱۷۵ متر مربع در طبقه یازدهم احداث شده و در قسمت فوقانی آن تجهیزات مربوط به مراقبت پروازها و سطوح پروازی نصب شده است.
ساختمان پشتیبانی که واحدهای فنی و عملیاتی مربوطه در آن مستقر است، در چهار طبقه با زیر بنای ۶۸۰۰ متر مربع با سازه بتونی و تمامی شیشهای احداث شده است و شامل فضاهای اداری، آموزشی، اطلاعاتی، هواشناسی، خدماتی و استقرار مدیریت فرودگاه است.
۴۷ واحد مسکونی نیز در داخل فرودگاه با زیربنای ۵۹۰۰ متر مربع احداث گردیده و برای اسکان بقیه پرسنل فرودگاه شهرکهایی مسکونی اطراف فرودگاه در نظر گرفته شده است.
در فرودگاه امام خمینی ساختمانهای مختلف دیگری مانند آتش نشانی، تعمیر خودروهای سنگین مدیریت فرودگاه، انبارها، پستهای برق، تصفیه خانهها، اماکن امنیتی، مخابرات و پمپ بنزین وجود دارد که مساحتی در حدود ۳۵۰۰۰ متر مربع از فضای فرودگاه را به خود اختصاص دادهاند.
شایان ذکر است که در هنگام احداث این فرودگاه، شهری باستانی از دل خاک فرودگاه بیرون آورده شده که قرار است با هماهنگی مسئولان فرودگاه و سازمان میراث فرهنگی، از این مکان به عنوان یکی از جاذبههای توریستی فرودگاه امامخمینی استفاده شود.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)