خواند محور فعالیتهای تحصیلی و رمز موفقیت در سایر زمینه های درسی است. بدون خواندن پیشرفت کردن در زمینه های تحصیلی به کندی انجام می شود.
- مشکلات خواندن مهمترین عامل عدم موفقیت در مدرسه است. توانایی کودکان در خواندن کنشی بنیادی در جوامع امروزیه برای اینکه در دورانی که عصر ارتباطات است اطلاعات به صورت نوشتاری مبادله می شود.
- از آنجا که خواندن به عنوانی یکی از مهمترین فعالیتهای آموزشی در نظر گرفته شده به همین دلیل بخش وسیعی از برنامه درسی را به خودش اختصاص داده است.
و تقریباً هر بخش از زندگی ما مربوط می شود به فعالیت خواندن. مثال از تأثیر خواندن در زندگی روزمره. - علائم راهنمایی و رانندگی
- تابلوهای آگاهی
- روزنامه
- تشخیص
خواندن دارای شش گام است. – جذب
- درک کلی (ادراک درونی)
- درک نمایی (درک خارجی)
- حفظ
- ارتباط (به کارگیری)
تمام نظامهای آموزش و پرورش دنیا با مشکل بچه هایی که از عهدۀ برنامه درسی خودشان برنمی آیند روبرویند و این دانش آموزان قادر به درک مفاهیم، حقایق و مهارتهایی که به راحتی توسط کودکان دیگر یاد گرفته می شود نیستند.
این دانش آموزان تحت عنوان ← دانش آموزان دارای نیازهای ویژه ← می گویند.
- ناتوانی خاص یادگیری← برای توصیف دانش آموزانی به کار می رود که با داشتن هوش متوسط یا اندکی کمتر یا بیشتر از متوسط در یادگیری بعضی جنبه های بنیادی یادگیری مشکل دارند.
- ناتوانی های یادگیری دو دسته هستند:
1- مهارتهای پایه برای پیشرفت تحصیلی در درسهایی مانند خواندن- املاء- حساب کردن← ناتوانی یادگیری تحصیلی.
2- مهارتهای پیش نیاز که دانش آموز برای یادگیری درسهای خواندنی، نوشتن، حساب کردن به آنها نیاز دارند و پیش از ورود کودک به مدرسه شناسایی می شوند.
- به اعتقاد متخصصان کودکان دارای مشکل در یک یا چند فرآیند روان شناختی پایه مشکل دارند ← درک و فهم و به کار بستن بیانی و نوشتاری و نارساییها ممکن در← شنیدن، سخن گفتن، خواندن، نوشتن و انجام محاسبه های ریاضی.
- ویژگی های دانش آموزان دارای اختلال خواندن:
1- برخی حروف را به صورت سروته می بینند (من) (نم)
2- قادر به درک یا گفتن تفاوتهای بین حروف از نقد شکل شبیه هم هستند نمی باشند.←ع با غ
3- ممکن است حروف تعدادی از کلمات واژگون به نظر برسد ← روز شبیه زور
4- حروف مجزا را بشناسند ولی قادر به ایجاد صدا در کلمه ای که می خوانند نشوند.
5- قادر به تشخیص کلماتی که قبلاً دیدند نباشند.
6- حروف و هجاها را جابجا یا معکوس کنند.
7- در یادگیری و به خاطر سپردن کلمات دیده شده مشکل داشته باشند.
8- حروف یا هجاها را وارونه بنویسند.
9- مشکل در سازماندهی مطالب خواندن شده دارند.
10- مشکلاتی در پردازش شنیداری دارند.
11- مشکل در دیکته نویسی ← دانش آموزان می توانند در هر یک از ویژگیها مشکل داشته باشند یا ندانسته باشند.
- انواع اختلال خواندن براساس علت یا برنامه آموزشی:
نارساخوانی بینایی : کودکان اختلالاتی در ادراک بینایی و حافظه بینایی دارند.
جهت یابی- تمیز اندازه و شکل- پردازش بینایی ← دچار مشکل اند.
1-نارساخوانی شنیداری :
- می توانند محرکهای بینایی را از یکدیگر تشخیص دهند اما نمی توانند بین شکل حروف و صداهای آنها ارتباط برقرار کنند.
- تشخیص صداهای گفتاری- ترکیب صداها- نامگذاری- پردازش شنیداری ← مشکل.
- سنین شروع اختلال:
تا قبل از سال دوم ابتدایی کودکان اشتباهات فراوانی در خواندن دارند ولی جدی نیست و اختلال بعد از سال دوم ظاهر می شود.
- عوامل احتمالی مؤثر در مشکلات خواندن:
1- نامناسب بودن متن- ضعیف بودن کادر آموزشی- مشکل در برگرداندن حروف به صدا- کم بودن تجربه خواندن.
2- معلم- کلاس- سازمان مدرسه- ارتباط بین خانه و مدرسه.
- بیش از 25% ناکامیهای کودکان در کلاسهای ابتدایی از ناتوانی خواندن است.
- بیش از 60 الی 80 درصد از جنس مذکر دارای اختلال خواندن هستند.
عواقب اختلال خواندن:
این اختلال یک ردیف عواقب هیجانی و انعکاس آن در وضع و رفتار کودکان مشهود← آنها به منزله کسانی هستند که از خودپنداشت ضعیفی برخوردارند.
فاقد اعتماد به نفس
مورد پذیرش همسالان خود نیستند.
برخورد نامناسب خانواده و مدرسه- تبعیض، تحقیر- برچسب عقب ماندگی یا خرابکاری به آنها موجب آثار هیجانی متعدد می شود.
*آگاهی واج شناسی: ← آگاهی از صداهای سازندۀ کلمات
آگاهی هیجانی: آگاهی از هجاهای سازنده کلمه (بخش ها)
1- تقطیع هیجانی← از کودک خواسته شود واژه ها را به هجاهای سازنده تقطیع کند و به صورت مجزا بیان کند← کتاب← ک تاب.
2- ترکیب هجایی← ترکیب و یکپارچه کردن هجاهای مجزا و تشکیل کلمه:
- واژه ها را به صورت هجاهای مجزا بگوییم ← (ک تاب)
- باید هجاها را ترکیب کند و بگوید ← (کتاب)
- بعد از گفتن کتاب بین چند تصویر، تصویر مورد نظر را پیدا کند.
- کلمات را به همان شکل که گفته شد به صورت نوار برای دانش آموز پخش شود.
3- ضربه هجایی: از دانش اموز بخواهیم به تعداد هجاهای سازنده کلمات روی میز ضربه بزند.
4- داستان خوانی: داستانی را برای کودک خوانده و آنها را تشویق کنیم تا هجاهای شنیده شده در داستان را برای ساختن یک کلمه بامعنا ترکیب کند.
معلم: من در سبد یک اَ نار دیدم معناگر: انار
5- تصویر خوانی
6- نامیدن اولین صدا ← از کودک بخواهیم واژه هایی که در اولین صدا باهم مشترک هستند بگوید ← آب- آباد- آسمان ← اشتراک در واج اول.
*آگاهی واجی← صداهای محتلف و اشکال جابجایی و تغییر در صداها
1- حذف اولین صدا← صدای کلمه ای را که شنیده، حذف کرده و بقیه را بگوید ← مسواک← سواک
2- نامیدن صدای آخر← کلماتی را برای دانش آموز بگوییم در صدای آخر مشترکند ← دام-بام – نام
3- شناسایی کلمات مختلف با صداهای یکسان ← برف – برگ – بدر
4- حذف صدای آخر کلمه ← بام – با
5- حذف صدای آخر و اضافه کردن صدای دیگر← بادام← بادا← بادات
6- شناسایی کلمات مختلف با صداهای پایانی یکسان ← کار- داس- مار – باز
7- کارتهای دیداری
8- تلفط با صدای بلند.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)