تاخیر در عملکرد اپراتور سوم وعدم ارائه سیمکارت نسل سوم در زمان معین ناشی از نواقص اسناد و پروانه این اپراتور نیست، بلکه مجری برگذار کننده مزایده این اپراتور نتوانسته مفاد وشرایط اسناد اپراتور سوم را به درستی اجرا کند.
کمال محامد پور ، معاون اسبق وزیر ارتباطات در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا با اشاره به اهداف پروژه اپراتور سوم، اظهار داشت: با توجه به اینکه پروژه اپراتور سوم تلفن همراه مطابق با زمانبندی های تعیین شده خود پیش نرفت و هم اکنون سایر اپراتور های فعال در کشور در حال ارائه سرویس هستند، در شرایط حاضرآغاز به کار این اپراتور توجیه اقتصادی ندارد.
وی گفت: بر اساس اسنادی که بر ای اپراتور سوم تلفن همراه تهیه شد قرار بود چنانچه شبکه این اپراتور در زمان مقرر راه اندازی شود 18 تا 19 درصد سهم بازار تلفن همراه کشور را در اختیار بگیرد.
محامد پور با بیان اینکه اپراتور سوم قرار بود به غیر از سرویس های پایه و مکالمه مجموعه ای سرویس جدید نسل سوم را ارائه دهد، برهمین اساس دو سال حق حفاظت برای این سرویس ها در نظر گرفته شده بود، خاطر نشان ساخت: متاسفانه هیچ کدام از این موارد محقق نشده و اگر قرار باشد اپراتور سوم نیز سرویس های پایه و مکالمه ارائه کنند، سایر اپراتور های فعال در کشور در این زمینه ارائه خدمت می کنند و دیگر نیازی به فعالیت اپراتور سوم نیست در نتیجه فعالیت این اپراتور توجیه اقتصادی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه اسناد اپراتور سوم مشکلی نداشته و این مشکلات به پروانه آن مربوط نمی شود، ادامه داد: برای تهیه اسناد اپراتور سوم از مشاوران خارجی استفاده شده و در نهایت مورد تایید itu قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه رگولاتوری متناسب با مفاد و شرایط پروانه اپراتور عمل نکرده است، افزود: قرار بود در این پروژه از منابع مالی و توانمندی های شرکت خارجی استفاده شود، ولی کسانی که در این پروژه شرکت کرده اند حتی بخش خصوصی داخلی نیستند.
محامد پور خاطر نشان کرد: در حال حاضر ، شرایط برای ارائه سرویس های جدید فراهم نشده و برهمین اساس این اپراتور نمی تواند سهمی از بازار تلفن همراه کشور را به خود اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه نیازی به واگذاری این اپراتور به سایر اپراتور های فعال کشور نیست، تصریح کرد: چنانچه تغییراتی در برخی از مفاد پروانه سایر اپراتور فعال کشور صورت گیرد سایر اپراتور های تلفن همراه می توانند سرویس های جدید نسل سوم را ارائه کنند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)