تعیین سقف برای مشترکان اپراتورهای تلفن همراه بحثی است که این روزها دوباره داغ شده و نکته مهم وجود اظهارات متفاوت مسوولان مربوطه در این زمینه است که این موضوع را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.


به گزارش خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس سازمان تنظیم و مقررات و ارتباطات رادیویی به دنبال انتشار برخی اظهارنظرها در شهریورماه سال گذشته، مبنی بر اینکه با توجه به رقابتی شدن بازار، اپراتورهای تلفن محدودیتی در تعیین سقف تعداد مشترکان ندارند، با تاکید بر اینکه رگولاتوری نماینده وزیر ارتباطات است و تنظیم بازار یا موضوعات مرتبط مثل تعیین سقف اپراتورهای تلفن همراه از شئونات این سازمان محسوب می‌شود گفته بود: ما وقتی به نتیجه‌ای برسیم، براساس سیاست‌های کمیسیون تنظیم مقررات و وزیر ارتباطات عمل می‌کنیم.
موضوع تعیین سقف برای اپراتورها چندی پیش و در گفت‌و‌گوی ایسنا با معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دوباره مطرح شد.
حسن رضوانی در مصاحبه‌ای که قبل از ارسال برروی خروجی ایسنا، با وی چک شده بود، عنوان کرد: هیچ کدام از اپراتورهای تلفن همراه کشور دارای سقف تعداد مشترک نیستند و با توجه به رقابتی بودن بازار، مشخص کردن سقف برای واگذاری سیم‌کارت در اپراتورهای تلفن همراه در عمل برداشته شده است. پس از بررسی پروانه‌های اپراتورهای تلفن همراه کشور به این نتیجه رسیدیم که بازار و شرایط رقابتی عامل تعیین کننده سقف برای اپراتورهاست.
به گفته وی در پروانه همراه اول، جذب 38 میلیون مشترک برای 10 سال پس از دریافت پروانه دیده شده و اشاره‌ای نیز به داشتن سقف در پروانه این اپراتور گنجانده نشده است و درباره ایرانسل نیز بعد از برگزاری جلسات متعدد با مدیران این مجموعه و بخش حقوقی رگولاتوری به این نتیجه رسیدیم که سقفی برای اپراتور دوم در آن زمان در نظر گرفته نشده است.
چند روز پس از انتشار این مصاحبه، سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، برداشته شدن سقف برای واگذاری سیم‌کارت اپراتورهای تلفن همراه را نادرست اعلام و گفت‌و‌گویی را با رضوانی با این مضمون منتشر کرد: «برخی از رسانه‌ها خبری را منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه "هیچ کدام از اپراتورهای تلفن همراه کشور دارای سقف تعداد مشترک نیستند" که این موضوع درست نبوده و در پروانه تمام اپراتورها برای تعداد مشترکین سقف تعیین شده است».
رضوانی در این گفت‌وگو افزوده بود: تا زمانیکه تعهدات جدیدی برای اپراتورها تعریف و ایجاد شود، اپراتورها بر اساس پروانه ملزم به رعایت سقف تعداد مشترکین هستندو درصورتی که تغییری در پروانه اپراتورها ایجاد شده یا تصمیم جدیدی در مورد تعهدات آن‌ها گرفته شود، موارد به صورت شفاف از سوی رگولاتوری اطلاع رسانی خواهد شد.
این اظهارات در حالی است که پیش از این نیز چنین بحثی در رسانه‌ها مطرح شده بود: معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تیرماه سال گذشته گفته بود: محدودیت‌های مورد نظر شورای اقتصاد که در شرایط صدور الحاقیه پروانه نیز قید شده است، برای دارنده پروانه لازم‌الاجرا است.
به گفته لطف‌الله سبوحی در پروانه‌ای که به اپراتور دوم تلفن همراه اعطا شده، در برخی موارد اعداد و ارقام کاملا شفاف نیست اما در همان پروانه اختیاراتی برای قانون‌گذار دیده شده که بر اساس آن مدیریت بازار و رقابت را کنترل می‌کند، رقم 15 میلیون و 800 هزار مشترک، رقمی است که در طرح تجاری اپراتور دوم به رگولاتوری شورای اقتصاد پیشنهاد شده و مبنای سقف پروانه از نگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همین موضوع است و برای رفع ابهامات، به زودی جلسه‌ای با مدیران اپراتور دوم می‌گذاریم و به صورت رسمی این موضوع را به آن‌ها گوشزد خواهیم کرد.
او اعلام کرده بود: بخش نظارت سازمان‌های رگولاتوری‌ باید تعداد مشترکان فعال اپراتورها را کنترل ‌کند و در زمان لازم دستور توقف واگذاری‌ها صادر می‌شود و در ایران هم احتمالا این روش به کار گرفته خواهد شد که البته در این رابطه بهتر است معاونت نظارت سازمان اظهار نظر کند.
سبوحی درباره شرایط تغییر سقف واگذاری‌های اپراتورها توسط رگولاتوری توضیح داده بود که در تغییر سقف واگذاری‌ها همواره دو موضوع مورد بررسی است، اول این که ممکن است نهاد حاکمیتی در ازای افزایش سقف مبالغی را از اپراتور دریافت کند و دوم بررسی شرایط بازار موجود و ایجاد فضای عادلانه رقابتی است. چون رگولاتور نباید شرایطی را فراهم کند که از نظر سهم بازار یکی از اپراتورها بزرگ شود و سایر اپراتورها کوچک بمانند.
اما رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شهریورماه سال گذشته در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده بود: جایگاه هر کسی نیست که درباره امور حاکمیتی صحبت کرده و دخالت کند؛ این که اپراتورها سقف دارند یا خیر، صرفا توسط رگولاتوری تعیین می‌شود و مرجع تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و اگر کسی در این رابطه صحبتی کرده باشد، غیرمستند بوده و رگولاتوری به اظهارنظرهای غیرمرتبط با جایگاه پاسخگو نیست و این اپراتورها هستند که باید به رگولاتوری پاسخگو باشند.
در هر حال آخرین اظهار نظر درباره اینکه اپراتورها هم سقف‌ دارند یا خیر، همان گفت‌وگوی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با سایت این سازمان است و باید دید قطعیت این موضوع چه زمانی و از سوی چه کسی رسما اعلام خواهد شد.