کاریلو پنج مرحله ی تحول خواندن را ارائه داده است :
1-آماده شدن برای شروع خواندن :
این مرحله که گسترش بعدی خواندن نقش اساسی دارد از تولد شروع و تا مراحل ابتدایی خواندن (از 6 سالگی) ادامه می یابد . این مرحله شامل گسترش مهارت هایی است :
1-مهارت های زبانی
2-گوش دادن
3-سخن گفتن
4-رشد حرکتی
5-تمییز شنیداری
6-تمییز دیداری
2-نخستین مرحله فراگیری خواندن :
این مرحله که در سال اول دبستان اتفاق افتاد ، شروع برنامه ی رسمی خواندن است اما ممکن است همزمان با آموزش در کودکستان ، در کلاس دوم ریاضی پس از آن هم وجود داشته باشد.
این مرحله شامل گسترش مهارت هایی به شرح زیر است :
1-آموزش صدا
2-آموزش رابطه بین صدا ها و نماد ها
3-کشف رمز کلمه ها
4-شناخت کلمه های پایه
5-شروع آموزش مهارت های تحلیل کلمه
6-پیدا کردن اعتماد به نفس به هنگام خواندن
3-گسترش سریع مهارت های خواندن:
ایجاد عادت ها و مهارت های پایه ای در خواندن در این مرحله صورت می گیرد . این مرحله شامل گسترش مهارت هایی است :
1-پیشرفت در شناسایی کلمه های نظری
2-بهبود درک در خواندن
3-ایجاد علاقه به خواندن
4-تشویق به آغاز مطالعه زیاد و مطالب متنوع خواندنی
4- خواندن گسترده:
در این مرحله که در سالهای آخر دورۀ دبستان و اوایل دورۀ راهنمایی ظاهر می شود تأکید بر خواندن مستقل است. دانش آموزانی که در این مرحله اند:
1-با پیشرفت مداوم در واژگان، مهارتهای بیشتری در درک پیدا می کنند.
2-در مهارتهای تحلیل کلمه پیشرفت می کنند.
3-در خواندن ارادی به حد بالایی می رسد.
4-از خواندن لذت می برند.
5-در زمینۀ مطالعات واقعی نیاز به کمک و راهنمایی دارند.
5- پالایش خواندن:
توسعه خواندن حتی در مورد افرادی که مشکل خاصی در خواندن ندارند تا پایان مقطع ابتدایی کامل نمی شود. از اینرو این مرحله اکثر اوقات در طول دورۀ طاهنمایی و متوسطه دیده می شود. به همین دلیل در این دوره نیاز به راهنمایی مستمر برای گسترش مطلوب و مفید خواندن دارند. در حقیقت مهارت های خواندن هیچوقت به کمال مطلوب نمی رسد و حتی در دوره های بالاتر هم فرد هنوز مهارتهای متعالی خود را در خواندن بهبود می بخشد. از مسئولیت های مهم مدارس متوسطه در این مرحله توسعه مهارتهای کاملاً پیشرفته فهم مطالب و فراگیری مهارتهای مطالعه، افزایش میزان مطالعه و حصول به هدف انعطاف پذیری در خواندن است.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)