ورنون از 1957 به بعد با تحقیقات گسترده ای که انجام داد عوامل اختلال در خواندن را به شرح زیر معرفی کرد:
1-عدم آمادگی برای خواندن

2-معلولیتهای جهانی مانند اشکالات دیداری و شنیداری
3-اختلالات نورولوژیک
4-نیروی زیستی کم
5-عقب ماندگی عمومی رشد گفتار و اشکالات گفتاری
6-محدودیت واژه ها
7-معلولیتهای فرهنگی و اجتماعی
8-عوامل شخصیتی (اشکالات عاطفی و سازگاری)
9-عوامل اجتماعی
10-عوامل محیطی
11-عدم توجه مدرسه و تغییر مکرر مدرسه یا آموزگار
12-شرایط نامساعد خانه
13- روشهای آموزشی ناقص و تشکیلات ناقص مدرسه
14- محتوای ناکافی متن خواندنی که حاوی ارزش باشد
15-اشکال در درک موقعیت فضایی
16- عدم برتری طرفی
17- اختلال در قدرت حرکتی
18- تشخیص ضعیف بین تصاویر مشابه.