اگر چه طی یک سال اخیر تبلیغات زیادی برای تلویزیونهای LED و سه بعدی شده است و تلاش فعالان بازار و شرکتهای تولید و عرضهکننده این بوده است که مصرفکنندگان به سمت تکنولوژیهای نوینتر بروند، اما با این حال هنوز توجه گروهی از خریداران به سمت نمونههای LCD است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، البته طبق اعلام ابراهیم درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری، گوشی تلفن همراه و تجهیزات جانبی، در حال حاضر حدود 70 درصد تقاضای بازار مربوط به نمونههای LED است و نمونههاي LCD سهم کمتری نسبت به قبل در بازار دارند. این درحالی است که فعالان بازار میگویند، میزان تقاضا برای نمونههاي LCD و تکنولوژیهاي جدیدتر؛ یعنی LED و D3 حدود 60 به 40 درصد است. حتی گروهی از فعالان بازار این نسبت را 50 به 50 اعلام میکنند.
محمد روشن، یکی از فعالان بازار میگوید: طی ماههای گذشته، به دلیل کاهش قیمت نمونههاي LED و تبلیغات زیادی که بابت مصرف انرژی کمتر و... میشد، تقاضا برای تلویزیونهای LED نسبت به قبل افزایش یافت، ولی این رشد تقاضا چندان طولانیمدت نبود؛ چرا که خریداران دریافتند نمونههاي LED که خریداری کردهاند در حقیقت همان LCDهاي قدیمی هستند با اندکی تغییر و تحول در قطر تلویزیون و سایر مشخصات به بازار عرضه شدهاند. به گفته وی، نمونههاي LED موجود در بازار در حقیقت نمونههاي LCD-LED هستند که لامپهای LED به سبک و سیاق تلویزیونهای LCD به صورت خطی در پنل تعبیه شدهاند. در حالیکه LED واقعی چیز دیگری است و از نوع لامپ گرفته تا طرز چینش لامپها و... با نمونههاي LCD متفاوت هستند.
ملکیان، یکی دیگر از فعالان بازار در خیابان جمهوری ميگوید: اینکه نمونههاي LED موجود در بازار به واقع LED نیستند، درست است. زیرا قیمت یک تلویزیون LED واقعی که لامپهاي LED به طور سلولی در تمام صفحه قرار گرفته باشند بیش از ده میلیون تومان است. به گفته وی، حتی اگر تلویزیون LED واقعی وارد بازار میشد، بازار موفقی نداشت. به همین دلیل شرکتهای تولیدکننده با روشهای خاص خود درصدد کاهش هزینههاي تولید بر آمدند و نمونههاي LCD-LED را وارد بازار کردند.
وی ميگوید: بسیاری از شرکتها هنگام فروش به مشتری اطلاعات دقیق میدهند و اعلام میکنند که تلویزیون LCD-LED است. ولی گروهی این کار را نمیکنند و مشتری را گمراه میکنند.مومنی، یکی از فعالان بازار نیز در مورد تفاوت بین این دو تکنولوژی گفت: LCDها یا کریستالهای مایع موادي هستند كه به طور فيزيكي داراي خاصيتهاي جامد و مايع هر دو هستند. يكي از خاصيتهاي جالب آنها توانايي آنها در تغيير موقعيت بسته به ولتاژ اعمالي به آنها است. اکثر صفحههاي LCD با لولههاي فلورسنت موجود در آنها که در قسمت بالا، کنار و گاهی اوقات پشت LCD قرار دارند، روشنایی پیدا ميکنند. به طوریکه یک صفحه سفید پخشکننده نور، اشعههاي نور را به طور مساوی و یکنواخت هدایت و پراکنده ميکند تا تصویری یکدست ایجاد کند. به این اشعهها نورزمینه گفته ميشود.
براي اينكه از يكنواختي صفحه تصوير اطمينان حاصل شود نور بهوسيله يك سيستم منعكسكننده شدت يكساني پيدا ميكند، اگرچه ممكن است در نگاه اول به نظر نرسد، ولي عملكرد اين صفحات فوقالعاده پيچيده است. به صورت کلی LCDها یک تکنولوژی Passive (دستخوش عامل خارجی) هستند؛ به این معنی که به خودی خود تصویری که قابل دیدن باشد تولید نمیکنند برای همین باید لامپهایی پشت صفحات LCD روشن باشد (به این لامپها Back light یا نور پشتی میگويند) تا تصاویر قابل دیدن باشد. این لامپها، لامپهای کوچک فلورسنت کاتدی سرد یا CCFL (مخففCold Cathode Fluorescent Lamp) هستند که شبیه به لامپهای مهتابی رایجند. اما در مورد LEDها مساله چیز دیگری است.
صورت کلی مساله این است که LEDهاي موجود در بازار، در حقیقت همان LCD پنلها هستند. به زبان ساده فقط به جای لامپهای CCFL که به عنوان بک لایت یا نور پشتی از آنها در LCDها استفاده میشد از دیودهای نورانی استفاده شده است که به آنها LED میگویند. این دیودها مصرف برق و حرارت کمتری دارند پس فرق بین LCDهای معمولی با LCDهایی که بک لایت LED دارند فقط در نوع منابع نوری بک لایت (لامپ پشتی) هست.ابراهیم درستی هم در این باره گفت: فروشندگان باید نسبت به کالایی که به فروش ميرسانند اطلاع رسانی دقیق کرده و به خریدار در مورد کالایی که به فروش ميرسانند اطلاعات درست دهند. در غیر این صورت با آنها برخورد ميشود.
به هر حال فعالان بازار میگویند، به رغم تلاشهای شرکتها و مسوولان اتحادیه و... هنوز نمونههاي LCD مخاطبان پروپا قرصی در بازار دارند و علت هم این است که خریداران با خیال راحت مبلغ مورد نظر را برای کالایی با ماهیت واقعی LCD میپردازند، اما به گفته فرهادی، یکی از فعالان بازار، درست است که LEDهای موجود در بازار LED واقعی نیستند، اما نمونههاي LED مزیتهایی بر نمونههاي LCD دارند که باعث برتری آنها بر تکنولوژیهاي قدیمیتر شده است.
به گفته وی، نمونههاي LED وضوح تصویر بالاتری دارند و کیفیت تصویر در آنها بهتر است. همچنین سیستم نوردهی Edge-LED ضخامت كمتري دارد، بهطوریکه LEDهاي موجود در بازار کمی بیش از 25 میلیمتر هستند. از طرفی میزان مصرف انرژی نمونههاي LED کمتر از LCDهاست.مجموع این عوامل در کنار هم باعث شدهاند LEDها در بازار پرمخاطب شوند.به گفته وی، پیشبینی شده است که امسال نمونههاي LED جای نمونههاي LCD را گرفته و سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)