ظاهراً اين پيشرفتها كه در دوره معبد دوم در طى چندين نسل پيدا شده بود، الهامبخش دانشمندان در خلق چارچوبهايى شد كه تلمود براساس آن تدوين گرديد. قوانين دستهبندى شدند و با عباراتى كوتاه كه به راحتى مىشد آنها را به خاطر سپرد، بيان گرديدند. همين ايجاز و اختصار گاهى موجب از دست رفتن وضوح و روشنى كلام مىشد. از اينرو، اين نوشتهها و تدوينها در برگيرنده همه انواع و يا جزئيات نبود، بلكه به نكات اصلى موضوعهاى مختلف و احكام صادرهاى مىپرداخت كه به روشنى، قانونى شده بودند. روشن است كه چنين قوانينى قبلاً در دوره معبد دوم وجود داشتند و احتمالاً تاريخ آنها به اوايل دوره حَشْمُونائيم برمىگردد. بىترديد، برخى از قوانين حتى به زمانى پيشتر از اين نيز برمىگردند. هَلاخاى خاصى وجود دارد كه خود تلمود آن را به دوره نِحِميا، يعنى اوايل عصر معبد دوم، نسبت مىدهد.
سازماندهى نظاممند مجموعه هَلاخا به بخشهاى كاملاً مجزا و تعريف شده، ظاهراً به دست ربى عَقيوا صورت پذيرفته است. معاصران او اين كار وى را با كار پرمشقت كارگرى مقايسه كردند كه به دشت مىرود و بدون هيچگونه انتخابى، سبدش را از هر آنچه مىيابد، پرمىكند و پس از آن كه به خانه برگشت به مرتب كردن آنچه جمعآورى كرده است، مىپردازد. عَقيوا موضوعهاى مختلف و بىشمارى را كه آموخته بود، در دستههاى مختلف و متمايز طبقهبندى كرد. به نظر مىرسد كه شاگردانش روش او را با توجه به خط مشىهاى كلىاى كه او بيان كرده بود، پى گرفتند. ربى مئير زيركى زيادى در اين كار به خرج داد و نظام او مبناى كار يهودا هَناسى در تدوين تلمود شد.
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)