google vs facebook1310208996


دو سنگین وزن اینترنت در کارزار شبکه های اجتماعی رو در روی یکدیگر ایستاده اند. برای تجزیه و تحلیل نتیجه این رقابت و آینده شبکه های اجتماعی، بهتر است با اعداد و ارقام به سنجش این دو هم آورد بپردازیم.
با رونمایی از سرویس گوگل پلاس (که ثبت نام در آن از دیروز برای همه دارندگان اکانت جمیل آزاد شده)، شرکت گوگل تصمیم گرفته تا غول دنیای شبکه های اجتماعی (فیس بوک) را به چالش بکشد و به رقیب قدر بالقوه ای برای آن تبدیل گردد. در بررسی ها هر کس از زاویه ای به موضوع می نگرد. برخی برنده را فیس بوک می دانند که تعداد کاربران آن هم اکنون از مرز ۷۵۰ میلیون نفر گذشته است. گروهی هم شانس را با گوگل یار می دانند زیرا علاوه بر مهندسان کارکشته، همین ابتدای کار تعداد بسیار زیادی کاربر بالقوه در سرویس های متنوع اش در اختیار دارد.
در ادامه مطلب همراه ما باشید تا ببینیم در کارزار شبکه های اجتماعی، آینده از آن کیست؟
کاربران
گوگل از این نظر در سطح دنیا بی نظیر است. طبق آمار کام اسکور تعداد بازدیدکنندگان ماهانه گوگل در می از مرز یک میلیارد نفر گذشت و رکورد جدیدی را در تاریخ اینترنت به جا گذاشت. فیس بوک هم در این ماه کمی بیش از ۷۱۳میلیون نفر بازدید داشته است.
البته اگر مدت زمانی را که کاربر در سایت می گذراند، مبنای سنجش قرار دهیم، فیس بوک با عدد ۶ ساعت به ازای هر نفر در ماه، با سرعت سرسام آوری گوگل را با مدت زمان ۲۰ دقیقه به ازای هر نفر در ماه، پشت سر می گذارد. البته از نظر میزان رضایتمندی کاربران، گوگل با فاصله فراوانی بر روی سکویی بالاتر از فیس بوک ایستاده است.
مقایسه: از نظر تعداد کاربران، گوگل هنوز حاکم بلامنازع اینترنت است. فیس بوک هم توانسته تعداد قابل توجهی از کاربران اینترنت را راضی کند که زمان نسبتا زیادی را به وقت گذرانی در سایت اش بپردازند. با این وجود میزان رضایتمندی کاربران فیس بوک در سطح پایین تری نسبت به گوگل قرار دارد.
گردش مالی
به این دلیل که گوگل یک شرکت عمومی است و باید هر فصل گزارشات مالی اش را منتشر کند، اطلاعات ما در این زمینه کاملا واضح و سر راست هستند. اما تا زمانی که فیس بوک به صورت خصوصی اداره می شود، درباره اطلاعات مالی آن نمی توان به صراحت قضاوت کرد. بر اساس گزارشی از وال استریت ژورنال ، گردش مالی سال گذشته فیس بوک بالغ بر ۱.۸۶ میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود که امسال به ۴ میلیارد دلار هم برسد. گوگل هم گردش مالی کلی سال گذشته اش را ۲۹.۳ میلیارد دلار اعلام کرده است.


chart google facebook narenji ir

eMarketer تخمین می زند که سال گذشته گوگل ۳۸.۵ درصد بازار تبلیغات آنلاین را در اختیار خود داشته، در حالی که سهم فیس بوک از این بازار تنها ۴.۶ درصد بوده است. پیش بینی می شود که امسال هم سهم فیس بوک به ۷ و سهم گوگل به ۴۰.۸ درصد برسد.
مقایسه: از نظر گردش مالی گوگل به شکل قابل توجهی بزرگتر از فیس بوک است و همچنان در حال رشد است. اما فیس بوک با سرعت بیشتری توسعه می یابد.
کارمندان
با توجه به اینکه فیس بوک تا کنون آماری در این خصوص منتشر نکرده، استفاده از این معیار کمی سخت می شود. اما نیویورکر به تازگی تعداد کارکنان فیس بوک را ۲۵۰۰ نفر برآورد کرده است . این عدد تقریبا ۲ برابر تخمین سال ۲۰۱۰ است. گوگل اعلام کرده که ۲۴۴۰۰ کارمند در پایان ۲۰۱۰ و ۱۹۸۳۵ کارمند در پایان ۲۰۰۹ داشته است.
مقایسه: همانند گردش مالی، تعداد کارمندان گوگل به شکل قابل توجهی بیشتر از فیس بوک است. اما به نظر می رسد که رشد فیس بوک در این زمینه هم بسیار چشمگیر تر از گوگل بوده.
نتیجه گیری
علاوه بر موارد ذکر شده، فاکتورهای فراوان دیگری در پیش بینی سرنوشت جی پلاس در برابر فیس بوک باید مدنظر قرار گیرند. گوگل به عنوان یک برند اینترنتی، از نظر میزان رضایت کاربران در موقعیت مناسبی قرار دارد، در حالی که فیس بوک در این زمینه با برخی مشکلات روبرو است. همچنین گوگل از نظر منابع و نیروی انسانی شرکت بزرگتر و قوی تری است، اما فیس بوک با سرعت رشد بالایی که دارد، می تواند انتخاب دلچسبی برای سرمایه گذاران باشد.
و برنده اصلی در این میان کیست؟ به گمانم کاربران شبکه های اجتماعی برنده اصلی این نزاع هستند. زیرا هر دو کمپانی عظیم گوگل و فیس بوک تلاش می کنند که محصولات شان را بهبود دهند و همچنین با امکانات بیشتر به جذب و حفظ مخاطبان شان بپردازند.
شما آینده این دو غول بزرگ شبکه های اجتماعی را چگونه پیش بینی می کنید؟ در صورت انتخاب بین این دو، در حال حاضر کدام یک را ترجیح می دهید؟