فرقه های نوظهور و گسترش آسیبهای اجتماعی
فعالیت این فرقه های نوپدید در راستای قداستزدایی از پیامبران و نادیده گرفتن رسالت آنهاست تا از این طریق اقدام به براندازی ادیان آسمانی کنند و از شاخص های مشترک میان آنها عضوگیریهای غیرمعمول، بنیانگذاران فرهمند، هزار پاره کردن حقیقت، وجود مرزهای مشخص با دینداران الهی، در توهم خدا شدن از سوی اعضا و سران، پراکندهگویی و التقاط و بهرهگیری از زبانها و نمادهای مشترک و... است.
حجت الاسلام قهرمانی، پژوهشگر فرقه های نوظهور در این خصوص می گوید: آسیب های ناشی از گسترش این فرقه ها در جامعه را رواج فرهنگ ضدیت با ارزشهای انسانی و بشری، رواج فرهنگ ضدیت با دین و ارکان آن، جعل تاریخ و حرکت پیامبران و نقش شیطان در انحرافات جامعه بشری، ترویج بحث بی بندو باری و انواع مفاسد اخلاقی و... می داند.
میکائیل جمال پور، مدیرکل آموزش و پرورش استانداری نیز اذعان دارد: این گروهها و آیین ها به دنبال قیچی کردن رابطه انسان و جامعه و خرافی کردن انسان و فاصله انداختن بین انسان با معرفت، عقلانیت و معنویت هستند، لذا آثار و تبعات ناگوار این عرفانها متوجه عرصه های معرفتی، رفتاری، فردی و اجتماعی است و ما زمانی می توانیم از این آفات دور باشیم که آنها را عمیقا بشناسیم.
وی بهترین عمل انجام شده برای مبارزه با این گروهها را شناساندن این فرقه ها و تبیین ماهیت آنها و روشن کردن روشهای حضور این فرقه ها در میان جوانان و نوجوانان دانسته و تاکید می کند: این عرفانها چون به مصداق و ابزار مهمی به نام معنویت که جوانان بسیار طالب آنند، متوسل هستند به خوبی می توانند در میان قشر جوان و کم تجربه گسترش یابند، اما باید توجه داشت که اگر انسان شناخت کافی نسبت به معضلی داشته باشد می تواند به درستی خیر و شر آنرا تشخیص دهد.
قهرمانی نیز با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم می گوید: اگر فضا شفاف باشد، ما اشتباه نمی کنیم، اما در فضای غبارآلود هر کسی قدرت حرف زدن خواهد داشت.
تشکیل کارگروه مقابله با فرقه های انحرافی در ایران
در ایران از سوی معاونت تبلیغ حوزه در سال 1387 کارگروهی برای مقابله با فرقه های انحرافی شکل گرفت و مطالعات و تحقیقاتی نیز در این زمینه توسط مراکز پژوهشی انجام گرفته است.
نشستعلمی عرفان نوظهور ویژه روحانیان نیز در سال 1387 برگزار شده است و در آذربایجان شرقی نیز کتب و سی دی هایی تهیه شده که هر کدام به تنهایی می تواند به درستی جوانان را با اقدامات روشنگرانه آگاه کنند.
نمادگرایی و نماد پرستی در میان فرقه های انحرافی
ارزشهای مذهبی ممکن است بصورت یک صلیب، ستاره، مجسمه، تخته سنگ، حیوان، درخت یا هر چیزی که جامعه به عنوان یک چیز مقدس برمی گزیند به گونه ای نمادین بازنمود شوند.
این نماد مقدس به صورت کانون مراسم دسته جمعی از عشای ربانی گرفته تا رقصها و جشنها در می آید و در جهت وحدت بخشیدن مومنان در قالب یک اجتماع واحد اخلاقی عمل می کند.
نمادهای مذهبی فی النفسه بسیار اهمیت دارند و به صورت جایگاهها، بناها، مزارها و بناهای یادبود، یادگارها، کتب و نوشته ها واژه ها و بازنمودهای انتزاعی چون صلیب و هلال تقدس می یابند.
این نمادها برای دوستدارانشان معنا دارند و بر ارزشها و باورداشتهای بنیادین جامعه دلالت دارند، یک چنین نمادهای مذهبی چه جایگاه باشند مثل کعبه و بیت المقدس و چه نوشته های مقدس قرآن مجید و انجیل، غالبا برانگیزاننده فعالیتهای مهم اجتماعی و سیاسی اند.
حجت الاسلام مهدی قهرمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی سهند از جمله نمادهای این گروهها را که به عنوان نگین انگشتر، گردنبند، تصاویری بر روی دست بندها، پیراهن، شلوار، کفش،ادکلن، ساعت و ... درج شده و در داخل ایران نیز رواج یافته است؛ ستاره صبح یا پنتاگرام (pentagram)،عدد 666 یک سمبل با عنوان "شماره تلفن شیطان"، صلیب وارونه، صلیب شکسته یا چرخ خورشید، چشمی که در حال نگاه و مسلط به همه جاست، تبر وارونه به نماد ضد عدالت، سر بز، چشم شیطان(Aye of satan) ، تصویر حرف A که نماد هرج و مرج است و نمادی که به انگلیسی (Ankh) انشاء میشود و سمبل شهوترانی و باروری است؛ عنوان می کند.
وی ادامه می دهد: البته تمامی این نمادها بطور کلی و اختصاصی متعلق به گروه های شیطان پرستی نیست و مبلغان این آیینها برای ترویج افکار و اعتقادات خود از نمادهای فرهنگهای مختلف استفاده می کنند تا با ایجاد تصور قرابت و نزدیکی با آنها سریعتر و ساده تر در میان این مردمان نفوذ کنند.
جمالپور، استاد جامعه شناسی نیز فرقه های نوپدید را در مقام ویروسها و آفات مختلف دانست و گفت: اگر انسانی آشنا به انواع سموم و میکروبها نباشد خود دچار خصران و زیان خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه انسان وقتی قصد تنظیم برنامه عملی و کمال گرایانه برای زندگی خود دارد باید دقت کافی داشته باشد، اضافه کرد: برنامه های کاذب و غیراصولی نتیجه ای جز نابودی و گرفتاری انسان در چنگال خرافات ندارد، این عرفانهای نوپدید غربی و شرقی مملو از خرافات و مسائل غیرمعرفتی و مسائلی هستند که انسان را به دنیای اتمیسم اجتماعی سوق می دهد.
مسئول سازمان بسیج اساتید دانشگاههای استان شاخصه های مشترک این فرقه ها و آیین های ساختگی را عبارت از عدم توجه به وحی، نبوت، کتب آسمانی و عدم توجه به مسائل شرعی عنوان کرده و اذعان می دارد: نبوت و شریعت در آموزه های این گروهها وجود ندارد و خدای معرفی شده در آنها کاملا شخصی و مادی است.
وی ادامه می دهد: یکی دیگر از مسائل عدم وجود مسئله امر به معروف و نهی از منکر است، عدم مسئولیت انسان در مقابل جامعه، عدم باور به مسئله معاد و حساب و کتاب و چیزهایی که ادیان آسمانی انسان را معتقد و ملزم می داند در آنها وجود ندارد و در مقابل آموزه های قرآنی موضع گرفته اند.
تبلیغ، حمایت و پیروی از فرقه های انحرافی ارتداد است
شاهد جعفری، وکیل پایه یک دادگستری هرگونه تبلیغ، حمایت، پیروی و ... از این ادیان و انجام مناسک مربوط را از مصادیق ارتداد برشمرده و می گوید: پیروان این آئین ها حکم سب النبی را دارند که معادل دشمنی با خدا، دین و اهل بیت و دشنام دادن به پیغمبر خدا و معصومین (ع) است.
وی اظهار می دارد: این آئین ها ماهیت غیر دینی دارند و بیشتر بر پایه اصول و عرف درون گروهی پی ریزی و دنبال می شوند.
این کارشناس حقوق تاکید می کند: اگر کسی پیرو این آیین ها نیز نبوده اما در تبلیغ آن شریک باشد، به جرم نشر اکاذیب، فساد و ارتکاب به اعمال مجرمانه و ... در صورت اثبات با توجه به میزان جرایم به جریمه نقدی، شلاق یک تا پنج سال زندان، حبس تعزیری و یا تا سر حد حبس ابد و اعدام نیز محکوم خواهند شد و هیچگونه تخفیفی شامل حال آنها نخواهد بود.
آنچه مسلم است اینکه هیچ فرقه و آیین و گروه نوظهور و انحرافی یارای مقابله با تمدن غنی و بزرگ اسلامی-ایرانی ما را ندارد. اما حال با این اوضاع چگونه می شود فرقه های انحرافی و بی ریشه در میان جوانان رواج پیدا کند، سئوالی است که پاسخش را باید در نحوه سیاستگذاری و عملکرد مسئولان در خصوص حفظ، احیا و معرفی هویت دینی و ملی جستجو کرد.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)